Una indústria clau

El sector turístic alerta de la necessitat de controlar el seu creixement desorbitat

Les grans empreses reclamen obrir una reflexió per contenir el rebuig social a les destinacions a punt de saturar-se 

L’oferta de qualitat és l’aposta per créixer en ingressos més que en afluència

El sector turístic alerta de la necessitat de controlar el seu creixement desorbitat

david page celia lópez

3
Es llegeix en minuts
David Page

El turisme ha desbordat totes les seves marques en un 2023 per a la història. Després de la caiguda brutal provocada per la pandèmia, el sector ha aconseguit confirmar la seva recuperació plena i ha polvoritzat els rècords precovid d’activitat econòmica, d’arribades de viatgers internacionals, d’ocupació... i anticipa que el 2024 el creixement continuarà i es marcaran nous màxims històrics.

"Aquesta és l’última vegada que comparem les xifres de turisme d’Espanya amb les del 2019. A partir d’ara, les haurem de comparar amb les del 2023. Un any rècord", remarcava divendres passat el ministre d’Indústria i Turisme, Jordi Hereu, que va confirmar que l’any passat el sector va desbordar tots els registres arribats abans de la pandèmia.

Espanya ratifica que el 2023 va ser un any històric per al turisme, desbordant els rècords de turistes estrangers i, el que és més important, de la despesa que realitzen. Hereu va anticipar que l’any passat les arribades de turistes estrangers van marcar un altre màxim històric amb més de 84 milions (un 1% més que l’anterior rècord prepandèmia), i que la despesa que van realitzar va escalar fins a un rècord de 108.000 milions (un 17,4% més que el 2019 precovid).

Però en ple empatx de bons resultats, i amb les expectatives encara a l’alça per a aquest exercici, des del mateix sector i des de les administracions públiques es llancen missatges d’alerta sobre la necessitat de controlar aquest creixement desbordant per evitar la saturació d’algunes destinacions i per mitigar el rebuig social que comença a detectar-se pels problemes de convivència provocats per la massificació.

La gentrificació de moltes zones de les grans ciutats, l’expulsió de població resident de barris presos pel turisme, la pèrdua de botigues i serveis per als veïns substituïts per altres bolcats en els turistes, l’encariment del lloguer i el preu de la vivenda en propietat, problemes de convivència per les molèsties generades per algunes pràctiques d’oci dels visitants... El temor de morir d’èxit per un boom ingovernable del turisme està arrelant i s’ha començat a escampar la preocupació que els episodis esporàdics de turismofòbia en la ciutadania es generalitzin. El sector sembla decidit a enfrontar-se a les seves pors.

Inquietud en el sector

Les grans empreses del turisme patri no amaguen la seva inquietud i reclamen obrir una reflexió per contenir el rebuig social que apareix en moltes destinacions al caire de la saturació. "Cal actuar amb prudència, perquè aquests creixements no són sostenibles. Hem de ponderar si aquestes intensitats de creixement són viables i, sobretot, si són desitjables des del punt de vista social", adverteix José Luis Zoreda, vicepresident d’Exceltur, el lobby que agrupa una trentena de les empreses turístiques més grans del país (entre elles, Meliá, NH, Iberia, Globalia, Riu o Amadeus). "Cal gestionar l’èxit per ser socialment sostenibles".

L’associació empresarial ha començat a dissenyar un projecte amb el qual busca implicar el sector i les administracions per garantir que el turisme no suposi un cop per a la població resident. L’objectiu és tornar a guanyar-se la població local per doblegar el creixent qüestionament de les bondats del turisme.

"No s’ha de créixer per créixer quan ja hi ha destinacions que pateixen massificació puntual. Pot ser econòmicament factible, però potser és socialment indesitjable", afirma Zoreda. Aquestes preocupacions i la recerca de solucions seran el tema central del gran fòrum biennal que Exceltur organitza en la vigília de la Fira Internacional de Turisme (Fitur), que se celebra aquesta setmana a Madrid. El debat no és nou, les veus d’alarma fa anys (¿dècades?) que alerten de la necessitat de revisar el model turístic espanyol perquè no sigui necessari que vinguin més turistes per guanyar més.

Notícies relacionades

"Lideratge d’Espanya"

"La gran oportunitat que té Espanya es diu turisme", va sentenciar el ministre d’Indústria i Turisme, Jordi Hereu, en la inauguració del fòrum d’innovació turística Hotusa Explora, que s’ha convertit en tradicional tret de sortida en la setmana de Fitur en les seves deu edicions. "Fitur és el gran aparador on oferir el millor de nosaltres mateixos, el clar lideratge d’Espanya en turisme". Des del Govern es defensa la "fortalesa del model turístic espanyol" i la capacitat per continuar "defensant les marques" obtingudes l’any passat.