Un forat a la cartera

Diu la directora gerent del Fons Monetari Internacional (FMI), Kristalina Georgieva, que, tot i que "la gran onada d’inflació mundial està en retirada", el cert és que "el nivell de preus més alt que sentim a les nostres carteres ha arribat per quedar-se", i que això explica, en bona part, que "la gent estigui enfadada".
Certament, la taxa d’inflació en països com Espanya està sorprenent en els últims mesos amb taxes molt baixes. Al setembre, la taxa d’inflació va baixar a l’1,5%, la xifra més baixa des de març del 2021. No obstant, això no impideix que la cistella de consum segueix sent un 17% més cara que llavors. Aquesta és la inflació que ha arribat a la cartera per quedar-se. La qüestió és que, en països com Espanya, els salaris no han pujat en igual mesura que la inflació, i aquest és el forat a la cartera pel qual s’escola el poder adquisitiu de les famílies.
Notícies relacionadesSegons dades de l’INE, al juny del 2024, el salari per treballador a Espanya era un 14,6% més alt que el de finals del 2019. Però la cistella de consum era un 18% més cara que llavors. Les dues dades servien a l’organització de països desenvolupats OCDE per situar Espanya en el pilot dels països on els salaris no han recuperat encara el seu poder adquisitiu. "Hi ha marge", diu l’OCDE, perquè els beneficis de les empreses absorbeixin augments addicionals dels salaris a Espanya sense generar pressions inflacionistes perverses. I en això ha tornat a confiar ara la presidenta del BCE, Christine Lagarde, per al conjunt de la zona de l’euro, com a recepta per reanimar el dèbil consum i el creixement econòmic.
La clau, una vegada més, té a veure amb el guany de productivitat i la seva debilitat és un mal que pateix la zona euro en general (com no es cansa de remarcar l’informe Draghi), i Espanya en particular. Si s’aconsegueix produir més amb els mateixos costos o menys, hi haurà més per repartir, i les organitzacions internacionals coincideixen que aquesta serà una oportunitat més per cosir el forat a la cartera pel qual ja s’hauran escapat massa diners.
- Tres muntanyencs morts El bomber que va atendre les víctimes del Moncayo: «Les condicions climàtiques eren extremes. A l’arribar, un ja havia mort»
- Rosario Ibáñez, professora: "A l’escola del metro no hi havia educació diferent per a nois i noies"
- Mobilitat L’absència de multes a les ZBE frenarà les ajudes al transport
- PSOE El ministre Ángel Víctor Torres anuncia que pateix càncer
- Alts càrrecs del sector públic Junts i ERC pacten amb el PSOE col·locar afins en institucions i en empreses
- Avançar el rellotge ¿Quan és el canvi d’hora del 2025? Data de l’arribada de l’horari d’estiu
- PSOE El ministre Ángel Víctor Torres anuncia que pateix càncer
- Clàssic a Montjuïc El Madrid guanya el Barça per primera vegada en la seva història i li recorda que no és immortal (1-3)
- Girona Un intent d’ocupació a Font de la Pólvora (Girona) deriva en disturbis i un grup assalta i causa destrosses al centre cívic
- Tres muntanyencs morts El bomber que va atendre les víctimes del Moncayo: «Les condicions climàtiques eren extremes. A l’arribar, un ja havia mort»