L’Airef i Brussel·les demanen al Govern un altre informe sobre les pensions
L’Autoritat Fiscal haurà de presentar abans d’un any una nova avaluació més exigent
El Govern central encarregarà a l’Autoritat Independent de Responsabilitat Fiscal (Airef) un nou informe extraordinari sobre la sostenibilitat de les pensions per presentar-lo abans de l’1 de juny del 2026. L’Executiu posa en marxa aquest nou diagnòstic tot just dos mesos després que l’Airef avalés la viabilitat del sistema, però havent fet unes acotacions molt crítiques, i dos anys abans del que hauria de tornar a publicar aquest organisme fiscalitzador, abans de l’abril del 2028 (amb caràcter triennal, segons fixa la llei de l’exministre José Luis Escrivá, actual governador del Banc d’Espanya).
L’obligació d’aquest nou informe està prevista en un sorprenent projecte de reial decret que el Ministeri d’Inclusió i Seguretat Social ha sotmès a audiència pública des d’ahir. "Per tenir en compte els grans xocs en les dades definitives macroeconòmiques dels últims anys i disposar de prou dades per avaluar les reformes econòmiques, l’Airef haurà de preparar un informe addicional abans de l’1 de juny del 2026", s’assenyala en el projecte de reial decret.
Les pressions de les últimes setmanes de la mateixa Airef i de la Comissió Europea, a través de recomanacions, han portat el Govern a fer aquest pas inesperat. Com admet el Ministeri d’Inclusió a la memòria que acompanya el projecte de reial decret, la seva elaboració encara no estava prevista en el pla anual normatiu del 2025, publicat el 15 d’abril, "ja que quan es va aprovar el pla no havia sorgit la necessitat de les modificacions que es fan".
No obstant, el Govern central en aquell moment ja comptava amb un informe de l’Airef que era crític amb la seva metodologia d’avaluació. El 30 de març aquest organisme en va emetre la primera revisió i va certificar que, d’acord amb els criteris d’anàlisis fixats per la llei, no feien falta nous ajustos sobre el sistema de pensions.
"Moltes debilitats"
Notícies relacionadesNo obstant, la presidenta de l’organisme, Cristina Herrero, va tornar a qüestionar el paràmetre de la regla de despesa en pensions com un indicador adequat de la sostenibilitat del sistema de la Seguretat Social. "Té moltes debilitats i limitacions perquè pugui ser considerat com un indicador de sostenibilitat del sistema de pensions", va dir Herrero.
La insistència de la Comissió Europea en una correcta avaluació de l’impacte de la reforma de les pensions als comptes públics també ha pesat en aquesta decisió precipitada el projecte de reial decret: "Una aplicació consistent de la clàusula de tancament introduïda per la reforma de pensions del 2023 hauria d’ajudar a abordar les bretxes emergents de sostenibilitat fiscal relacionades amb la despesa pública", va tornar a dir dimecres la Comissió Europea al seu informe sobre Espanya, dins del paquet de primavera del semestre europeu.
- Sistema sanitari Catalunya congela l'ampliació dels cribratges de càncer per falta de pressupostos i professionals
- PATRIMONI La Sagrada Família ja és l’església més alta del món
- Intriga amb rerefons social i polític
- La gestió de la dana L’exconsellera Pradas, sobre la tarda del 29-O: "No sabia on era Mazón"
- El futur de l’educació El reforç de l’oralitat des d’infantil millora la lectoescriptura i l’èxit escolar
- Eleccions a la Gran Poma Zohran Mamdani, favorit a alcalde de Nova York: cinc claus del seu ascens meteòric i el desafiament per a Trump i l’aparell demòcrata
- Futbol Lamine Yamal anuncia la seva ruptura amb Nicki Nicole: «No ha sigut per cap infidelitat»
- ACTUALITAT BLAUGRANA Flick, sobre com afrontar el fenomen Lamine Yamal: «Parlo molt amb ell i sempre l’ajudaré i li mostraré el meu suport»
- Comunitat Valenciana Mazón suspèn la remodelació del Govern valencià en plena incertesa per la seva continuïtat com a president
- Efectes de la hiperpaternitat Els pares helicòpter arriben a la universitat: «Venen a demanar explicacions sobre les notes»
