Automoció
Barcelona serà la plataforma d’entrada dels vehicles del grup Chery a Espanya
El port de Barcelona tornarà a viure l’activitat que abans havien protagonitzat els Nissan Patrol, Nissan Vanette, Nissan Terrano, Nissan Tino i Nissan Navara. L’anar i venir de barcos carregats de vehicles pot convertir-se de nou en realitat amb l’aterratge de la marca Omoda a Europa.
L’exportador de cotxes més gran de la Xina, el grup automobilístic Chery, ha elegit Espanya per establir la seva estratègia de desplegament continental i el port de Barcelona com a punt d’entrada dels primers models Omoda 5, que circularan a partir de finals d’any per les carreteres espanyoles. Tal com han confirmat a EL PERIODICO directius de la marca xinesa, amb seu a Wuhu, les instal·lacions portuàries barcelonines seran el punt des d’on distribuiran a la resta de la Península. La seu d’Omoda a Espanya serà a Alcobendas i el seu director general serà Darren Tu.
L’operació Europa iniciada per Chery es troba en la primera fase, i, segons el director general de Chery Internacional, Zhang Guibing, en aquesta «volem donar-nos a conèixer al públic i oferir els nostres productes perquè en comprovin la qualitat. Sabem que Espanya és un mercat molt competit, exigent i molt interessant per a nosaltres. És molt important entendre la mentalitat de la demanda a Europa, i Espanya n’és un bon punt de partida», reconeix a EL PERIÓDICO. «No hi arribem per sortir-ne després, perquè seria un desastre per als compradors. És un requisit de mínims», afegeix.
Zhang Guibing, director general (CEO) de Chery Internacional. /
L’aposta per Espanya implica un compomís de la marca del grup Geely per consolidar la seva expansió, una proposta a la qual s’unirà el 2024 una altra de les seves marques internacionals, Jaecoo (concretament sis mesos més tard) i més endavant (2025) l’exclusivament elèctrica Exeed (que podria passar a dir-se Xllantis).
Les opcions de la Zona Franca
Chery manté obertes de bat a bat les opcions de la companyia d’instal·lar-se a l’antiga planta de Nissan a la Zona Franca. Així ho ha confirmat el seu director general internacional, Zhang Guibing, que admet que prendran «la decisió abans que acabi l’any». Guibing reafirma l’interès per Barcelona com a eix vertebrador de la seva estratègia europea.
«La contribució local és molt important, i el nostre objectiu és que el client estigui satisfet –utilitza l’expressió que ‘sigui feliç’– i que els governs locals estiguin contents amb nosaltres i nosaltres amb ells», una clara referència a la bona entesa que mantenen amb Barcelona. «Tenim molt bona relació amb el govern local i hem sigut molt ben rebuts –amb referència a la visita que van fer a Barcelona al juny–, ens entenem molt bé i continuem explorant positivament aquesta possibilitat per instal·lar-hi el nostre CKD [centre d’acoblament]», admet el director general de Chery Internacional. «Això ens ajudaria a aconseguir un equilibri i que el client confiï en la marca», afegeix.
El mes de juny, el conseller d’Empresa i Treball de la Generalitat de Catalunya, Roger Torrent, va anunciar que estaven treballant de la mà de Chery per construir una nova planta o per instal·lar-se als terrenys de Nissan, opció que és la més probable.
Zhang Guibing, director general (CEO) de Chery Internacional. /
Actualment Chery disposa fora de la Xina de 12 centres CKD, una fórmula que afavoreix la penetració als mercats a baix cost productiu ja que es tracta de plantes d’acoblament de peces, no de fabricació completa de vehicles. Els centres de Chery repartits pel món es troben al Brasil (2), Veneçuela (2), Egipte (2), Síria (2), Rússia, Malàisia, l’Iraq i un a Indonèsia, als quals ben aviat se n’unirà un altre a Turquia a més de l’europeu que apunta a Barcelona. Aquesta arribada a Barcelona es produiria en una segona fase després de la implantació en el mercat espanyol i europeu.
