Congrés a BCN
Gamelab, la fira de les joves promeses tecnològiques
Gamelab arrela a Barcelona per convertir-se en el Davos europeu dels videojocs
MULTIMITJANS. Barcelona, al centre de la creativitat dels videojocs

El Gamelab dinamitza aquests dies Barcelona. Entre pantalles, comandaments i curiositat desbordada, el sector dels videojocs ha trobat a Catalunya una plataforma idònia per a la seva expansió. Congrés, intercanvi d’idees i feina assegurada per als iniciats en la programació. Tres dies de tràfec digital, més de 250 empreses a la caça de talent i oportunitats a la vista. Catalunya s’ha demostrat pol d’atracció per a empreses desitjoses de desenvolupar videojocs amb ambició. La directora d’operacions de Gamelab, Carolina Gaona, ha recordat aquests dies que es tracta d’una indústria que «no ha parat de créixer» i que té «un gran impacte en la societat», encara que a priori sembli reservada als més joves.
La indústria del videojoc i dels ‘e-esports’ continua en constant creixement el 2023. L’Associació Espanyola del Videojoc (AEVI) i el ‘Llibre blanc del desenvolupament espanyol del videojoc 2022’ han servit per testificar una tendència esperançadora. Les dades sobre ocupació, economia (en termes de facturació) i increment de jugadors (mercat potencial) són el motor del canvi que s’està produint.
Els informes sobre la indústria del videojoc asseguren que el 40% dels treballadors de l’ecosistema del videojoc i els ‘e-esports’ són més petits de 30 anys, cosa que suposa un gran aparador per a les noves generacions que cada vegada veuen amb millors ulls vincular-se a la indústria del ‘gaming’. A més, el 53% es troba entre els 30 i els 45 anys. Un 93% de treballadors de menys de 45 anys per a una indústria amb potencial de creixement La participació de dones professionals en el sector a Espanya supera la mitjana europea (22%) i assoleix un 24,3% de l’ocupació total en relació amb el gènere. Una particularitat del sector és que està obert a múltiples perfils formatius. És cada vegada més habitual que les empreses del sector incloguin psicòlegs, fisioterapeutes, advocats, experts en comunicació i màrqueting o nutricionistes. Tot hi cap, en el nou univers del lleure digital.
Ocupació
En general l’ús del sector ‘gaming’ ha augmentat un 10% respecte a l’any anterior, segons Infojobs, i dona feina a prop de 9.000 professionals a Espanya, i s’estima arribar fins als 13.000 el 2025. La creació de noves ofertes d’ocupació sempre és un bon indicador: en aquest camp s’han desenvolupat 1.400 ofertes d’ocupació vinculades al món del ‘gaming’ entre abril del 2022 i maig del 2023, amb un increment del 31% de les ofertes d’ocupació digitals relacionades amb la indústria del videojoc.
El més esperançador és que el creixement encara serà més gran. Es calcula que la indústria del videojoc augmentarà els seus ingressos fins als 211.000 milions de dòlars el 2025, amb un creixement agregat del 3,4% per al període 2020-2025. En termes d’empreses nacionals s’ha aconseguit la consolidació en el sector, ja que més del 65% compten amb una antiguitat d’entre cinc i 10 anys. De fet, el 23% té més d’una dècada i només el 12% s’ha iniciat en els dos últims anys. Des d’un altre punt de vista, el 54% factura menys de 200.000 euros, el 14% entre dos i 10 milions, i només el 4% factura més de 10 milions. És potser aquesta dimensió empresarial mesurada un dels elements crítics per al futur.
Cinc seus
Notícies relacionadesGamelab es desenvolupa aquest any en cinc seus que representen diferents comunitats culturals i econòmiques de Barcelona. L’edifici Mediatic acull les conferències del congrés, repartides en ‘tres tracks’ de coneixement estratègic i de mercat, ecosistema i professionalització. El Disseny Hub, situat a escassos metres de l’anterior, és el lloc escollit per al desenvolupament de l’agenda de negocis, que està coorganitzada amb la patronal del sector DeviCAT, i genera oportunitats d’inversió i comercialització internacional de productes per a les empreses catalanes. El Palau de la Música Catalana, per la seva banda, va obrir les portes a l’acte institucional de benvinguda del congrés, amb representants de la societat, la cultura, l’economia i la política del país. Finalment, la comunitat d’empreses i projectes de desenvolupament independent treballarà en la creativitat i la diversitat del sector en dos esdeveniments especials, que tindran lloc al Pier 01 - Tech Barcelona i a les oficines de l’estudi IO Interactive.
Segons l’últim informe del Consell del Audiovisual de Catalunya (CAC), referent al 2022, el sector dels videojocs a Catalunya va suposar el 50% del total de la facturació estatal, que va assolir gairebé els 2.500 milions d’euros. En aquest sentit, Catalunya se situa com a motor de l’ecosistema del sector dins d’Espanya, que, al seu torn, és el 13è país del món en ingressos per videojocs.
- Prova popular Luis Enrique corre a Barcelona per la seva filla Xana en una edició multitudinària de la Cursa d’El Corte Inglés
- La nova vida de Lamine Yamal
- Consells pràctics Una experta en finances revela els tres hàbits que arruïnen milers de persones
- Barcelona 4 Reial Madrid 3 Un Barcelona salvatge sepulta el Madrid i obre una nova era
- Molts ho confonen amb fatiga: així comença la insuficiència cardíaca que afecta 700.000 espanyols
- Molts ho confonen amb fatiga: així comença la insuficiència cardíaca que afecta 700.000 espanyols
- Barcelona 4 Reial Madrid 3 Un Barcelona salvatge sepulta el Madrid i obre una nova era
- Al peu de Collserola La Fiscalia investiga la instal·lació de barracons en un parc protegit de Sarrià
- Successos Detingut un conductor borratxo per circular 15 km contra direcció a Olot
- Futbol El Barça es proclama campió de Lliga F i segueix amb pas ferm cap al pòquer de títols