Alimentació
Els aranzels de Trump tindrien un impacte de 45 milions d’euros en les exportacions d’aliments catalans
Els exportadors de vi i d’oli, els que més venen als EUA, apunten a Mèxic, el Regne Unit i el Japó com a destinacions alternatives
Els productes gurmet es converteixen en el primer motor de les exportacions agroalimentàries catalanes
El sector agroalimentari ja aporta gairebé el 20% del PIB català
El sector agroalimentari, un dels motors exportadors de Catalunya, perdria entorn de 45 milions d’euros si finalment el president Donald Trump decideix apujar els aranzels als productes europeus que entren en aquell país. La mesura, segons calcula Prodeca, l’empresa pública per a la promoció exterior de la producció catalana, suposaria un impacte d’aproximadament el 10% dels 550 milions que s’exporten actualment als EUA, sobretotde vi,d’oli d’oliva i de productes gurmet o ‘fine foods’. Davant aquest panorama, «la Generalitat ja està treballant en plans de contingència» per mirar de pal·liar-ne els efectes, ha remarcat aquest dimecres el conseller d’Agricultura, Òscar Ordeig.

Es tractaria, ha dit Ordeig, de mirar cap a mercats com Mèxic, els Emirats Àrabs i Sud-amèrica, unes destinacions que, al costat d’Europa central (amb Polònia al capdavant), ja es van convertir l’any passat en alternativa per al fre que van suposar les tensions de la Unió Europea amb la Xina, amb un impacte directe, en aquest cas, sobre el sector carni, en particular el porcí.
Notícies relacionadesDe fet, el carni va deixar de ser el sector líder el 2024 en les exportacions agroalimentàries catalanes. Van perdre un 5% respecte al 2023 tant en el valor del producte exportat com en volum. Aquest primer lloc l’han ocupat «per primera vegada els ‘fine foods’, que inclouen des de les xocolates, les galetes, les aigües, els sucs o els plats preparats», ha indicat Dèlia Perpinyà, directora gerent de Prodeca. «Són productes de valor afegit, i això és el que distingeix les nostres empreses exportadores», ha ressaltat el titular d’Agricultura.

L’exercici passat va tornar a marcar un nou rècord exportador per a les produccions agràries, ramaderes, pesqueres i alimentàries catalanes, amb 15.727 milions d’euros venuts a 200 països estrangers. «La previsió per a aquest 2025 és mantenir el volum d’exportacions i també aquest valor afegit, que ve donat, en bona mesura, per la innovació i per la seguretat alimentària de la producció catalana», ha afegit Perpinyà.
- Londres 1960 L’única vegada que Espanya tampoc va participar a Eurovisió: aquest va ser el motiu
- Ensenyament A 4t d’ESO triaran entre matemàtiques acadèmiques o pràctiques
- La cuina d’una obra mestra Rosalía, una cap que sap escoltar
- Segona vida (23) / JORDI VILA-PUIG Jordi Vila-Puig, exjugador del Barça d’hoquei patins: "La meva vida és una aventura en el món de l’esport"
- Complexitat a les aules L’escola catalana té només un educador o integrador social per cada 1.000 alumnes vulnerables
- Efectes de la regulació La pròrroga del Verifactu posposa una allau de prejubilacions i tancaments al comerç de Barcelona
- Reforma antivacunes Trump ordena una «revisió exhaustiva» dels plans de vacunació infantil als Estats Units
- D’internet a les llars El nou (i més frenètic) Nadal desembarca amb un mes d’elfs, calendaris, llistes de desitjos i vídeos de compte enrere: «No puc més»
- Recepció constitucional Feijóo: «Junts ha sigut un clínex tota la legislatura»
- Eleccions Sánchez planeja una crisi «puntual» en el Govern per rellevar Alegría si Azcón avança les eleccions
