El Govern pressiona França per acabar amb les traves a Renfe

L’Executiu francès es va comprometre que la companyia operés la línia Barcelona-París el 2023, però encara no està clar si s’obrirà aquest estiu

El Govern pressiona França per acabar amb les traves a Renfe

David page

3
Es llegeix en minuts
David Page

L’entrada de nous rivals davant l’antic monopoli de Renfe ha provocat un històric sotrac comercial en el gran negoci del tren d’alta velocitat a Espanya. La liberalització ferroviària ha enfonsat el preu mitjà dels bitllets, ha disparat l’oferta de trens i ha catapultat el nombre de passatgers en els grans corredors del tren, acabant amb l’antic tradicional de l’avió.

El grup estatal Renfe es va trobar primer amb la competència directa d’Ouigo –propietat de la companyia pública francesa SNCF–, des del 2021, i després amb la d’Iryo –controlada per la també estatal italiana Trenitalia (45%) i per les espanyoles Air Nostrum (31%) i Globalvía (24%)–, des del 2022. Les dues companyies dominades per grups estrangers han entrat en els grans corredors de Madrid-Barcelona, Madrid-Llevant i Madrid-Sud, els millors i més atractius del mercat espanyol.

Les facilitats amb què s’han trobat els nous competidors per entrar al mercat espanyol gràcies a la liberalització no s’estan veient correspostes en els plans de Renfe per impulsar amb força el seu desembarcament en l’alta velocitat a França. I és que Renfe acumula ja un gran retard en el seu objectiu de començar a operar la ruta Barcelona-París i s’està enfrontant al que consideren una lentitud administrativa per part de les autoritats franceses que està generant malestar en el sector ferroviari espanyol, i que també està portant el Govern espanyol a reclamar a l’Executiu francès igualtat de condicions.

Final d’una aliança

Durant una dècada i fins a finals del 2022, la connexió Barcelona-París l’operaven de manera conjunta Renfe i SNCF a través d’una societat controlada a parts iguals (Elipsos), però el grup gal va trencar l’aliança i es va llançar a explotar-la en solitari. Des de llavors Renfe intenta llançar la seva pròpia ruta Barcelona-París per competir amb el seu antic soci. I no ho aconsegueix des d’aleshores. I durant tot aquest temps s’alimenta dins de la companyia espanyola la sensació de greuge pel desequilibri entre la facilitat amb què va desembarcar Ouigo a Espanya (fa ja gairebé tres anys) i les dificultats burocràtiques amb què topa per estrenar la ruta amb la capital francesa.

Renfe va iniciar la seva operativa en el mercat francès l’estiu passat amb el llançament de la ruta Barcelona-Lió i la Madrid-Barcelona-Marsella, però el seu gran objectiu és estrenar-se en el veritable negoci de l’alta velocitat gal·la amb la connexió Barcelona-París.

La companyia espanyola manté en principi com a objectiu tenir operativa la ruta el juliol que ve, abans que comencin els Jocs Olímpics de París. Però des del grup es reconeix que no té garanties de poder complir la seva pretensió perquè encara no disposa de tots els permisos i no sap quan els obtindrà, i no es descarta que s’acumulin més retards en la posada en marxa de la ruta.

Exigir igualtat de tracte

"A mi m’agradaria que quan Renfe surt a treballar fora d’Espanya, inclòs al nostre país veí, tingués la mateixa facilitat que tenen ells de treballar aquí. M’agradaria que poguéssim arribar aviat a París; esperem que puguem fer-ho. Fins ara no hem pogut aconseguir-ho", va remarcar fa uns dies el ministre de Transport, Óscar Puente. "M’agradaria que la nostra empresa Renfe treballés en les mateixes condicions en què ho fa Ouigo a Espanya".

Des del Govern espanyol es remarca que s’ha anat insistint a l’Executiu gal en la necessitat d’impulsar un entorn de liberalització ferroviària. "El Ministeri de Transports ha traslladat al Govern francès la importància i els beneficis per als seus ciutadans que implica que Renfe pugui operar en la ruta París-Lió en les mateixes condicions que l’operador ferroviari francès dona servei al nostre país", indiquen fonts oficials a aquest diari, que confirmen que la intenció és mantenir la pressió fins a aconseguir l’objectiu.

L’‘ok’ als trens de Talgo

Notícies relacionades

Després de diverses topades prèvies (amb queixes espanyoles davant la Comissió Europea), el Govern francès es va comprometre en l’última cimera bilateral Espanya-França, celebrada el gener del 2023, a facilitar que Renfe estigués operant la ruta amb París abans del final de l’any passat, agilitzant els processos d’homologació dels trens que pretén utilitzar Renfe al mercat francès. Una certificació dels combois que continua sense obtenir-se i per a l’obtenció de les quals no existeixen terminis concrets. I fins que els trens no estiguin homologats, Renfe no pot aconseguir el preceptiu certificat de seguretat per a la connexió amb París.

Renfe inicialment va activar el procés de certificació per operar a França amb trens del model de la S-100, fabricat precisament pel grup francès Alstom i suposant que facilitaria els tràmits. Però les autoritats franceses van rebutjar l’homologació per a la ruta d’alta velocitat amb París.