La cursa a la Casa Blanca

La proposta que uneix Trump i Harris

Ni la candidata demòcrata ni el republicà han detallat del tot la seva proposició

Aquesta gratificació suposadament voluntària sempre ha sigut discutida als Estats Units

Gent adinerada podria reclassificar part dels ingressos com a propina, avisen els experts

Els dos presidenciables plantegen eliminar els impostos que graven les propines. No obstant, molts economistes adverteixen que la mesura, populista i popular l’any electoral, és inequitativa, afectaria un nombre mínim de treballadors i augmentaria el dèficit.

La proposta que uneix Trump i Harris
4
Es llegeix en minuts
Idoya Noain
Idoya Noain

Corresponsal als EUA

Ubicada/t a EUA

ver +

El ritual és conegut. Gràcies a la tecnologia i des de la pandèmia està cada vegada més estès i ha arribat als llocs més peregrins. Per a incomprensió especial dels europeus (malgrat ser els que el van originar en l’Edat Mitjana), és també costum i norma no escrita, però ineludible als Estats Units: quan arriba l’hora de pagar molts comptes, al que diu el total cal sumar-hi la propina.

Aquesta gratificació només suposadament voluntària sempre ha sigut discutida als EUA, un país on la discriminació racial cap als esclaus alliberats va contribuir a la seva popularització. Però el debat sobre aquest ús econòmic que compensa salaris mísers i falta de prestacions ha escalat ara a escala nacional una vegada que, l’any electoral, primer Donald Trump i després Kamala Harris, han proposat eliminar els impostos que graven les propines. Que tots dos ho fessin a Nevada, un dels estats frontissa que serà determinant al novembre, no és casual. Els restaurants i hotels de l’estat, on és Las Vegas, ocupen més del 20% de mà d’obra de l’estat. I la proposta té el suport del Culinary Union, un dels sindicats més grans del sector.

La idea, sobre el paper, resulta atractiva i s’entén la seva estrebada populista. En 43 dels 50 estats el salari mínim de treballadors que reben propines (de cambrers a taxistes, perruquers i molts altres del sector serveis) està estancat des del 1991 en 2,13 dòlars per hora, respecte dels 7,25 dòlars del salari mínim federal, de manera que les propines representen la part fonamental (fins al 71% segons alguns càlculs) dels ingressos d’aquests treballadors.

La proposta de Trump, que ja ha tingut eco en iniciatives de legislació presentades pels republicans al Congrés que han recolzat les dues senadores demòcrates de Nevada, és per ara mancada de detalls. La de Harris és una mica més específica, però tampoc està perfectament delineada.

En principi, la idea de la demòcrata és aplicar-la només a treballadors d’hospitalitat i serveis que guanyen a l’any 75.000 dòlars o menys, posaria un límit a la quantitat que es pot excloure de la taxació i només aplicaria als impostos federals sobre la renda, però no a les retencions a la nòmina que financen la seguretat social o Medicare. Harris també ha dit que buscarà legislació al Congrés per evitar que altres, com advocats o gestors de fons, explotin la mesura i reestructurin les seves compensacions per mirar de treure partit de l’exempció fiscal, una cosa que es denuncia que fan les propostes de llei republicanes. La candidata ha promès, així mateix, continuar treballant per defensar, alhora, la pujada del salari mínim.

Nombrosos economistes, experts fiscals i defensors dels drets dels treballadors, no obstant, han mostrat escepticisme i rebuig i alerten dels riscos i carències de la proposta de donar aquesta exempció fiscal a les propines.

Un dels elements de crítica és que beneficia pocs treballadors. Segons una anàlisi del Laboratori de Pressupost de la Universitat de Yale, només uns 4 milions de persones, menys del 3% de la mà d’obra als EUA, entra en la categoria d’empleats amb propina. De tots aquests, actualment, el 37% no paga impostos federals perquè els seus ingressos no arriben al mínim anual per haver de declarar.

Amb l’exempció fiscal de les propines, a més, s’adverteix que alguns podrien entrar en una forquilla més alta d’ingressos que els podria deixar sense altres beneficis com el crèdit fiscal que actualment ajuda treballadors i especialment famílies de baixos ingressos. I si s’arriba a aplicar la mesura en les cotitzacions a la nòmina, els treballadors podrien acabar amb menys prestacions de jubilació o cobertura sanitària.

Treure els impostos a les propines és, a més, una mesura injusta, segons assenyalen els crítics, ja que passa el pes fiscal a uns treballadors que també tenen uns sous baixos i que no reben propines. La pregunta és per què, per exemple, hauria de pagar més impostos un empleat de magatzem sense propines que guanya el mateix que un cambrer que en tingui.

Notícies relacionades

Els experts adverteixen igualment de les pèrdues en ingressos fiscals que representaria la mesura, que restaria de les arques públiques entre 10.000 i 15.000 milions a l’any segons els càlculs del Comitè per a un Pressupost Federal Responsable. Segons el grup no partidista, si s’obrissin les portes a la possibilitat que ocupadors i treballadors reclassifiquessin altres ingressos com propines, les projeccions elevarien el forat fiscal fins a entre 165.000 i 275.000 milions de dòlars en una dècada.

Saru Jayaraman, presidenta d’One Fair Wage, va denunciar que la idea és "un intent superficial de lidiar amb la crisi d’assequibilitat que enfronten els treballadors de serveis". També Silvia Allegreto, del Centre per a Investigació i Política Econòmica, va escriure que "hi ha millors opcions que un truc mal dissenyat de no impostos que deixa fora la majoria dels que reben propines i altres treballadors de salaris baixos", i va advertir dels perills que "sense salvaguardes apropiades, gent d’alts ingressos reclassifiqui una part dels seus ingressos com propina, donant una altra oportunitat als rics per evitar pagar una part justa". Betsey Stevenson, professora a la Universitat de Michigan i que va ser principal economista del Departament de Treball, va escriure: "Qualsevol política fiscal ha de jutjar-se en tres dimensions: els incentius que cregui, la justícia que promou i les distorsions que genera (...). És estrany veure una proposta que fracassi en els tres".