La queixa d’Europa
Sobre la idea de la Comissió Europea d’investigar les subvencions del Govern xinès a les marques xineses, el director general de Chery Internacional reconeix que «és normal i entenem que Europa vulgui protegir la seva indústria local, perquè necessita fer-ho», tot i que admet que «nosaltres no canviarem la nostra manera de treballar. Chery és una marca que exporta des de fa molts anys i des que vam començar el 2001 ens hem enfrontat a moltes polítiques regulatòries».
«No tenim pressa per iniciar les operacions industrials, però sí que és cert que en una segona fase de desenvolupament necessitarem produir a Europa. Caldrà iniciar la producció local, sobretot per si decideixen incrementar els aranzels i probablement ampliar les nostres instal·lacions d’R+D. Hem de contribuir a Europa», assenyala Guibing.
Omoda i Jaecoo
La producció de models d’Omoda i Jaecoo, amb plataformes dels segments C-SUV, centrarien les preferències de fabricació a l’antiga planta de Nissan. Paral·lelament, Chery aposta pel desenvolupament i la recerca, i per això encaixaria perfectament amb les instal·lacions del Centre Tècnic de Nissan (que segueix a la Zona Franca) i les d’IDIADA (per al test i certificació dels vehicles). Chery ja disposa d’instal·lacions similars a la Xina i podria ampliar el seu radi d’acció a Europa des de Barcelona.
Un altre punt a favor de la proposta de la Zona Franca és la proximitat del transport marítim (el port de Barcelona, on ja han arribant les primeres 250 unitats de l’Omoda 5) i ferroviari. «Fa molt temps que estem investigant i treballant en el desenvolupament de les possibilitats de fabricar a Barcelona. A més, pensem que el client espanyol és obert i rebrà molt bé els nostres productes. És clau buscar l’encaix industrial en què el client sigui satisfet», admet Guibing.
Una marca jove
El perfil de client d’Omoda encaixa bastant amb el d’una altra marca que va sorgir en el si d’una altra companyia. Estem parlant de Cupra i de Seat. La proposta de Cupra i els seus bons resultats també han ajudat en la decisió de Chery d’endinsar-se al mercat europeu amb una marca més ‘fashion’, tecnològica i orientada a un públic jove com és Omoda. «Han fet una molt bona feina, amb el seu propi estil», admeten des de Chery Internacional. En el nom de la marca la lletra O es refereix a l’efecte sorpresa i la paraula ‘moda’, presa del castellà, fa menció al ‘fashion’ anglès, expliquen responsables internacionals de Chery.
Shwan Xu, vicepresident de Chery Internacional, Omoda i Jaecoo /
La idea de portar les dues marques a Europa, Jaecoo i Omoda, respon a la idea d’aquest públic jove (que no de baix cost). «Som una marca global i el perfil encaixa en tot aquell que se senti jove i atret per la tecnologia i el disseny, amb una mentalitat jove. Busquem gent que no tingui por dels canvis i no es deixi convèncer pels convencionalismes tradicionals», admet la vicepresidenta d’Omoda i Jaecoo, Lilian Xiong a EL PERIÓDICO. «Per a models de menys cost tenim la gamma que oferirà la nostra marca Tiggo», tot i que la seva arribada encara està pendent de confirmar-se a partir del 2025.
Quant a la possibilitat que arribin vehicles elèctrics més petits (com els microcotxes però una mica més grans) com hem pogut veure amb el Wuhu (i que a la Xina denominen ‘small ants’, formigues petites), els responsables de Chery Internacional admeten que «malgrat ser una possibilitat és una cosa que encara no ens hem plantejat. La nostra intenció actual és entrar al mercat, donar-nos a conèixer i agafar reputació, i ho farem amb l’Omoda 5. Per als petits no hi ha un estudi formal», afegeix el vicepresident de Chery Internacional i director general d’Omoda i Jaecoo, Shawn Xu.
- Apunt ¿Ocupats o imbècils?
-
Ofert per
- Ariadna Gil: "La mirada a una dona que abandona la seva família és diferent que si ho fa un home"
- Reestructuració bancària Espanya pagarà demà 4.575 milions del rescat europeu a la banca del 2012
- Sánchez demana renunciar a fons de la UE per reconstruir València