Informe de la Cambra de Comerç
Més de 33.000 persones a Catalunya cuiden els pares i fills i treballen
La meitat de la ‘generació sandvitx’ compagina l’atenció a familiars amb una feina
Les cures sense remunerar equivalen al 4% del PIB català
Repetint els rols de gènere, l’esforç de conciliació és més habitual en dones que en homes
 
	Unes 60.000 persones a Catalunya formen el que s’ha denominat generació sandvitx. És a dir, es troben en una edat frontissa en la qual tenen uns pares ancians ja i dependents que necessiten cures, alhora que encara estan a càrrec dels seus fills, que són menors d’edat. Més de la meitat d’aquesta generació sandvitx, més de 30.000, fa equilibrismes per cuidar els familiars i alhora treballar per portar ingressos a la llar. I, perpetrant part dels rols de gènere, aquest contorsionisme conciliador és més habitual entre dones que entre homes. Tot això té un important desgast en la salut dels cuidadors, fins al punt que el 40% reconeix haver vist deteriorada la seva.
Aquestes són algunes de les conclusions de la radiografia que va publicar ahir la Cambra de Comerç de Barcelona juntament amb la cooperativa Suara sobre l’impacte social i econòmic de les cures informals a Catalunya. Un sector, el de la cura a les persones per familiars sense una relació contractual pel mig, que mouria anualment, si es remunerés com una feina reconeguda, l’equivalent a uns 10.105 milions d’euros, una xifra que representa el 4,1% del PIB català.
A Catalunya, dels set milions de ciutadans, aproximadament 150.780 dediquen una part molt rellevant del seu temps a cuidar algun familiar. D’aquests, el 40% cuiden tant els seus pares –o un familiar d’una generació precedent– com els seus fills –o un familiar d’una generació posterior–. És a dir, unes 60.000 persones, de les quals 40.000 són dones i 20.000 homes. A estar pendents dels seus familiars hi dediquen més de l’equivalent a una jornada laboral, concretament 52,4 hores a la setmana. I la majoria d’ells, a més, treballen.
Aquest fet, en molts casos, els suposa un torpede a la vida personal, especialment en el cas de les dones, que dediquen més hores a les cures que els homes i compaginen, en més proporció, feina i cures. "Les dones s’han vist més afectades per la reducció del seu temps d’oci, tenen més dificultats per anar-se’n de vacances i tenen més conflictes amb la seva parella a causa de la dedicació de les cures", diu l’informe.
Desgast de salut
Notícies relacionadesDoblar esforços per cuidar dues generacions i, en molts casos, mantenir les obligacions laborals té un desgast personal, però també en la salut. "Les dones acusen un impacte negatiu més gran sobre la seva salut derivat de la seva funció de cuidadores principals: el 41% de dones han vist deteriorada la seva salut, davant d’un 27% dels homes. Les diferències més notables en perjudici de les dones es troben en el cansament i la depressió: el 64% estan cansades, el 42% estan deprimides i el 19% estan en tractament mèdic", recull l’informe.
Avui habiten Catalunya gairebé el doble d’octogenaris que l’habitaven quan va començar el segle XXI. I el 2050 hi haurà pràcticament el doble d’octogenaris que hi ha ara, segons les últimes projeccions que han sigut publicades per l’Idescat.
- Pensions ¿Quan es cobra la paga doble de Nadal? Bones notícies per als jubilats
- La plaça de la Revolució recull els mobles
- Sistema sanitari Catalunya congela l'ampliació dels cribratges de càncer per falta de pressupostos i professionals
- Novetats de l’Agència de l’Habitatge La Generalitat introdueix canvis en la definició de gran tenidor de vivendes a Catalunya
- Sistema sanitari El càncer de còlon en homes de 20 a 29 anys augmenta un 14% a l’any a Espanya
- Avenç científic La creació d'un ronyó híbrid d'humà i porc obre un nou horitzó per als trasplantaments
- Hi haurà demanda civil El malson d’un propietari de Barcelona: «El meu inquilí ha aixecat parets i lloga habitacions per dies a turistes»
- Material de construcció Catalunya crea un ‘hub’ per construir edificis amb la fusta obtinguda després de la gestió forestal
- 'El segon cafè' de La 2Cat L’Editorial de Cristina Villanueva: Celebrem la vida
- Ruta Girona culmina les fires
 
			