Indústria

Griffiths: «No pot ser que es tardi dos anys a cobrar l’ajuda per un cotxe elèctric»

El president d’Anfac i conseller delegat de Seat i Cupra no veu un «risc generalitzat» de l’ocupació en la indústria de l’automòbil després de l’ero de Ford a Almussafes

Griffiths: «No pot ser que es tardi dos anys a cobrar l’ajuda per un cotxe elèctric»

Kike Rincón / Europa Press

3
Es llegeix en minuts
Rosa María Sánchez

El president de l’Associació Espanyola de Fabricants d’Automòbils i Camions (Anfac) i conseller delegat de Seat i Cupra, Wayne Griffiths, ha denunciat aquest dimarts que Espanya s’ha quedat «a la cua d’Europa» en la penetració del cotxe elèctric al mercat i ha demanat al Govern mesures eficaces per recolzar la compra d’aquest tipus de vehicles: «De què serveix fabricar vehicles elèctrics a Espanya si no es compren aquí», ha lamentat Griffiths en un esmorzar informatiu a Madrid organitzat per Nueva Economía Fórum. «No pot ser que es tardi dos anys a cobrar l’ajuda del pla Moves; ha de ser en el moment de la compra», ha dit el president d’Anfac en relació amb les subvencions de fins a 7.000 euros, amb càrrec als fons europeus, per a l’adquisició de vehicles elèctrics (cotxes, motos, furgonetes) i cotxes híbrids endollables de fins a 45.000 euros.

Griffiths ha qüestionat la burocràcia que envolta la tramitació d’aquestes ajudes –i, en general, el desenvolupament de l’ecosistema del cotxe elèctric– i ha plantejat, com a alternativa, la seva articulació en forma de descompte fiscal, a través de l’IVA, malgrat reconèixer que es tracta d’una «petició complicada».

El president d’Anfac ha recordat que les vendes de vehicles elèctrics o híbrids només representen a Espanya el 10,3% del total, amb un creixement de tan sols sis dècimes l’últim any, enfront el 21% de mitjana a Europa o el 27% que s’assoleix a Portugal. «No hem avançat gairebé res i continuem a la cua d’Europa», ha dit el president d’Anfac. «Som a la cua, venent-ne la meitat. I volem ser el motor de la indústria de l’automòbil. És una contradicció enorme. Estem fent el ridícul. Hem de posar-nos les piles», ha rematat el representant del sector.

«Em preocupa la velocitat, no podem perdre cap altre any més», ha urgit. Griffiths ha recordat que l’associació empresarial ha presentat una àmplia bateria de mesures al Govern per intentar revertir aquesta tendència: «No estem demanant coses per provocar o ser polèmics. Són mesures molt concretes. No són una invenció nostra; no són un experiment; no hi ha temps per experimentar. Tenim els models de Portugal, França o Alemanya, que ràpidament, en dos o tres anys, han arribat al 20% [de cotxes elèctrics sobre el total de vendes]».

Notícies relacionades

El conseller delegat de Seat ha remarcat la importància del projecte per a la construcció d’una gigafactoria a Sagunt. «València ha sigut molt bona opció», ha dit abans d’assenyalar el paper determinant fet per la col·laboració amb la Generalitat valenciana i amb el seu president, Ximo Puig. «Sense ells, la fàbrica no seria allí», ha resolt. Almenys de moment, el grup Volskwagen no inclou en els seus plans cap altra nova gigafactoria, ha respost Griffiths quan li han preguntat per l’eventualitat d’una altra possible planta a Navarra: «Ja veurem quants cotxes compren els espanyols», ha resolt.

A més, sense voler entrar a opinar en concret sobre l’ero a Ford que implicarà la sortida de més de 1.100 empleats a Almussafes (València), Griffiths sí que ha expressat que no veu «un risc generalitzat» de l’ocupació a les fàbriques d’automòbils a Espanya. «Veig bastanta cartera de comandes», ha tranquil·litzat. En tot cas, ha reconegut que, si bé la fabricació del cotxe elèctric genera menys llocs de treball, també és cert «que, sense tenir cotxes elèctrics a Espanya, la indústria de l’automòbil no té futur», i ha afegit que hi ha molts components del cotxe elèctric que es podrien fabricar a Espanya, com és el cas de la bateries, «i moltes coses més». «A Anfac estem treballant en això», ha dit.