El 10% del benefici del negoci, per a la paperassa

Digitalitzar aquests tràmits estalviaria als empresaris espanyols 132 milions a l’any

Un estudi revela que 45 dels 72 tràmits empresarials a les notaries i registres podrien ser eliminats o fets per internet, com ja passa a països com Estònia. Això reduiria els costos de gestió i la inversió d’hores dedicades a aquests tràmits burocràtics. 

El 10% del benefici del negoci, per a la paperassa

AGUSTÍ SALA

3
Es llegeix en minuts
Agustí Sala
Agustí Sala

Redactor en cap d'Economia

Especialista en Economia

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Un cas real: un restaurant amb entre 7 i 10 empleats, constituït en forma de societat limitada (SL). A l’any s’ha de gastar 3.216 euros més l’IVA en costos laborals i comptables i dedicar al voltant de 118 hores a paperassa. És un exemple real facilitat per la consultora EntreTrámites, que revela la càrrega que suposa la burocràcia per a negocis petits. Tenint en compte que els seus beneficis anuals són entre els 20.000 i els 30.000 euros, ha de dedicar als costos relacionats amb la paperassa al voltant del 10% del que guanya. A renovar la llicència per servir aliments ha de destinar 8 hores a l’any; a factures i despeses per comptabilització, 5 hores al mes o 60 hores a l’any.

Per la seva banda, un autònom que es dedica al comerç electrònic i que té un sol empleat ha de destinar a la gestoria comptable i laboral 1.176 euros a l’any més l’IVA. Els seus guanys fluctuen entre els 50.000 i els 60.000 euros. És cert que les càrregues varien molt en funció de sectors i activitats, però en general sempre és precís subcontractar el servei.

EntreTrámites ha portat a terme un estudi centrat en els tràmits empresarials relacionats amb les notaries. En total cal realitzar 72 i "45 d’ells poden ser eliminats", conclou aquesta anàlisi. Dels 737.535 procediments realitzats el 2022, 694.142 o el 94,1% es podria haver eliminat, assegura aquesta consultora que dirigeix Louis Williams. I això hauria estalviat 89,8 milions als emprenedors a Espanya i 844.590 hores perdudes en esperes.

Impacte econòmic

L’estudi revela que, al llarg del 2022, les persones jurídiques i empreses establertes a Espanya van haver de gastar 99,1 milions d’euros en concepte de taxes i impostos notarials. A més, van invertir 897.388 hores en procediments notarials, cosa que equival a 45,2 milions d’euros en concepte de pèrdua de productivitat. En suma, "l’impacte econòmic de les complexitats burocràtiques es pot quantificar en un mínim de 144,3 milions d’euros".

Williams assenyala que "l’administració és essencial per mantenir l’ordre i el compliment de la legalitat, però l’abast expansiu de la burocràcia a Espanya provoca ineficiències administratives i complexitats regulatòries, a banda de despeses financeres directes i el cost intangible del temps invertit". Segons el seu parer, les ramificacions econòmiques causades per les complexitats burocràtiques del sistema de notariat i el registre mercantil espanyol "suposen una barrera per al desenvolupament d’una activitat emprenedora més dinàmica a Espanya".

L’informe compara la situació d’Espanya amb la d’Estònia, considerada "la nació més avançada digitalment del món, en la qual el 99% dels serveis governamentals estan disponibles online les 24 hores del dia" i conclou que 45 dels 72 procediments detectats a Espanya es poden fer per internet en el cas de la república bàltica.

"Els 45 procediments que a Estònia es poden realitzar online van representar el 94,1% de les actes mercantils realitzades per notaris, amb uns costos de 89,8 milions d’euros en concepte d’honoraris i una inversió d’uns 42,5 milions. En conseqüència, un nivell d’optimització digital de la burocràcia notarial similar al d’Estònia estalviaria als emprenedors espanyols 132,3 milions d’euros a l’any", acaba assenyalant el document.

Normativa europea

La patronal CEOE analitza cada any la producció normativa dels diferents nivells d’administració, que se superposen uns sobre d’altres i compliquen encara més la gestió. L’estudi del 2022 conclou que el conjunt de les pàgines publicades pels butlletins oficials d’àmbit estatal i autonòmic va assolir 1.329.865 de pàgines el 2022. És el sumatori més alt dels últims 11 anys.

Notícies relacionades

El 2023 es va aprovar la Llei 11/2023 de transposició de directives de la UE, que inclou la digitalització d’actuacions notarials i permet realitzar online serveis notarials com la constitució de societats o ampliacions o reduccions de capital, així com modificacions d’estatuts. L’esmentada reforma es desprèn de la transposició de la directiva 2019/1151 però la seva implantació es troba en els inicis, de manera que no es coneixen estimacions referides a la reducció de temps i de costos.

La llei d’emprenedors va introduir alguns avenços a Espanya per crear per exemple societats exprés a baix cost, però hi continua havent carències i complicacions a tot el procés de constitució després de més d’un any d’entrada en vigor de la norma, que atorga un estatus jurídic a les start-ups.