El Govern central desencalla la B-40 i avança un "desemborsament"

Aprova la modificació de la llei de carreteres que facilitarà la firma del conveni amb la Generalitat de la ronda entre Sabadell i Terrassa

El Govern central desencalla la B-40 i avança un "desemborsament"

Sara González Quim BErtomeu

3
Es llegeix en minuts
Sara González
Sara González

Periodista

Especialista en Política

ver +
Quim Bertomeu
Quim Bertomeu

Periodista

Especialista en política catalana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El Govern central ha aprovat ja la modificació legislativa de la llei de carreteres que desencallarà la firma del conveni de la B-40 entre Sabadell i Terrassa amb la Generalitat, un compromís clau perquè pugui reeditar-se el 2024 l’aliança pressupostària entre el Govern i el PSC. El Consell de Ministres va donar llum verda dimecres, com va avançar EL PERIÓDICO, a la fórmula que permetrà que l’obra s’executi com a encàrrec de gestió i estableix que podrà efectuar-se el "desemborsament anticipat" de les aportacions a la Generalitat per via dels pressupostos generals de l’Estat. La firma del conveni entre les dues parts es preveu per als "pròxims dies".

Així doncs, segons el que està aprovat, la Generalitat podrà "licitar, contractar, efectuar el seguiment i supervisar" les obres de la B-40 i la B-23, així com "dur a terme les expropiacions necessàries" per executar-les, mentre que l’Estat podrà aprovar els estudis i projectes. Es tracta d’una habilitació específica per facilitar una via similar a la que es va fer amb les actuacions a l’AP2 i l’AP7 pactades també via pressupostos.

¿Quants carrils?

Aquest és el penúltim pas entre les dues administracions per desbloquejar una firma que Pere Aragonès i Salvador Illa van pactar que s’havia d’haver produït abans del 31 de març, però que s’ha anat endarrerint per esculls polítics relacionats amb les conteses electorals d’aquest any, per qüestions tècniques de pes i també pel finançament.

Al juliol es va pactar ja un protocol i va quedar clar que els prop de 200 milions de l’obra provindran de fons pressupostaris –i no de la disposició addicional tercera com va plantejar el Govern central– subjectes, això sí, al traçat final. Però el punt de fricció que no s’ha resolt i que encara és en l’aire és quants carrils tindrà finalment l’anomenada Ronda Nord.

El text aprovat pel Govern central recull que les actuacions permetran "donar continuïtat" al corredor ja construït a Terrassa, per la qual cosa els socialistes entenen que el nou tram ha de tenir quatre carrils i ser una via d’alta capacitat. Per contra, el Govern nega que això hagi de ser així i s’ha oposat sempre a aquest model per a una infraestructura que és rebutjada per ERC a escala territorial i que va ser la cessió que va haver de fer Aragonès per aconseguir el sí del PSC als pressupostos de l’any 2023.

La portaveu dels socialistes catalans, Alícia Romero, va celebrar que, després de la modificació legislativa, el conveni es pugui firmar en "els pròxims dies" a petició de la Generalitat, i per això situa ara la pilota sobre la teulada del Govern perquè, va assegurar, el redactat està ja fet. També va advertir que aquest projecte, així com el del Hard Rock, pendent d’un informe mediambiental per aprovar el pla urbanístic, són "molt importants" perquè s’obri la negociacióla dels comptes del 2024. Just el contrari del que plantegen els Comuns, que reclamen al president que abandoni els macroprojectes si volen el seu beneplàcit als comptes.

Notícies relacionades

Les culpes del retard

Des de la Generalitat també s’analitza la norma aprovada dijous pel Consell de Ministres que ha de desencallar les obres. El Govern defensa que ha quedat demostrat que el retard de la B-40 era imputable al Govern central per no haver fet la modificació legal necessària. Fonts de l’Executiu sostenen que, ara sí, ja s’està en disposició de firmar el conveni. Això sí, aclareixen que encara no tenen cap proposta del Ministeri de Transports i que, una vegada la tinguin, l’hauran de negociar.