Barcelona, protagonista
Submer obre la nova era dels centres de dades
L’empresa desenvolupa a Rubí una nova tecnologia que estalvia energia i aigua en la refrigeració dels servidors dels centres de dades submergint-los en un líquid biodregadable.

La febre del desplegament de centres de dades ha motivat que el Govern estigui desenvolupant a Espanya una normativa per cribrar el seu accés al subministrament d’energia. "Volem formar part d’aquesta taula de discussió, perquè aportem una tecnologia clau en l’ambició de convertir-los en activitats sostenibles", indica Pol Valls, cofundador de Submer. Per a aquesta deeptech amb seu a Rubí, "no té sentit que al país en el qual ha nascut una solució efectiva s’estiguin construint centres de dades amb impacte al territori, mentre que els hiperescaladors ja l’estan implantant en altres llocs".
Han passat nou anys des d’aquell dia tan calorós de l’estiu del 2015 en què Pol Valls i Daniel Pope es van trobar en una piscina, lloc on va sorgir la idea de crear Submer. Valls, enginyer jove i emprenedor, i Pope, expert en centres de dades després de vendre el seu a Telefónica, van imaginar com es podien resoldre els problemes que presenten les instal·lacions de servidors, que s’estan multiplicant per abordar l’expansió de la intel·ligència artificial (IA).
Els data centers ja representen el 2,5% de les emissions de CO2, i superen així l’aviació, segons el Fòrum Econòmic Mundial. Van consumir el 2% de l’electricitat global el 2022 i assoliran fins a l’11% de la demanda total d’energia en països com els EUA el 2030, segons els càlculs de McKinsey. A tot això s’hi sumen els 6,6 bilions de metres cúbics d’aigua que faran falta el 2027 per refrigerar els servidors.
Energia i aigua
Valls i Pope han desenvolupat i introduït al mercat la refrigeració per immersió. Es tracta de situar els servidors en tancs plens amb un líquid biodegradable no conductor que absorbeix la calor. La seva adopció "serà inevitable", segons Valls, no només per un estalvi de fins a un 50% del consum energètic i de tota l’aigua, sinó també perquè els xips dels servidors estan augmentant la potència a un ritme tan alt que ja no es poden refredar de manera efectiva amb la tecnologia tradicional que utilitza aire.
A més de disminuir a la meitat l’espai dels centres de dades, el sistema permet utilitzar la calor que desprenen els xips i fer-la servir per a altres propòsits, com la calefacció d’edificis i en processos industrials, cosa que "genera sinergies amb la comunitat local", destaca Valls. Així mateix, serà possible "disgregar els grans centres i situar tancs en localitzacions més petites", també allà on no hi ha aigua i fa calor.
Notícies relacionadesAquesta tardor, Submer ha captat 50 milions en una tercera ronda de finançament, liderat per M&G. Es tracta d’una de les més grans de l’any a Espanya, que servirà per continuar implantant les seves solucions en llocs tan determinants com els EUA. L’empresa suma 120 treballadors a la seu de Rubí i en una altra planta semblant de Houston. La seva estructura es completa amb dos laboratoris a Silicon Valley i Taiwan, en els quals s’interrelaciona amb els desenvolupadors de maquinari i xips per incorporar la nova tecnologia en els centres de dades de nova generació.
El mercat està acollint la seva proposta aquest any amb contractes per un valor de 100 milions d’euros. Entre els seus clients cal destacar Telefónica, ExxonMobil, la Comissió Europea i grans centres d’investigació, així com "un dels més coneguts hiperescaladors del món". La col·laboració estreta amb els creadors de centres de dades obre noves possibilitats que Submer ja està explorant.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Apunt La sort va salvar Fermín
- Seguretat viària ¿Es podrà circular a més de 120 km/h? Els canvis que venen a les autopistes i autovies europees
- El Govern aprovarà l’embargament dimarts després de superar els esculls
- El Rei agraeix a Al-Sisi el seu paper per a un alto el foc a Gaza
- Natalia de Santiago, experta en finances: "A Espanya hi ha moltíssima aversió al risc, gent poruga que els ho transmet als seus fills"
- Cas Koldo El jutge manté pres Santos Cerdán tot i que avança que sortirà abans de complir sis mesos a la presó
- Tribunals Sandro Rosell davant la jutge del cas Negreira: «amb 250 euros per informe com podem comprar àrbitres»
- Urbanisme i educació Més de la meitat de les escoles de la metròpolis de Barcelona conviuen amb entorns «crítics» per a la salut dels nens
- Noves inversions La modernització dels aeroports catalans: més espai a la pista i millors accessos