Seat suma i segueix

Seat suma i segueix

La companyia espanyola consolida la transformació del seu model de negoci amb una pròrroga a la vida de l’Ibiza, Arona i León i centra els seus esforços en el desenvolupament de la micromobilitat amb el llançament d’un quadricicle urbà per al 2025

Seat suma i segueix

Seat

5
Es llegeix en minuts
Xavier Pérez
Xavier Pérez

Cap de redacció Motor

Especialista en Periodista de motor centrat en el sector de l'automòbil i la motocicleta, així com en totes les árees d'economía relacionades amb la industria de l'automoció, la movilitat sostenible i l'electrifcació.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Contràriament al que s’ha publicat en alguns mitjans arran de la ‘ficada de pota’ (o malentès) del CEO de la marca Volkswagen i president del consell d’administració de Seat, Thomas Schäfer, al Saló de Munic, quan va deixar entreveure la desaparició de Seat en una entrevista a un mitjà britànic, la companyia espanyola no només no desapareixerà, sinó que veurà incrementat el seu potencial empresarial al sumar Cupra, Seat i SeatMO en un front comú per liderar l’electromobilitat

No serà un suma i segueix com a empresa només a Espanya, sinó arreu del món. Perquè el projecte de Seat és global, no regional. La marca Cupra s’està consolidant com la de més creixement en el Grup Volkswagen, el que serveix de puntal per consolidar Seat com a companyia. El mateix Schäfer es va adonar de la mala interpretació de les seves paraules i va advertir que en cap moment va voler referir-se a un funeral de Seat.

A Munic, on Seat no era present com a marca (sí com a companyia amb Cupra), de la mateixa manera que no hi han sigut moltes altres marques com les coreanes, japoneses o algunes del grup Stellantis, l’enrenou muntat després de les paraules de Schäfer va trobar altaveu en molts mitjans que van començar amb el seu dramàtic desmembrament de Seat com a marca. Van sortir opinants de tot tipus, sense informació, sobretot a les xarxes socials que no van fer sinó inflar un globus de ‘fake news’ que resta més que suma.

Transformació com a empresa

Tal com ja va avançar El Periódico el 2021, Seat continuarà i ho farà transformant-se com a marca per acabar sent una referència en matèria de nova mobilitat. La companyia continuarà venent cotxes com a tal fins al final de la producció de motors de combustió (horitzó 2035). «Estem més forts que mai», afirmen des de Seat. Raó no els falta per afirmar això. 

La marca està millorant les seves xifres després de la crisi provocada per la pandèmia, els semiconductors, el transport i l’encariment de les matèries primeres. Des de començament d’any les seves vendes han crescut un 18%, amb 199.000 cotxes venuts. «Tenim la gamma més completa de la història», assenyalen.

Seat va confirmar recentment l’ampliació del cicle de vida dels models Ibiza i Arona. En un primer moment, el seu llindar de vida finalitzava el 2028, però amb l’arribada d’Oliver Blume (va estar treballant a Seat durant cinc anys) a la presidència del Grup Volkswagen, i la necessitat de continuar venent motors de combustió fins a la seva prohibició definitiva el 2035, la marca espanyola va anunciar una nova entrega d’aquests dos models.

S’uniran al Seat León, el ‘restyling’ del qual sí que estava previst en els plans inicials de la companyia. «Actualitzarem Ibiza, Arona i León per continuar oferint cotxes híbrids endollables de baix consum fins al final de l’era de combustió», afirmen a Munic. La implantació de l’elèctric pur va per barris i a Seat ho han comprès perfectament, d’aquí el fet d’allargar la vida de la combustió als seus supervendes.

Del que no s’amaguen a Seat, i mai ho han fet, és del fet que no hi ha electrificació total a la vista en la seva gamma de productes, per la qual cosa com a fabricant de cotxes deixarà de funcionar quan surti l’últim Ibiza, Arona i León de la planta de Martorell. Ja fa anys que Wayne Griffiths, president de Seat i Cupra, diu que la companyia s’està transformant i que Seat i Cupra tindran rols diferents. I així serà. «Estem desenvolupant el futur de la marca i sabem que hi ha una oportunitat per a Seat d’oferir noves formes de mobilitat que els joves necessiten com el sharing, les subscripcions i la micromobilitat», destacava Wayne Griffiths.

Micromobilitat

L’endemà del final de vida d’Arona, León i Ibiza (2030-2031), la força de Seat continuarà existint en el desenvolupament de negoci derivat de SeatMO, la seva divisió de mobilitat. Actualment, ja comercialitzen vehicles de mobilitat personal elèctrics (patinets i escúters), tant en compra com amb servei de lloguer, i també han iniciat tímidament la faceta amb petites embarcacions. 

L’any vinent i amb vista al 2025 es podria comercialitzar un vehicle de quatre rodes, urbà, basat en el Silence S04. El disseny i el desenvolupament ja estan fets, i en el moment en què decideixin des del grup Volkswagen donar-li l’‘ok’ entrarà en producció. Es tracta d’un quadricicle amb molts canvis de disseny respecte al S04 i amb un aspecte molt de cotxe.

El nou model serà un producte atractiu que competirà amb l’allau de models d’altres marques que sortiran en els pròxims anys per cobrir les necessitats urbanes, vehicles el preu dels quals estarà a la frontera dels 10.000-15.000 euros. Perquè un cotxe, tal com el coneixem, per menys de 25.000 euros, deixarà d’existir en el futur provocat per l’electrificació total. Per això Seat serà estratègica en el grup Volkswagen per cobrir aquest espai de mobilitat.

Austràlia, els Estats Units i la Xina

Més enllà del malentès per les paraules de Schäfer, la força de la companyia Seat continuarà existint. Més enllà de les fronteres europees. Cupra ha iniciat la seva tasca a Austràlia i també ha anunciat que es començarà a moure als Estats Units. «Estem ultimant els preparatius per a això», afirmava Griffiths a Munic, i per a això es plantejarien fins i tot aprofitar la producció d’alguns models en una de les plantes del grup Volkswagen en territori nord-americà.

«És un gran pas, un gran repte per a qualsevol marca. Els Estats Units són un dels mercats més difícils del món. Hem de provar que la marca està funcionant i tenir un portafolis que funcioni als Estats Units, on es venen cotxes més grans que els d’Espanya. Si vols guanyar diners has de fabricar als Estats Units», assenyala Griffiths.

Notícies relacionades

La importància de Seat en el grup Volkswagen no és un invent. La companyia ha sigut l’elegida per produir el primer model a la nova factoria de Hefei, a la Xina, el nou Tavascan que arriba al mercat el 2024. Tenir un peu a la Xina és clau per al desenvolupament futur davant la forta arribada de les marques asiàtiques a Europa. 

A més, tal com anunciava Matías Carnero (president del comitè d’empresa de Seat) ja han demanat la producció de la segona generació del Tavascan per a la planta de Martorell. El que suposaria l’arribada d’una nova plataforma a la fàbrica espanyola i la consolidació productiva de cara al futur. El que sí que està clar és que no es fabricaran Seats elèctrics a Martorell, perquè ho faran com a Cupra que és la marca que la companyia ha elegit per desenvolupar-se a nivell mundial.

Temes:

Seat Volkswagen