L’última opció del consumidor
El negoci del ‘delivery’ avança a pas lent. Només el 7% de la despesa en restaurants respon a aquesta opció davant el 25% del ‘take away’ i el 68% dels que mengen a l’establiment. Les previsions de creixement són baixes, molt allunyades de l’augment del menjar preparat dels supermercats.

La pandèmia i l’auge del teletreball van provocar que se li augurés un futur brillant, però el negoci de l’entrega de menjar a domicili avança a pas més aviat lent. El seu públic no creix com ho fa aquell que busca que el supermercat li porti la compra a casa, per exemple, i la majoria del que ingressa el restaurant continua arribant del servei a sala o, a tot estirar, de la gent que vol menjar fora de l’establiment, però que ella mateixa recull el producte.
Segons l’Observatori de Restauració de Marca que elabora KPMG, l’any passat, només un 7% de la despesa que es va efectuar en restaurants a Espanya va ser en forma de delivery. És un percentatge lluny del 25% que es dedica a la compra de menjar en un establiment per consumir-lo a fora (take away) i molt lluny del 68% que es continua destinant a menjar al local.
És cert que aquesta última modalitat ha caigut 10 punts exactes en aquest període de pandèmia, confinaments i inflació desbocada, però és despesa que passa, pràcticament en la seva totalitat (vuit punts), al take away. Fins i tot així, al preguntar aquesta consultora en què pretenien invertir els restaurants en els pròxims mesos, les eines per fomentar l’entrega a domicili o la recollida al local quedaven relegades a la novena posició, darrere de l’obertura de locals, la millora del producte, la digitalització, el màrqueting, la formació de personal...
"En el cas concret del delivery el 36% dels grups de restauració esperen que el canal continuï creixent els pròxims anys, mentre que el 55% augura un escenari d’estancament", apuntava a continuació aquest document. "Tampoc hi ha una visió consensuada quant a la manera de potenciar aquest servei: una de cada tres cadenes aposten per fer-ho a través de les plataformes o agregadors i un percentatge superior –el 45%– prefereixen impulsar-lo mitjançant mitjans propis (web o aplicació)", afirma aquest informe.
Les principals damnificades per aquesta postura són, precisament, les plataformes que es dediquen al delivery. Fa anys que el sector agafa fama, protagonisme i clients, però no aconsegueixen trobar la fórmula per començar a guanyar diners amb la seva activitat. Moltes han tancat, d’altres opten per mantenir un model laboral il·legal i l’única que es manté amb riders contractats, ho fa gràcies a mercats que funcionen millor que l’espanyol.
Sense complexos
Notícies relacionadesEl portal estadístic Statista preveu que aquesta fórmula de consum, però portada al supermercat (és a dir, rebre la compra a casa) continuï creixent amb doble dígit d’aquí al 2026 (+20%, +15%, +10%...) i que l’entrega d’un dinar o sopar a domicili ho faci també, però més en ordres del 5% o fins i tot de l’1% de cara al 2028 o 2029.
Hi ha, encara, una última tendència que, inesperadament, podria estar robant protagonisme al delivery: la del menjar preparat. L’últim any, el negoci ha agafat tanta velocitat que ja és estrany el supermercat que no ha dedicat una zona exclusivament a aquesta fórmula de consum. La majoria de cadenes que operen a Espanya parlen sense complexos d’un segment en absolut creixement.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Més d’un milió de catalans prenen Diazepam i altres ansiolítics
- Tendències en salut L’ashwagandha, el suplement que conquista dones en la menopausa: «M’ha tret la boirina del cap»
- 53 anys d’història Un tresor fotogràfic, en perill
- Estrena televisiva ‘OT 2025’ arriba amb un nou jurat i un programa d’humor
- Nova etapa L’emotiu comiat de Ramon Pellicer del ‘TN’ de TV3 després de 23 anys: «Ara assumirem altres responsabilitats»
- Exclusiva Aquests són i així actuaven els membres de ‘La manada’ de Castelldefels, empresonats per violar tres dones
- Acord del Govern amb ERC Catalunya obrirà tres noves delegacions a la Xina, Canadà i Jordània
- Canvi climàtic Màxima alerta: nous estudis avancen dràsticament la frenada del Corrent Atlàntic
- EUROVISIÓ RTVE trasllada a l'organització d'Eurovisió que sortirà del festival si participa Israel
- Debat de política general Junts pressiona el PSC i sotmetrà a votació al Parlament els pactes amb Sánchez