El Govern proposa als sindicats que Rodalies estigui dins de Renfe
Transports negocia per evitar la vaga de set dies convocada a partir de dilluns
«Quan Esquerra negocia és un mal negoci, i el PSC, rendit, aplaudeix», afirma Junts

El Govern central continuava negociant amb els sindicats a última hora de la tarda d’ahir en el Ministeri de Transports per intentar parar la vaga convocada pels treballadors pel traspàs de Rodalies. Aquesta vegada, a més de les habituals dificultats d’acostament amb els ferroviaris, se sumava la negociació amb ERC per definir el tipus d’empresa que gestionarà els trens a Catalunya.
L’espasa de Dàmocles de l’aturada a Rodalies a partir de dilluns està afilada. No hi ajuda tampoc el daltabaix dels últims dies en les línies del sud, que han obligat a convocar reunions amb els responsables ministerials, Adif i Renfe per part del Govern català. Ni el fet que els republicans celebrin avui un congrés en el qual haurien de poder brandir alguna mena d’evolució pel que fa a aquest camp.
En un dels últims esborranys del possible acord entre sindicats i el departament d’Óscar Puente es contempla la possibilitat que el nou operador de Rodalies que haurà de gestionar el servei quan culmini el traspàs "s’ubiqui dins del grup Renfe a tots els efectes". El document, avançat per l’ACN, inclou, a més, que l’actual administrador d’infraestructures estatal, Adif, s’ocupi de manera "integral" de l’R1, ja que es demana l’exclusió de la Xarxa Ferroviària d’Interès General (RFIG) del seu recorregut, entre la sortida de Sagrera i Maçanet-Massanes
Drets garantits
En les reunions convocades des de mitjans d’aquesta setmana a la seu de Nuevos Ministerios a Madrid també hi és present un representant de la Conselleria de Territori. Fa dies que la seva màxima responsable, Sílvia Paneque, s’esgargamella assegurant que els "drets laborals i socials" dels treballadors de Renfe estaran garantits amb el traspàs. Però, per als sindicats, aquesta promesa verbal requeria un nou pacte per escrit, per això apareix a l’esborrany.
Notícies relacionadesEl president d’ERC, Oriol Junqueras, fa un mes, en una entrevista a EL PERIÓDICO, acceptava que "en aquest primer pas de l’empresa mixta de Rodalies sigui com una filial, si serveix per donar tranquil·litat als treballadors de Renfe". El document també recull un dels elements que ja preveia l’acord entre el PSC i ERC: que la nova societat tingui un consell d’administració amb membres del Govern i la Generalitat. Parla de nou membres: quatre a proposta de Renfe Viajeros, quatre de la Generalitat i un president amb vot de qualitat també a proposta de l’Executiu català.
"Tot el que passi per Renfe és una mala solució". Amb aquesta contundència, titllant-lo de "despropòsit", va reaccionar Junts. El portaveu del partit en el Senat, Eduard Pujol, va carregar contra ERC i va assegurar que la proposta d’acord del Ministeri de Transports per desconvocar la vaga és "el resultat del no-traspàs". "Quan Esquerra negocia és un mal negoci, i el PSC, rendit, aplaudeix", va afirmar en un missatge a les xarxes, després de defensar també que el canvi d’operador ha de passar per Ferrocarrils de la Generalitat (FGC).
- Jordi Tarrés: "M’han trasplantat el fetge i el ronyó. Mai m’hauria imaginat veure’m així"
- La Coca-Cola de Josep Cuní
- Endarrerir el rellotge ¿Quin dia és el canvi d’hora a Espanya? L’horari d’hivern 2025 és a tocar
- LLEI DE MEMÒRIA DEMOCRÀTICA El Govern xifra en més d’1,5 milions les peticions de nacionalitat per la llei de nets
- El gran repte d’Arrieta
- Seguidors expectants Rosalía i el seu nou disc, una qüestió de fe i paciència: aquesta nit revelarà més detalls del seu quart àlbum
- Nova licitació Barcelona canvia el model d’adjudicació dels xiringuitos de platja per frenar les subhastes milionàries
- Banca La caiguda del núvol d’Amazon paralitza els pagaments a Espanya i causa errors en datàfons, caixers i Bizum
- Nova hora La Oreja de Van Gogh ha d’endarrerir la venda d’entrades de la seva gira 2026 amb Amaia Montero i llança un comunicat explicant-ne el motiu
- Cotitzacions El Govern frena la pujada de quotes als autònoms que menys guanyen i planteja pujar fins a un 2,5% a la resta