Les carreteres de la UE hauran de tenir carregadors per a vehicles elèctrics cada 60 quilòmetres
2
Es llegeix en minuts

Els Vint-i-set han donat aquest dimarts el seu vistiplau final a l’acord que obligarà que hi hagi almenys un punt de recàrrega per a vehicles elèctrics cada 60 quilòmetres a la xarxa bàsica de carreteres de la Unió Europea i cada 100 quilòmetres a la resta de vies de la xarxa integral transeuropea (RTE-T).

D’aquesta manera, els governs nacionals hauran d’assegurar que a tot tardar el 31 de desembre del 2025 hi haurà punts de càrrega cada 60 quilòmetres a la xarxa prioritària amb una potència d’almenys 400 kW i d’almenys 150 kW al seu punt de sortida individual.

De cara al 31 de març del 2027, els objectius s’elevaran a una potència de 600 kW mentre que els punts de sortida individual d’almenys 150 kW passaran d’un a almenys dos.

L’acord preveu que s’instal·lin punts de recàrrega ràpida d’almenys 150 kW per a turismes i furgonetes cada 60 quilòmetres al llarg dels principals corredors de transport de la UE abans que comenci el 2026.

També hi haurà d’haver estacions de recàrrega per a vehicles pesants amb una potència mínima de 350 kW cada 60 quilòmetres al llarg de la xarxa principal de l’RTE-T i cada 100 quilòmetres a la xarxa integral de l’RTE-T a partir del 2025 d’ara endavant, amb una cobertura de xarxa completa per al 2030.

Proveïment d’hidrogen

Les estacions de proveïment d’hidrogen que serveixin tant a automòbils com a camions s’hauran de desplegar a partir del 2030 en tots els nodes urbans i cada 200 quilòmetre al llarg de la xarxa bàsica de l’RTE-T. Els usuaris, a més, hauran de poder pagar fàcilment als punts de càrrega o proveïment amb targeta o dispositius sense contacte, sense necessitat de subscripció i amb total transparència sobre els pagaments. 

D’altra banda, els ports marítims que rebin un nombre mínim de grans barcos de passatgers o portacontenidors han de proporcionar electricitat a terra per a aquests vaixells a tot tardar a l’inici del 2030.

Notícies relacionades

 «La nova llei és una fita de la nostra política ‘Fit for 55’, que proporciona més capacitat de recàrrega pública als carrers de les ciutats i a les autopistes de tot Europa. Som optimistes que, en un futur pròxim, els ciutadans podran carregar els cotxes elèctrics tan fàcilment com ho fan avui a les gasolineres tradicionals», ha declarat la ministra de Transport i Mobilitat, Raquel Sánchez, que aquest semestre assumeix la presidència rotatòria de les reunions ministerials del ram a la UE. 

Després de l’adopció formal, el nou reglament es publicarà al ‘Diari Oficial de la UE’ després de l’estiu i entrarà en vigor el vintè dia després d’aquesta publicació. Les noves normes s’aplicaran a partir dels sis mesos següents a la data d’entrada en vigor del reglament.