La Xina aconsegueix que DeepSeek sigui la IA ‘low cost’ més descarregada
Una empresa amb 140 treballadors dona el ‘sorpasso’ davant del miler d’OpenAI
Els 6 milions de dòlars d’inversió de DeepSeek amb prou feines cobririen els entrepans de Meta

Hi ha dies difícils per a la premsa. Una petita i ignota empresa xinesa li dona un calbot a la indústria nord-americana d’intel·ligència artificial (IA) i urgeix explicar qui n’és el responsable. Han passat dues setmanes des que DeepSeek es va convertir en l’aplicació més descarregada i Nvidia, el fabricant de microprocessadors més gran, perdia més diners en una sola jornada borsària, i no en sabem gaire més avui que llavors. El seu fundador, Liang Wenfeng, ha passat de discret a clandestí.
No hi ha més retalls que dues entrevistes en mitjans sectorials i una intervenció pública. Va ser dies abans del terratrèmol, en vigílies de l’any nou xinès, durant una xerrada apadrinada pel primer ministre, Li Qiang, per debatre sobre èxits i reptes de l’economia xinesa. Liang és el típic geek amb el seu serrell i ulleres negres gruixudes. A la foto grinyola entre els responsables de grans conglomerats, per joventut i pels tons clars d’un vestit folgat a què no sembla acostumat. Els periodistes se’n van del seu llogarret natal aquests dies amb les anècdotes que expliquen els seus familiars, companys de pupitre i professors, però sense rastre de Liang. A la seu de la seva companyia, en la dotzena planta d’un anodí edifici, tampoc l’han vist els periodistes i cercadors d’ocupació.
Liang, de 39 anys, és fill de professors d’escola. Va néixer a Guangdong, l’antic Canton, la província costanera que va covar moltes de les reformes econòmiques, tot i que no sempre legals, que serien replicades a escala nacional després d’haver-se descobert que funcionaven. Eren temps efervescents, en què Liang va prioritzar els llibres per més que li aconsellessin obrir qualsevol negoci. Es va matricular en Enginyeria d’Electrònica i Comunicació a la prestigiosa Universitat de Zhejiang. L’elecció, vista amb el temps, no sembla errada. Els oriünds d’aquesta província, al sud de Shanghai, són els millors negociants xinesos. La seva capital, Hangzhou, és la ciutat esponja que trien moltes parelles per a la seva lluna de mel. També és el bressol dels últims tres xinesos que han liderat la llista de fortunes nacionals i en els últims anys és coneguda com la Silicon Valley xinesa per la densitat de titans tecnològics com Alibaba. En aquest ecosistema propici ha aixecat el seu imperi.
Notícies relacionadesPocs anys després va aplicar els seus coneixements d’IA als negocis. Va crear el fons d’inversió High-Flyer amb companys universitaris i va utilitzar algoritmes per anticipar els vaivens borsaris. Va funcionar. En tot just quatre anys va decuplicar la inversió. Ja el 2023, potser per les creixents traves governamentals al sector, va anunciar a les seves xarxes socials un gir cap a l’estudi de la IA. Un mes després va fundar Deepseek.
L’estupefacció global davant l’èxit de la seva companyia sembla justificat. L’apogeu tecnològic xinès no descartava un sorpasso en IA, però els pronòstics apuntaven a algun dels quatre gegants nacionals. Deepseek compta amb 140 treballadors, davant el miler de la nord-americana OpenAI i els seus sis milions de dòlars d’inversió tot just cobririen els entrepans de Meta, Google o Microsoft. I va sorprendre encara més el seu codi font obert. "El codi font obert no és una pràctica empresarial sinó cultural, proporciona poder tou".
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Ciència espacial Telescopis de tot el món observen l’arribada d’un gegantí objecte interestel·lar al nostre Sistema Solar
- Investigació en marxa Una desena d’afectats per càncer denuncien la fàbrica de Tenneco a Badalona: «Ho fem pels nostres fills»
- Òbit Qui era Diogo Jota, el jugador del Liverpool mort en un accident de trànsit a Zamora
- Festivals Cancel·lat el concert de Fito Páez que havia d'inaugurar el festival de Cap Roig
- Mor Michael Madsen, actor de 'Kill Bill' i 'Reservoir Dogs', als 67 anys
- Directius Mor l’exdirector de Port Aventura i Riu Hotels, l’empresari mallorquí Lluís Rullan Colom
- Mor Michael Madsen, actor de 'Kill Bill' i 'Reservoir Dogs', als 67 anys
- Ocupacions d'estiu De provador de platges a tastador de gelats: les ocupacions més singulars de la temporada d'estiu
- Incidències Un transformador que fon fusibles deixa més d’una setmana sense llum unes 160 llars i comerços de Barcelona
- Trama Koldo Ministres amb seient a Ferraz donen per fet una «reestructuració» en el PSOE «no només limitada a Organització»