Economia presenta el Pla Icex davant els aranzels entre crítiques del PP

Economia presenta el Pla Icex davant els aranzels entre crítiques del PP

Matias Chiofalo - Europa Press

1
Es llegeix en minuts
Rosa María Sánchez

El Ministeri d’Economia ha posat en marxa el Pla Icex de suport a les empreses afectades pels aranzels més elevats imposats pels EUA a les importacions rebudes de la Unió Europea. El pla va ser presentat ahir pel ministre d’Economia, Carlos Cuerpo, després d’una reunió "productiva i constructiva" –segons va dir– amb els titulars d’Economia i de Comerç de les comunitats autònomes en el si del Consell Interterritorial d’Internacionalització.

El ministre va explicar que el Plan Icex ha sigut dissenyat en col·laboració amb les comunitats autònomes. Això no va evitar les crítiques posteriors d’alguns representants de comunitats on governa el PP –Madrid, Aragó, València, Múrcia, Castella i Lleó i Extremadura– que van aprofitar per reiterar la seva proposta d’allargar la vida de les centrals nuclears i exigir rebaixes fiscals i ajudes directes per a les empreses afectades.

Cuerpo va descartar, de moment, la implementació d’ajudes directes en tant que no existeixin evidències d’un impacte significatiu dels aranzels dels EUA, per al seguiment dels quals s’ha previst la creació d’un observatori conjunt amb les comunitats autònomes i reunions mensuals del consell interterritorial.

Notícies relacionades

Suport a 1.600 empreses

Entre les accions immediates, el Pla Icex inclou un programa d’atenció personalitzada dirigit a les 500 empreses espanyoles amb més volum d’exportacions als EUA, representatives del 75% del total d’elles. Entre les accions a mitjà i llarg termini, el pla incorpora tres programes dirigits al creixement de les empreses: un per fomentar la innovació oberta en 200 empreses de mida intermèdia cada any, un altre perquè 700 pimes obtinguin un ràting oficial i assessorament en la gestió d’intangibles, i un tercer per accelerar el creixement de 200 empreses emergents mitjançant mentories i accés a finançament internacional i públic.