L’OCDE constata que la rebaixa fiscal a les empreses s’ha frenat
Menys avantatges tributaris per als negocis. La tendència al descens de la fiscalitat sobre les empreses es va frenar a escala mundial entre els anys 2021 i 2024, després d’un període protagonitzat per les retallades. Malgrat això, el tipus efectiu al qual tributen continua baixant, segons l’OCDE, que agrupa els països més industrialitzats del món.
El tipus nominal de l’impost de societats es va mantenir relativament estable en aquell període dins dels 133 països i jurisdiccions per als quals existeixen dades, segons l’informe d’aquest organisme. Aquesta estabilització arriba després d’un període de forta caiguda d’aquest gravamen, del 28% de mitjana el 2000 al 21,7% el 2019. Després es va produir un lleu declivi addicional fins al 21,1% el 2021.
No obstant, el tipus mitjà efectiu, que mesura el que realment paguen les empreses després de descomptar incentius i exempcions fiscals, ha continuat baixant entre el 2017 i el 2023, últim any amb dades concretes. Aquesta taxa va passar d’una mitjana del 21,6% el 2017 al 20,9% el 2019, per quedar en el 20,2% el 2023.
Impostos a Espanya
Els països amb un tipus nominal més elevat el 2024 eren Colòmbia i Malta (35%), seguits del Brasil (34%), mentre que 11 jurisdiccions, en general paradisos fiscals, tenien una taxa del 0%. Espanya, on s’han implantat impostos específics a la banca i a les companyies energètiques, tenia un 25%, en la línia d’altres països del seu entorn, com Alemanya i Àustria (30%), Itàlia (28%), França i els Països Baixos (26%) i el Regne Unit (25%).
L’informe constata que hi continua havent en moltes empreses una erosió de les bases de recaptació, amb el trasllat de beneficis a altres jurisdiccions més favorables, a fi de pagar menys impostos, tot i que apunta que hi ha "alguns signes" de "reducció modesta en els últims anys".
- IRPF Quant triga Hisenda a retornar-te la Renda el 2026: terminis reals i què fer si es retarda
- Estret d’Ormuz La UE s’enfronta a la crisi energètica per la guerra de l’Iran amb un pla de mínims i sense fons
- La capital catalana El PIB de Barcelona va créixer un 3% el 2025, l’habitatge va pujar un 10%, i la renda familiar, la meitat que un any abans
- Reformes El parc Güell de Barcelona renovarà amb sis milions la il·luminació en camins i espais
- Gastronomia La recepta de Jordi Cruz, jutge de Masterchef, per a un tiramisú de deu: pocs ingredients i un truc clau
