Automoció

Els petrodòlars saudites van de debò a buscar el vehicle elèctric

El país acaba d’anunciar una factoria de Hyundai que se sumarà a la inaugurada al setembre per l’americana Lucid, a més de desenvolupar una marca pròpia, Ceer

Els petrodòlars saudites van de debò a buscar el vehicle elèctric

Lucid

5
Es llegeix en minuts

El futur de l’automoció passa tant sí com no pel vehicle elèctric. Les marques tradicionals estan invertint milers de milions d’euros per assegurar-se el proveïment de bateries i els seus minerals crítics, treballant en l’enginyeria de plataformes industrials sobre les quals muntar els nous cotxes i a seduir un mercat que, tot i que ha fet passos, encara mostra molts símptomes de recel sobre la tecnologia, principalment pel seu elevat preu. Mentrestant, altres marques i països menys habituals volen aprofitar el seu moment, esgarrapant porcions del pastís de les vendes com està fent MG a Espanya o movent fitxa a nivell industrial al continent europeu amb noves plantes, com ja preveuen gegants asiàtics com BYD i Great Wall. La Xina és precisament el país que apunta a jugar un paper més rellevant en aquesta nova era de la mobilitat, però n’hi ha altres que també ho estan posant tot de la seva part per guanyar-se un rol el més protagonista possible. En un context en el qual calen diners, molts diners per tirar endavant projectes relacionats amb els cotxes zero emissions, els petrodòlars saudites han fet la seva jugada i el seu objectiu és ser líders mundials.

La marca americana Lucid pot no ser gaire coneguda per al ciutadà mitjà, principalment a Europa. De fet, podria ser una més de les moltes que estan sortint en els últims anys seguint l’estela de Tesla. No obstant, els sedans de luxe elèctrics de la firma van començar a carburar seriosament quan l’Aràbia Saudita es va ficar pel mig i es va convertir en el seu principal inversor. El desèrtic país va oferir la Ciutat Econòmica Rei Abdullah (KAEC) perquè l’empresa creés la que ja és la primera fàbrica de cotxes de la nació, per a la qual cosa va comptar amb «un important suport» del Ministeri d’Inversions de l’Aràbia Saudita i del Fons de Desenvolupament Industrial Saudita.

Inaugurada el 27 de setembre, tindrà una capacitat per produir un total de 155.000 vehicles elèctrics a l’any any i el seu primer model és l’Air, amb autonomies que superen els 600 quilòmetres. Segons el director executiu del grup, Peter Rawlinson, la planta «recolzarà la visió del país d’una economia més sostenible i diversificada». No en va, el Fons d’Inversió Pública saudita (PIF, per les seves sigles en anglès) i Lucid van anunciar el 2018 un acord d’inversió de més de mil milions de dòlars perquè l’empresa pogués llançar comercialment el seu sedan.

Suma i segueix

Una, no obstant, no és suficient. Per això, el país governant pel rei Salman bin Abdulaziz compta amb continuar apostant per l’automoció. I si a principis de segle va llançar el seu primer cotxe, el luxós i exclusiu Al-Araba 1, a finals de l’any passat va comunicar la creació d’una marca pròpia de vehicles elèctrics.

També a través del PIF, i en aquesta ocasió a través d’una ‘joint venture’ formada amb la taiwanesa Foxconn (que fabrica els iPhone), l’Aràbia Saudita planeja llançar el 2025 la seva marca Ceer, amb la qual aspira a aportar 8.000 milions de dòlars (uns 7.500 milions d’euros al canvi actual) al PIB del país per al 2034.

«Estem iniciant una nova indústria i un ecosistema que atrau inversions internacionals i locals, crea oportunitats d’ocupació per al talent local, habilita el sector privat, i contribueix a augmentar el PIB de l’Aràbia Saudita durant la pròxima dècada», va dir llavors el príncep i hereu, Mohammed bin Salman.

Tot i que de moment no hi ha cap imatge d’algun model de Ceer Motors, la marca sí que va anunciar que comptarà amb components de BMW i també que la fàbrica on es desenvoluparan «cobrirà més d’1 milió de metres quadrats» i s’està aixecant al mateix lloc on hi ha Lucid, la Ciutat Econòmica Rei Abdullah. I per pilotar el seu enlairament, el regne va contractar com CEO James Deluca, que va liderar la consolidació de la vietnamita VinFast i que compta amb una àmplia carrera en el sector, principalment a General Motors.

Un «gegant»

No obstant, una marca encara germinant i una altra en fase de consolidació no creen una nova indústria. Per això, el moviment més important del país del Pròxim Orient va arribar precisament aquesta setmana. La coreana Hyundai, un dels principals actors a nivell global, va anunciar la construcció d’una fàbrica cotxes a l’Aràbia Saudita.

De nou el Fons d’Inversió Pública del país auspicia una ‘joint venture’ de la que posseeix el 70% i que pretén iniciar el 2026 la fabricació de cotxes elèctrics i també amb motor a combustió. Preveu una inversió de més de 500 milions de dòlars (gairebé 473.000 milions d’euros) per començar la producció amb 50.000 cotxes anuals.

«L’associació amb Hyundai és una altra fita important per a PIF a l’hora de permetre i accelerar amb èxit el creixement de l’ecosistema automotriu de l’Aràbia Saudita, un dels nostres 13 sectors prioritaris», va avançar el director d’inversions del fons, Yazeed A. Al-Humied.

Acompanyament

Més enllà dels rumors o del que pugui arribar en el futur, el cert és que la nació té ja dues marques assentades i una tercera en potència. Però, per desenvolupar la indústria fan falta proveïdors. És a dir, més inversió. Amb aquesta idea en ment, a principis d’aquest mes el PIF va anunciar la creació d’una companyia especialitzada a captar inversions relacionades amb l’automoció. Coneguda com Tasaru, la National Automotive and Mobility Investment Company impulsarà també associacions estratègiques amb empreses del sector privat tant locals com mundials. Tot això amb l’objectiu de localitzar «fabricació i les últimes tecnologies d’avantguarda» al seu ampli territori.

Per potenciar el sector, el regne saudita «pesca» alts càrrecs en marques com Porsche i GM

Notícies relacionades

I si va ser rellevant el fitxatge de James Deluca per dirigir el llançament de Ceer, el CEO escollit per a Tasaru no es queda enrere: Michael Müller, que abans de desembarcar a Ar Riyadh va passar gairebé 23 anys en diferents càrrecs directius a ni més ni menys que Porsche, del grup Volkswagen.

De moment, els fabricants tradicionals estan posant els seus esforços a competir amb la Xina davant la «invasió» dels seus cotxes al Vell Continent. Potser d’aquí uns anys, la batalla per la indústria amb Àsia s’entauli en un Orient més pròxim.