Estratègia de la cadena hotelera
Sercotel entra en la restauració amb cinc locals en funcionament
La companyia hotelera espera duplicar en tres anys els ingressos que obté ara d’aquest segment i passar de 25 a 50 milions de facturació
La cadena hotelera Sercotel operarà també restaurants i cafeteries. L’empresa catalana, propietat des del 2020 de la família Gallardo (Almirall), ha posat en marxa, aquest any, els primers establiments de dues futures cadenes de restauració anomenades La Ribera i Godere, una pastisseria, una cafeteria Granier, i ha cedit un altre dels seus locals a un soci aliè perquè hi obri el seu restaurant.
L’objectiu de la companyia, que dona per segures unes altres dues obertures de l’estil l’any que ve, és diversificar la seva oferta i monetitzar espais de què no treia prou rendiment, tot i que, a partir d’ara, aquest serà un element central en una estratègia de creixement que els ha portat a triplicar el nombre d’hotels que tenien el 2019 i que hauria de traduir-se en l’obertura de 40 allotjaments més d’aquí al 2025.
"La nostra estratègia d’expansió va començar el juliol del 2020: quan la gent estava pensant què passaria amb el turisme, els viatges o si la gent teletreballaria permanentment, nosaltres vam apostar perquè el món tornaria a ser el que era i que, a més, la gent viatjaria més del que viatjava", recorda el conseller delegat de Sercotel, José Rodríguez. Això els permetia invertir, mentre d’altres tancaven; era una situació financera sòlida i cap tipus de deute, les dues coses, fruit de la política de l’empresa de no posseir cap dels edificis en els quals obre els seus hotels.
Així van passar de 18 hotels el 2019 a 51 el 2023, a més de 9 més en construcció i 35 franquiciats. I així han passat d’un volum de negoci de 45 milions d’euros fa els mateixos quatre anys, a superar els 120 milions d’euros quan tanquin aquest exercici, un 28% més que fa un any. "Els anys de creixement explosiu en el nombre d’hotels incorporats a la cadena han sigut el 21, el 22 i el 23, però la perspectiva per al 24, el 25 i el 26 és la mateixa: continuar amb el model de creixement agressiu, perquè hi continua havent una oportunitat molt gran al mercat hoteler espanyol", confessa Rodríguez.
Tot i això, en aquesta segona fase del pla, serà crític el tipus d’edificis que triïn, perquè, ara, a tot això s’hi afegeix la voluntat de començar a ser també restauradors. Sense anar més lluny, la previsió d’aquesta companyia és haver duplicat en tres anys el que facturen actualment amb els menjadors dels seus hotels, fins als 50 milions d’euros.
"Típicament, els restaurants d’hotels estan orientats al client d’aquest hotel, però aquest és un mercat molt estret", contextualitza el director general de la cadena. "Primer, perquè es dirigeix només a la gent que hi dorm; segon, perquè en una ciutat amb una bona oferta gastronòmica com Barcelona, l’opció de quedar-se [a menjar] a l’hotel no és evident", afegeix.
Oferta per al públic local
D’aquesta manera, el projecte plantejat va ser obrir, en aquells allotjaments en què el menjador de l’hotel donés a peu de carrer, restaurants amb una marca i identitat pròpia aliena a Sercotel, amb un equip al darrere expert en restauració i no en hostaleria, i amb un públic en un 80% local i que, només en un 20%, vingués del mateix hotel.
Això, que s’ha posat en marxa aquest estiu amb un restaurant d’arrossos i cuina mediterrània espanyola anomenat La Ribera a Sitges i un altre local de cuina italiana anomenat Godere a Pozuelo (Madrid), s’ha acabat ampliant també a una joint venture amb Granier, amb la qual han llançat la marca conjunta Artesano, que ja té la seva primera pastisseria a la recepció d’un hotel a Màlaga, i a l’opció de sotsarrendar espais a restauradors aliens perquè hi col·loquin els seus negocis a canvi d’un percentatge de les vendes. El primer, en aquest cas, és un restaurant a la platja de Las Canteras a Las Palmas de Gran Canaria.
La qüestió és que ni tan sols deu dels hotels que tenen ara mateix en gestió a Espanya compleixen una estructura que els permeti anar obrint aquest tipus de negocis al costat dels seus hotels, així que seran les noves obertures les que els allotjaran. El propòsit de José Rodríguez és obrir cinc d’aquests negocis de restauració cada any.
- ¡Que deixis de plorar, nen!
- Investigació oberta Mossos rastreja el GPS del mòbil de Jonathan Andic per reconstruir els seus passos
- COMUNITAT DE RECERCA El grup assenyalat pels abusos de Flecha a la UB anuncia que es dissol
- Sorteig Extraordinari de Nadal 2025 Comprovar Loteria Nadal 2025: consultar si el meu dècim té premi
- Festes Aquests són els regals de segona mà més sol·licitats pels catalans: una opció més sostenible que triomfa a Nadal
