Plataformes digitals

La moderadora de continguts de Meta registra un ero històric: 2.062 acomiadaments a la torre Glòries

Telus inicia formalment un dels expedients amb més afectats dels últims anys a Catalunya i comença a negociar amb els sindicats després de clausurar el programa de filtre de vídeos i imatges ubicat al centre de Barcelona

Meta tanca el seu programa de moderació de continguts de la torre Glòries i perillen fins a 2.000 llocs de treball

zentauroepp42550998 reportaje politica barcelona  visita plaza glorias glories i180507094819

zentauroepp42550998 reportaje politica barcelona visita plaza glorias glories i180507094819

3
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +

L’empresa Telus International ha registrat formalment un expedient de regulació d’ocupació (ERO) per acomiadar 2.062 treballadors en el seu centre de la torre Glòries, a Barcelona. Pràcticament la totalitat dels 2.114 professionals que allà treballen. La companyia formalitza així la seva reestructuració una vegada deixarà de prestar els serveis de moderació de continguts per a Meta des de la seva ubicació barcelonina, segons expliquen fonts sindicals consultades.

Per nombre de treballadors, el de Telus és un dels acomiadaments col·lectius més grans registrats a Catalunya dels últims anys, superat únicament en la història recent pel de Nissan, que va iniciar el procés per tancar la seva icònica factoria de la Zona Franca el 2020 i va cessar més de 2.500 empleats.

L’empresa subcontractada que opera per a la matriu de Facebook i Instagram ha començat a negociar amb els sindicats l’extinció de tota la plantilla de moderadors i aquesta setmana ha registrat formalment el ja anunciat ERO davant l’autoritat laboral, segons confirmen des del Departament de Treball. Ara s’inicia un període de consultes que legalment es dilatarà un màxim de 30 dies, durant els quals la direcció i les centrals hauran d’arribar o no a un acord en relació amb les indemnitzacions.

L’ERO és per extingir pràcticament el 100% de la plantilla que fins ara utilitzava Telus a la torre Glòries i únicament pot quedar desafectat un equip mínim encarregat de tasques de coordinació i suport a altres centres de Telus. La primera reunió amb els sindicats va tenir lloc el 22 d’abril passat i aquesta setmana n’està prevista una segona. «La companyia està immersa en la negociació i no farà comentaris de moment. Estem treballant en solucions que beneficiïn tot l’equip», afirmen fonts de Telus.

La principal missió d’aquests 2.062 empleats consistia a revisar imatges i vídeos que els usuaris anaven publicant a les xarxes socials com Instagram o Facebook per descartar aquells continguts sensibles, com assassinats,violacions o pornografia infantil, abans que arribessin als usuaris.

La seva sortida de Barcelona es produeix poc després que Mark Zuckerberg anunciés una reestructuració dels seus protocols per a la moderació de continguts, amb l’objectiu de la verificació de dades a les plataformes de Meta, que serà reemplaçada per un sistema de «notes de la comunitat», similar al que va implantar X (antic Twitter) després de l’arribada d’Elon Musk.

Tothom a casa

Dijous passat, 3 d’abril, Telus va vetar als treballadors de la Torre Glòries l’accés a les instal·lacions i als correus corporatius. Els va enviar a casa amb un permís retribuït a expenses de començar a negociar l’acomiadament col·lectiu, procés que arrenca ara amb els sindicats. En una carta enviada als empleats –en castellà i anglès–, Telus els va confirmar que Meta va notificar l’1 d’abril la seva decisió de rescindir els serveis de revisió de continguts a Barcelona. L’empresa també els va notificar que mantindran el permís retribuït fins que concloguin les negociacions amb el comitè d’empresa.

«Els nostres clients estan diversificant la seva presència i traslladant els seus serveis a altres ubicacions. Esperem continuar col·laborant amb ells en la revisió de continguts, així com en diversos projectes com a soci estratègic en la nostra xarxa global», va afirmar Telus en un comunicat. La companyia assegura que continuarà operant a Barcelona, tot i que admet que la recol·locació dels 2.000 empleats afectats serà complicada ja que el seu únic centre a la ciutat és el de torre Glòries.

Ara la direcció i els sindicats hauran de perfilar possibles recol·locacions i, eminentment, les indemnitzacions per als acomiadats. En altres expedients de grans centres d’atenció telefònica de la ciutat els cessaments es van saldar amb compensacions sobre els 30 dies per any treballat, amb un límit de 18 mensualitats; quanties per sobre del legalment estipulat.

Demandes per danys psicològics

Notícies relacionades

La clausura del centre de moderació de continguts de la torre Glòries arriba embolicat en una polèmica laboral que ha arribat fins a la fiscalia. Diversos empleats van denunciar danys psicològics derivats de l’exposició contínua a continguts violents i les demandes judicials han arribat a interpel·lar directament Meta. La fiscalia ha intervingut en el cas i una treballadora ha arribat a querellar-se directament contra Meta per les «condicions absolutament inhumanes» de treball.

Telus, per la seva banda, assegura que ha prioritzat el benestar dels seus empleats i destaca que la seva taxa d’absentisme s’ha reduït fins a l’11,5%, molt per sota del 17,2% registrat a Catalunya segons l’Associació de Companyies d’Experiència amb Client (CEX), de la qual n’és membre.