Infraestructures

Junts i Transports pacten desencallar l’estació d’alta velocitat del Prat

L’acord preveu licitar el 2026 el projecte per facilitar la connexió amb l’aeroport

S’està enllestint l’obra de la línia R-Aeroport de Rodalies. Hauria d’estar a punt a finals del 2026

Junts i Transports pacten desencallar l’estació d’alta velocitat del Prat
2
Es llegeix en minuts
Cristina Buesa
Cristina Buesa

Periodista

Especialista en infraestructures de mobilitat i la Copa Amèrica de vela.

ver +

Quatre dels set diputats al Congrés que Junts té a Madrid es van presentar ahir a l’estació del Prat de Llobregat (Baix Llobregat) per anunciar l’acord a què han arribat amb el Ministeri de Transports per desencallar el projecte de l’estació d’alta velocitat del municipi i facilitar la connexió amb l’aeroport. Des de l’any 2008, quan es va estrenar la infraestructura entre Barcelona i Madrid, els trens (ara mateix AVE, Avant, Ouigo i Iryo) passen per aquesta estació sense parar-se. Malgrat això, des de l’any 2002 hi havia el pla de convertir el Prat en un node intermodal, en el qual els viatgers poguessin intercanviar de l’alta velocitat al metro (hi arriba l’L9) i d’aquí fins a l’aeròdrom barceloní.

El diputat Isidre Gavín, al seu dia secretari d’Infraestructures i Mobilitat de la Conselleria de Territori, va ser l’encarregat d’anunciar que han arribat a un "pacte polític" amb el Govern perquè tregui del "calaix fosc on ha estat dormint" el projecte de fa 23 anys. La fórmula per desempolsegar el projecte, va explicar, serà una esmena a la llei de navegació i seguretat aèria. A efectes pràctics, el secretari d’Estat de Transports, José Antonio Santano, es va comprometre amb Junts a licitar com més aviat millor l’estudi de demanda i l’estudi informatiu perquè, durant el primer trimestre del 2026, es pugui licitar el projecte executiu.

Sense pressupost

Notícies relacionades

Fins que no s’elaborin aquests primers documents no se sabrà el pressupost ni el calendari d’execució. Gavín, però, va remarcar que el més important és que es tiri endavant el condicionament d’aquesta estació com a tal. Ara mateix, segons van mostrar els mateixos diputats i el regidor de Junts al Prat, Gerard Valverde, hi ha dues andanes plenes de pols i sense gaire il·luminació que únicament es fan servir en cas d’emergència si hi ha una avaria d’un tren o, com ahir, com a vies per estacionar-los.

El representant de Junts es va queixar del fet que les obres perquè l’alta velocitat arribi a l’aeroport de Barajas ja estan en marxa i que, en canvi, en el cas del Prat, continuen parades. També va advertir que aconseguir que els trens ràpids es puguin aturar a l’actual estació permetria igualment fer créixer la infraestructura aeroportuària per convertir-la "en un hub per a vols intercontinentals". Es dona la circumstància que ara mateix s’enllesteixen les obres per a la futura línia R-Aeroport de Rodalies, que operarà Ferrocarrils de la Generalitat (FGC), i que haurien d’estar a punt a finals del 2026. Quan aquest servei sigui operatiu, hi haurà per primera vegada una connexió ferroviària fins a la terminal 1, perquè ara tan sols és possible arribar amb tren a la T2. O amb metro amb l’L9.