Primera multa d’Inspecció laboral a Glovo per incomplir la ‘llei rider’

Treball sanciona la companyia per ocupar falsos autònoms a Astúries mentre ultima altres actuacions a Barcelona i Madrid. L’empresa reserva 400 milions d’euros per atendre pagaments

Primera multa d’Inspecció laboral a Glovo per incomplir la ‘llei rider’

Gabriel Ubieto

3
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Inspecció de Treball ha emès la primera multa contra Glovo per incomplir la coneguda com a llei rider. Si bé no és la primera vegada que la policia laboral sanciona l’empresa de repartiment a domicili per ocupar els seus repartidors com a falsos autònoms, sí que és la primera vegada que finalitza una actuació que contempla operacions posteriors al 12 d’agost del 2021, quan va entrar en vigor la llei espanyola de treball en plataformes.

Una sanció que arriba com a avantsala de les multes milionàries que prepara l’autoritat laboral contra la plataforma digital, una vegada liquidi el 2024 les actuacions a Barcelona i Madrid. Per a les quals Delivery Hero, la matriu alemanya de Glovo, té reservats fins a 400 milions d’euros per pagar potencials sancions.

Segons ha pogut saber aquest mitjà, Glovo ha sigut sancionat per ocupar de manera fraudulenta 49 riders a Astúries. Inspecció de Treball ha acreditat que el model flex, que és el que va posar en marxa Glovo per esquivar la presumpció de laboralitat que marca la llei rider, també incompleix la normativa i que l’organització i el control del treball continuen pivotant sobre l’algoritme de la plataforma digital, cosa que resta autonomia als repartidors i obligaria Glovo a tenir-los empleats com a assalariats.

"Es tracta d’una proposta provisional d’Inspecció Laboral per al cas concret de 49 repartidors, d’un total de 19.000 que operen a través de Glovo. Es basa, a més, únicament en el testimoni d’aquests repartidors i no en una anàlisi de les característiques operatives actuals de l’app de Glovo a Espanya. Continuem defensant la legalitat del nostre model", van declarar fonts de Glovo a preguntes d’EL PERIÓDICO.

Model laboral polèmic

Glovo s’estalvia una quantitat important de diners per tenir un repartidor com a autònom, ja que així no ha de pagar-li la Seguretat Social, ni les vacances, ni les baixes per incapacitat temporal, ni el telèfon, ni el vehicle. Qüestions que, segons el model amb què porta operant la plataforma –i la majoria dels seus competidors en el sector– des que va iniciar operacions a Espanya, van a càrrec de la butxaca dels riders.

La multa pels 49 repartidors asturians és pionera d’Inspecció de Treball i constitueix l’avantsala de sancions més abundants a nivell monetari per a Glovo. La plataforma emplea uns 19.000 riders a tot Espanya i la policia laboral està ultimant actuacions similars en altres ciutats, principalment Barcelona i Madrid. A les dues grans urbs espanyoles, segons ha pogut saber aquest mitjà, els agents d’Inspecció estan obtenint dades de desenes de milers de repartidors des de fa més d’un any.

Cosa que, si coincidís el resultat amb l’actuació liquidada a Astúries, on impera el mateix model però a petita escala, suposaria sancions milionàries per a Glovo. Com a antecedents, entre finals del 2022 i principis del 2023, van transcendir multes de 135 milions d’euros a la companyia fundada per Óscar Pierre per ocupar 17.000 falsos autònoms a Barcelona, Madrid i València.

Duel entre Glovo i Treball

El pols entre Glovo i el Ministeri de Treball s’agreuja. La vicepresidenta segona Yolanda Díaz va amenaçar el setembre del 2022 l’empresa de repartiment amb portar-la davant la fiscalia si no cessava en el que va titllar de desafiament a la normativa laboral espanyola. L’agost del 2023, el seu número 2, el secretari d’Estat d’Ocupació, Joaquín Pérez Rey, va repetir l’amenaça d’iniciar accions penals per presumpta vulneració dels drets dels treballadors. No obstant, de moment el Ministeri de Treball no ha iniciat aquestes actuacions penals.

Notícies relacionades

En paral·lel, les indagacions d’Inspecció segueixen els seus cursos i les multes s’acumulen sobre la taula de Glovo, per a malestar del seu propietari alemany, Delivery Hero. El gegant del repartiment ha apartat "una quantitat de 200-400 milions d’euros" per pagar potencials multes que puguin sorgir per la seva activitat durant "el període comprès entre agost del 2021 i juliol del 2023", segons consta en la memòria de resultats del tercer trimestre presentada per Delivery Hero als seus inversors.

Els alemanys no preveuen que el conflicte amb el Ministeri de Treball vagi a menys, d’acord amb els "30-45 milions d’euros per trimestre" que reserven fins "que es trobi una solució", segons consta en la presentació als seus inversors del 14 de novembre. "Continuem avaluant l’enquadrament adequat [dels repartidors] mentre l’autoritat laboral continua impugnant la condició dels riders. […] Mantenim el nostre compromís de treballar amb el Govern per trobar una solució que valgui a totes les parts implicades", afegeixen.

Temes:

Barcelona Glovo