Sector en auge
La indústria de la bellesa mou 12.000 milions d’euros a Catalunya, el 4% del PIB
La comunitat és un dels cinc motors d’inversió més important del món en un sector que espera grans creixements, especialment per l’auge de les fragàncies de luxe i l’‘skincare’
Els ingressos del sector de la cosmètica creixen en tres anys el mateix que en els 10 anteriors

El presenta, sense pensar-s’ho dues vegades, el director general d’Acció, Joan Romero, com un dels sectors «més dinàmics» i amb «més futur» de l’economia catalana. Feia sis anys que no es prenia el pols a la indústria de la bellesa a Catalunya, però l’informe que ho acaba de fer li dona la raó. L’univers del maquillatge, els perfums, els gels de dutxa, xampús, tints, pintaungles i cremes i productes facials en general mou més de 12.000 milions d’euros a Catalunya, cosa que equival al 4% del producte interior brut (PIB) de la comunitat. Això és pràcticament un terç més que el 2017 (les últimes, són dades referides al 2023), un creixement que es replica en el nombre de companyies.
La regió compta actualment amb 780 empreses dedicades a aquest sector. Aproximadament la meitat són companyies industrials (moltes dedicades a les matèries primeres no aromàtiques, altres als dispositius i tecnologies relacionades amb el sector, la fabricació en general, empaquetat…), un terç es dedica a la venda directa o al canal de venda, i un 17% ofereix serveis a les empreses. El podi és el mateix des de l’òptica dels subsectors que més aporten a l’economia, perquè gairebé 7 de cada 10 euros que ingressa aquest sector venen de la indústria.
Té molt a veure, en això últim, el grup Puig. Aquesta empresa familiar catalana aporta, ella sola, el 36% de la facturació total del sector. El cert és que, si bé es compleix el patró clàssic que el 90% de les empreses del sector són petites i mitjanes, hi ha grans casos d’èxit. Puig el primer, però també destaquen Isdin, per exemple o als olis essencials Ventós, els Laboratorios Maverick o Lacer.
Inversió estrangera
Així passa que Catalunya surti tan ben posicionada en els rànquings d’inversió. Aquesta vegada, no en els que miren el que es rep, sinó els projectes que es lideren. Espanya, amb Catalunya al capdavant, és el cinquè país del món que més projectes d’inversió estrangera ha capitanejat, per darrere dels Estats Units, el Regne Unit, França i Alemanya.
«Són resultats francament excel·lents, i és un sector que a escala global creix molt», ha apuntat Romero, que ha prologat Inma Rodríguez, cap d’inteligència de mercats d’Acció, que ha xifrat el volum de negoci global del sector en els 460.000 milions de dòlars (2023) i ha explicat que l’expectativa és apropar-se als 600.000 milions de cara al 2027.
Això passarà, en gran mesura, per l’auge del segment del luxe especialment en el subsector de les fragàncies (que, a més, a Catalunya és el més important) i de la febre per la cura facial. A escala mundial, els productes relacionats amb l’‘skincare’ ja suposen un 40% de les vendes totals del sector.
Creixement de les exportacions
Notícies relacionadesUn altre gran punt fort de Catalunya, de nou molt relacionat amb el que passa fora, és el seu vigor exportador. Les empreses del sector bellesa van exportar l’equivalent a 5,1 milions d’euros el 2024, una gran passa del 40% en relació amb el balanç de només un any abans i més del doble que el 2019.
La qüestió és que els Estats Units són el destí més important, un mercat que pot ser problemàtic per l’amenaça d’aranzels que fa mesos que sobrevola la relació comercial amb el país. Per això l’equip d’Acció ha aprofitat la presentació per assenyalar cap a països que podrien suposar una oportunitat per a les companyies exportadores: Alemanya, per la seva demanda creixent de productes naturals; el Regne Unit, pels articles orgànics; Suïssa, pel costat de l’‘skincare’; i «per descomptat», conclou Rodríguez, la Xina.
- Fenomen en auge La venda a pes de 'caixes sorpresa' d'Amazon arriba al centre de Barcelona: "És com una loteria"
- Universitat Més de 250 professors universitaris exigeixen a la UB que investigui el cas Ramón Flecha
- MUNDIAL DE CLUBS Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- Previsió meteorològica Catalunya, en alerta per fortes pluges: aquestes són les zones on més pot ploure
- Detingut per matar d’una punyalada un multireincident al Prat de Llobregat per una venjança
- Baròmetre del Govern Enquesta CEO: La crisi del PSOE no passa factura a Illa mentre Vox i Aliança segueixen a l’alça a Catalunya
- Anàlisi i predicció de BBVA Research Els aranzels i la caiguda del turisme internacional a Barcelona alentiran el creixement de l’economia catalana a l’1,5% el 2026
- Dormir David Callejo, metge: «Dorm sense roba interior perquè és molt bo per a la teva salut»
- Alteració de l’ordre del dia El Govern retira per falta de suports el decret que havia de prioritzar les renovables i regular les bateries
- Investigació de Maldita Barcelona, la ciutat més afectada per una estafa internacional a Facebook que es fa passar pel transport públic per robar dades bancàries