Crisi del ‘handling’

Iberia proposa la sortida de 1.727 treballadors i crear una empresa

Els representants de la plantilla rebutgen el pla presentat per l’aerolínia

La nova companyia aglutinaria tots els empleats que no se sumin a les baixes incentivades

Iberia proposa la sortida de 1.727 treballadors i crear una empresa

Sara Ledo

3
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

La crisi del handling continua. Iberia va proposar ahir un pla de baixes voluntàries per a 1.727 treballadors de terra, al voltant del 20% del total dels serveis de handling de l’empresa, i la creació d’una nova empresa per aglutinar la resta de treballadors d’aquest servei. Però els representants dels treballadors van rebutjar la proposta en una reunió del Comitè Intercentres (compost principalment per CCOO i la UGT) que va celebrar ahir a la tarda, segons van informar fonts sindicals. En les pròximes hores es coneixerà si posen en marxa alguna mesura de protesta.

El problema va començar a finals de setembre, quan l’aerolínia va perdre la llicència per prestar serveis de handling a tercers en vuit dels principals aeroports del país (Bilbao, Màlaga, Alacant, Palma de Mallorca, Eivissa, Barcelona, Las Palmas i Tenerife Sud) per als pròxims set anys. Això es tradueix en el fet que unes 4.000 persones (del total de 8.000, segons les xifres de l’empresa) serien subrogades, és a dir, les noves companyies adjudicatàries d’aquests serveis les contractarien per fer la mateixa feina que fins ara però en altres empreses. La meitat d’aquests 4.000 treballadorses troben a Barcelona.

Els treballadors de handling, que són aquells encarregats de tasques com pujar les maletes a l’avió o l’assistència a les operacions a la pista, afectats per aquesta pèrdua de llicències es van queixar que aquesta subrogació suposaria un perjudici per als seus interessos al deixar de formar part d’una companyia com Iberia i van començar les proteste,s que van tenir la seva màxima expressió amb una vaga a l’aerolínia durant la festivitat de Reis. Com a solució, els representants dels treballadors van plantejar a l’aerolínia la creació d’una nova empresa que aglutini els treballadors d’aquests vuit aeroports que han perdut les llicències per prestar serveis d’autohandling (el servei a les mateixes companyies del grup).

Però Iberia defensa que el problema no es limita només a aquests vuit aeroports, sinó que s’estén a tots perquè el negoci del handling té "marges estrets" i necessita "volum per a la seva supervivència". Amb aquest argument, la companyia ha plantejat aquest dilluns la creació d’una nova empresa –participada al 100% pel grup IAG (hòlding de Iberia)–, però per a tots els treballadors, no només per a aquells afectats per la pèrdua de llicències d’Aena, una cosa que tant CCOO com la UGT rebutgen.

"Aquesta proposta implica que tots els treballadors surtin d’Iberia. El problema abans era de 4.000 treballadors, però ara s’estén a tots amb aquesta proposta. És un escenari pitjor que el que teníem abans de la vaga. I encara per sobre pot generar una guerra entre els treballadors dels vuit aeroports afectats i la resta", explica la secretària general del Sector Aeri i Serveis Turístics de la FSC de CCOO, Paloma Gallardo.

Mateixes condicions

Notícies relacionades

A la nova empresa, els treballadors tindrien les mateixes condicions que tenen en l’actualitat, "sense cap canvi". "A fi de dotar de tranquil·litat els empleats actuals de la companyia, es blindarien de per vida els sistemes de progressió i antiguitat dels empleats d’Iberia a fi que mantinguin les mateixes expectatives actuals. No s’alteraria ni una sola de les condicions dels treballadors d’Iberia", va defensar Iberia.

Alhora, la companyia també proposa un pla de sortides voluntàries per a 1.727 persones fins al 31 de desembre del 2026 a través de baixes incentivades per a les persones que tinguin menys de 56 anys en el moment d’extinció del contracte o amb prejubilacions per a les siguin més grans d’aquesta edat.