Incidència en els vols

Caos al Prat pel mal temps i la vaga d’Iberia: tornada a Bilbao en autobús i maletes a les Canàries

Els sindicats asseguren que no es veien cues tan llargues des d’abans de la pandèmia

Caos al Prat pel mal temps i la vaga d’Iberia: tornada a Bilbao en autobús i maletes a les Canàries

JORDI OTIX INÉS SÁNCHEZ

2
Es llegeix en minuts
Inés Sánchez
Inés Sánchez

Periodista

Especialista en nutrició esportiva i preparació física en el futbol femení. Coautora d''El fútbol que no nos quisieron contar'.

ver +

Una meteorologia adversa es va sumar ahir als ingredients per crear el caldo de cultiu perfecte que, en una jornada que ja es presentava complicada a causa de la vaga del handling d’Iberia i de l’augment de trànsit per la tornada després de les vacances de Nadal, va desencadenar ahir diverses escenes de caos a l’aeroport del Prat.

Serveixi com a exemple el cas dels passatgers d’un vol Vueling que sortia de Gran Canària cap a Bilbao i que es va veure obligat a aterrar a la capital catalana.

Les fortes ratxes de vent i onatge que van afectar ahir el país van obligar a fer modificacions de trajecte en alguns vols, com aquest, els passatgers del qual van denunciar a EL PERIÓDICO "falta de comunicació" de la companyia. L’aerolínia –expliquen– els va informar del canvi de destí quan ja havien embarcat, així que molts dels presents al Prat van afirmar sentir-se "enganyats".

En bona mesura, perquè l’aerolínia va oferir un hotel als 140 passatgers afectats, que van aterrar a Barcelona a les quatre de la matinada, però la vaga dels treballadors dels serveis a terra d’Iberia i els centenars de vols ja cancel·lats van fer que, ahir al matí, continuessin sense tenir cap proposta de vol alternatiu, ni informació de quan arribarien les seves maletes, que, a aquella hora, seguien a l’illa.

La proposta final va ser tornar amb autobús: un viatge de vuit hores que va generar el descontentament entre els passatgers pel "desgast dels nens i dels avis" en les últimes 24 hores.

Aquesta no va ser, però, l’única afectació que va viure ahir la connexió entre Barcelona i Bilbao, just les dues ciutats més impactades per la vaga dels treballadors d’Iberia divendres passat, el dia que començava oficialment la protesta laboral.

Aquesta aerolínia, de fet, havia cancel·lat preventivament gairebé 450 trajectes des del 5 de gener passat i fins avui, cosa que sol esquivar escenes com les viscudes ahir a Barcelona. Però els serveis mínims van obligar a anul·lar alguns trajectes d’altres aerolínies del grup IAG –que es nodreixen dels serveis d’aquests treballadors– especialment de Vueling.

En aquest sentit, altres passatgers van denunciar també ahir que el seu vol Barcelona-Bilbao havia sigut cancel·lat i que també haurien de tornar per carretera.

Cues de grans dimensions

Un altre dels efectes visibles d’aquest còctel de factors va ser la llarga dimensió de les cues que es van formar ahir en aquesta infraestructura. Els sindicats UGT i CCOO, alguns dels convocants de la protesta, van assegurar que cues d’aquestes dimensions al migdia no s’havien vist "des d’abans de la pandèmia". Segons ells, més de 500 persones es van ajuntar a l’entrada i els temps d’espera van ser molt més grans que habitualment, amb retards de més de 40 minuts per recollir les maletes.

Notícies relacionades

UGT assenyalava durant el dia de Reis que 750 maletes van restar als aeroports d’origen, per la qual cosa es preveuen xifres molt més altes en relació amb l’ocorregut ahir. D’acord amb els sindicats, Vueling seria la companyia més afectada, al centrar la seva operativa als aeròdroms que registren el nombre més elevat d’incidències.

A les portes de l’últim dia de mobilització, aquestes organitzacions van assegurar que avaluen convocar una nova vaga de handling en les pròximes setmanes, "si no hi ha moviments per part de l’empresa".