TRANSPORTS

Iryo prepara la seva entrada a la ruta Barcelona-París per competir amb Renfe i SNCF

Iryo prepara la seva entrada a la ruta Barcelona-París per competir amb Renfe i SNCF

IFEMA

3
Es llegeix en minuts
David Page

El gran negoci dels trens d’ alta velocitat  està en plena ebullició a Espanya gràcies a la liberalització ferroviària i l’entrada de rivals privats davant l’antic monopoli de RenfeIryo –controlada per la pública Trenitalia (45%), Air Nostrum (31%) i Globalvía (24%)– compleix ara un any des del seu primer viatge a Espanya. Un any en què ha sumat 5 milions de passatgers (l’objectiu és superar els 5,7 milions el pròxim exercici, un 15% més), arriba a 11 destinacions nacionals i ha capturat una quarta part de tot el mercat espanyol.

«Iryoté vocació de permanència i de lideratge. Som aquí per quedar-nos i per créixer a Espanya», va advertir el conseller delegat d’Iryo, Simone Gorini, en una trobada amb premsa aquest dijous. L’expansió de la companyia prossegueix (el 10 de desembre activa la ruta transversal Barcelona-Sevilla) i els plans dels accionistes és anar a més.

Adifl’operador de la infraestructura de xarxa de vies al país, prepara una segona liberalització del sector, que doni entrada a rivals privats a nous corredors que s’afegeixin al Madrid-Barcelona, Madrid-Llevant i Madrid-Sud. El grup estatal ara estudia obrir a la competència també el corredor a Galícia, la connexió amb Múrcia i també el Corredor Mediterrani. «Estem a punt per atrapar totes les oportunitats que apareguin en els pròxims anys. Adif està treballant en una nova atribució de capacitat i nosaltres analitzarem el desenvolupament de totes aquestes rutes», va remarcar Gorini, que admet que el grup hauria de comprar més trens per sumar-los als 20 que actualment componen la seva flota en el mercat espanyol.

Els plans d’Iryo i del seu accionista majoritari Trenitalia (controlat per la companyia pública italiana Ferrovie dello Stato) van més enllà i també aspiren a obrir connexions internacionals des d’Espanya. L’objectiu és llançar la ruta Barcelona-París per competir directament en aquesta connexió amb el grup públic francès SNCF (que opera en l’alta velocitat espanyola amb la marca Ouigo) i amb Renfe (que preveu activar aquesta ruta amb la capital francesa el pròxim estiu després d’obrir ja el Barcelona-Lió). Fins al 2022 la connexió Barcelona-París l’operaven juntes Renfe i SNCF a través d’una societat conjunta, però el grup gal va trencar l’aliança i es va llançar a explotar-la en solitari.

«Estem absolutament interessats en la ruta Barcelona-París», resumeix el conseller delegat. «Hi ha demanda i la demanda es crea també», apunta sobre la rivalitat amb la qual hauria de lidiar en la connexió desafiant Renfei SNCF. Iryo i Trenitalia France –la filial gal·la del grup estatal italià– estan treballant els aspectes tècnics per fer possible el llançament, a què les companyies encara no posen data. Les dues companyies col·laboren en l’homologació dels trens amb què s’operaria la ruta internacional. Trenitalia France ja opera la ruta transfronterera París-Milà i París-Lió, i ara vol ampliar la seva xarxa amb la connexió amb Espanya.

«Risc» per a la rendibilitat

Tots els operadors d’alta velocitat (Renfe, Ouigo i Iryo) i també la Comissió Nacional dels Mercats de la Competència (CNMC) advoquen per una rebaixa dels cànons que cobra Adif per l’ús de les seves vies com a manera d’impulsar encara més els efectes de la liberalització. «El nivell dels cànons és alt a Espanya. El pes que tenen els cànons per aconseguir rendibilitat és massa alt», es va queixar Gorini.

La competència en l’alta velocitat en el mercat espanyol és elevada, amb tres grans operadors i quatre marques operatives, i amb nous grups maniobrant per participar en la pròxima onada de liberalització, com ha confirmat recentment l’aliança Alsa i Eco Raíl. Una eventual entrada de nous competidors que es veu des d’Iryo com un risc per a la sostenibilitat del sector.

Notícies relacionades

«Cal veure com planteja Adif l’atribució de nova capacitat en el futur. En aquest moment els operadors que ja han invertit en el país estan a punt per agafar aquestes oportunitats que puguin sortir [de noves rutes liberalitzades]. Però és un risc per a la rendibilitat si hi entren més operadors», va resumir Gorini. Entre els plans de creixement de la companyia queda totalment descartat la seva entrada a Rodalies, davant la futura liberalització també d’aquests serveis i la seva obertura a firmes privades.

Iryo no hi posa terminis però anticipa que aconseguirà ser rendible «en els pròxims anys». El sector de l’alta velocitat ha entrat en una guerra comercial per captar quota que ha derivat en una guerra de preus, amb tarifes baixes per atraure passatgers. Una agitació comercial que, segons avisa Iryo, acabarà per normalitzar-se i derivarà en una pujada dels preus dels bitllets. «Ara tenim preus de llançament. Quan s’estabilitzi el mercat, s’ajustaran els preus», va anticipar el conseller delegat.