Les xarxes, el detectiu barat de les empreses

Les publicacions a TikTok, Instagram o Facebook poden costar car a treballadors que estiguin de baixa per incapacitat temporal. Si el perfil és públic, el contingut pot utilitzar-se per a un acomiadament disciplinari.

Les xarxes, el detectiu barat de les empreses
1
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Una desenfadada foto estirat a la platja i pujada a Instagram pot costar la feina. Li va passar a una encarregada d’una botiga de la marca de roba Pull&Bear, que després que operessin la seva mare va aprofitar part del permís d’hospitalització per anar-se’n amb els seus amics dos dies a la platja, a Mallorca. La picardia podria haver quedat entre la treballadora, la mare i la platja si la primera no hagués pujat la imatge a les seves xarxes socials.

"Qualsevol imatge que un penja de si mateix a les seves xarxes socials i mentre el perfil sigui públic i accessible a tothom pot utilitzar-se en contra seu", avisa el soci de laboral del bufet Roca Junyent, Alberto Novoa.

Si contractar un detectiu privat hauria sortit a Pull&Bear per una picossada –un dia de seguiment pot costar 500 euros, ala qual cosa es podria afegir avió i imprevistos–, que algú dins de l’empresa comentés de manera desenfadada la fotografia, el rumor acabés arribant a direcció i des de Recursos Humans accedissin al perfil públic per començar a redactar l’acomiadament disciplinari surt definitivament bastant més barat.

La pulsió exhibicionista d’alguns empleats s’està convertint en l’investigador privat més barat de les empreses, especialment en un context en què creix la preocupació a les empreses per les absències mèdiques dels seus treballadors i els costos econòmics que els suposa.

Obligació de recuperar-se

Notícies relacionades

Un treballador que està de baixa per incapacitat temporal té l’obligació de seguir les pautes que li dicta el seu metge de capçalera i fer tot el possible per recuperar-se. O almenys no fer res que contravingui l’esmentada recuperació.

Va ser el cas d’una caixera d’un supermercat de Burgos que feia mesos que estava de baixa per lumbàlgia i durant aquests es va dedicar a pujar al seu perfil de TikTok vídeos ballant. Balls que un jutge va considerar provat que estaven contraindicats per deixar enrere la malaltia i que demostraven la mala fe que va argumentar l’empresa per justificar l’acomiadament. La caixera es va quedar sense feina i sense indemnització per cessament.