El 95% dels estibadors continuen l’aturada als ports espanyols

La protesta pel temor que el pagament per emissions desviï el trànsit fora de la UE coincideix amb accions a 11 països més

El 95% dels estibadors continuen l’aturada als ports espanyols

Glòria Ayuso

1
Es llegeix en minuts
Glòria Ayuso
Glòria Ayuso

Periodista

Especialista en economia i sostenibilitat, economia blava, transició cap a una economia descarbonitzada.

ver +

L’activitat als ports espanyols es va paralitzar ahir durant dues hores al migdia amb un seguiment del 95% dels treballadors de l’estiba de la protesta convocada per la Coordinadora Estatal de Treballadors del Mar. Els estibadors exposen el seu temor que l’entrada en vigor de l’obligació de pagament per emissions del transport marítim a la Unió Europea repercuteixi en la pèrdua d’activitat i llocs de treball.

Així mateix, l’acció va coincidir amb la concentració a Brussel·les de l’organització europea European Dockworkers Council (EDC), que també va cridar a la mobilització als ports de França, Eslovènia, Suècia, Dinamarca, Xipre, Malta, Grècia, Montenegro, Itàlia, Croàcia i Portugal.

Pèrdua d’ocupació

"No estem en contra de les polítiques climàtiques", va afirmar la portaveu sindical Laia Marimon, de la Coordinadora Estatal de Treballadors del Mar, que representa el 78% del sector. "El que reclamem és que es tinguin en compte les nostres aportacions dins del diàleg social en l’elaboració de les normatives", afegeix.

Notícies relacionades

El malestar parteix del fet que els sindicats han reclamat diversos aspectes que no s’han recollit en cap reglamentació. Sobre el Sistema Europeu de Comerç de Drets d’Emissió (EU ETS), tant els estibadors com els ports consideren que existeix perill que les navilieres escullin altres llocs fora d’Europa on fer els transbords per esquivar els nous costos.

"Reclamem que qualsevol port que capti transbord de mercaderies dirigides a Europa entri en el sistema de pagament per emissions", incideix Marimon. La normativa fixa una revisió cada dos anys per establir que si un port fora de la UE supera el 65% de transbords de mercaderies entri en el sistema ETS i aboni un pagament del 50% de les emissions. Per a ports i estibadores, amb la mesura no n’hi ha prou, perquè les navilieres continuaran pagant menys en les seves escales fora de la UE.