Normativa

Consum castigarà el mal ús del terme ‘verd’

El ministeri prepara una llei per sancionar l’ecopostureig amb fins a 100.000 euros

Consum castigarà el mal ús del  terme ‘verd’

Sara Ledo

2
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

El Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030 ha començat la tramitació d’una llei de consum sostenible amb l’obertura d’una consulta pública prèvia. La que serà la primera norma centrada a fomentar el consum sostenible contemplarà l’anàlisi cas per cas de les declaracions mediambientals que es facin de productes per evitar el greenwashing i inclourà, també, un índex de reparabilitat dels electrodomèstics perquè els consumidors coneguin la durada dels productes, segons va avançar ahir la secretària general de Consum i Joc, Bibiana Medialdea.

A propòsit de la nova norma, el departament que dirigeix Pablo Bustinduy va llançar, a més, una guia amb consells sobre bones i males pràctiques per a les empreses sobre les seves comunicacions sostenibles. El ministeri adverteix que abusar de generalitats com verd i ecofriendly pot comportar multes. La sanció representa el cas extrem que una comunicació sigui considerada com a pràctica deslleial per infringir la normativa de consum, fet que comportaria multes de fins a 100.000 euros, que podrien ser sobrepassades fins a arribar entre quatre i sis vegades al benefici il·lícit obtingut".

La intenció de la nova llei, així com de la guia, és advertir a les empreses que "no es pot comunicar així com així" que un producte és sostenible des del punt de vista mediambiental. Recomana evitar generalitats i apostar per un llenguatge "clar, simple i específic", incloure informació que sigui rellevant i útil i no ocultar dades. També que la informació sigui actualitzada, sustentada en estudis i no incloure com a avantatge una cosa que exigeix la llei.

Notícies relacionades

Pot semblar obvi, però el 80% de les webs, botigues online o anuncis inclouen informació sobre el seu impacte al planeta que "no sempre és clara i substanciada, i es pot incórrer en pràctiques enganyoses per al consumidor", segons un estudi de la Comissió Europea citat en la guia. De fet, el ministeri adverteix d’una proliferació de males pràctiques, una cosa que va quedar reflectida en un informe elaborat per la Xarxa de Cooperació per a la Protecció del Consumidor, que va analitzar 344 informacions i va concloure que el 42% eren dubtoses i el 57,5% no donen prou informació per verificar si és cert.

Més enllà de la normativa vigent i dels codis ètics, la Comissió Europea treballa en una directiva sobre la "justificació i comunicació d’al·legacions mediambientals explícites" segons les quals totes les empreses (tret de les microempreses) hauran de "demostrar i verificar que és cert tot el que es diu en les seves al·legacions mediambientals".

Temes:

Consum Ecologia