Sector immobiliari

La Sareb contractarà empreses per ajudar-la a desallotjar pisos i donar solució a gent vulnerable

  • El ‘banc dolent’ llança un concurs de fins a 16 milions i els guanyadors faran unes 24.100 visites a immobles per comprovar si estan ocupats

Un estand de Sareb en una edició passada de la fira immobiliària Barcelona Meeting Point.

Un estand de Sareb en una edició passada de la fira immobiliària Barcelona Meeting Point. / DANNY CAMINAL

4
Es llegeix en minuts
Pablo Allendesalazar
Pablo Allendesalazar

Periodista

ver +

La Sareb contractarà una o diverses empreses privades perquè facin unes 24.100 visites als seus immobles durant dos anys, comprovin si són buits i en prenguin possessió, o ocupats legalment o il·legalment, i si és així l’ajudaran a desallotjar-los o a identificar els seus ocupants com a vulnerables, en aquest cas perquè la companyia controlada per l’Estat pugui estudiar donar-los una solució social. Així, la societat que va rebre els actius immobiliaris tòxics de les entitats financeres rescatades entre el 2008 i el 2012 va llançar fa uns dies un concurs públic per contractar les firmes per dos exercicis prorrogables a un d’addicional i amb un pressupost calculat en fins a 16,42 milions d’euros.

L’objectiu del contracte és l’«obtenció de la possessió, mitjançant visites físiques i gestions presencials, juntament amb la verificació de l’estat ocupacional i la determinació de la potencial vulnerabilitat de les famílies ocupants, en els actius propietat de la Sareb, tant financers (préstecs a promotors amb immobles com a garantia) com immobiliaris de tota tipologia», segons consta en el plec del concurs consultat per aquest diari. En aquest, la companyia recorda que té la missió de liquidar els seus actius (en principi, abans del novembre del 2027) i també complir el principi de sostenibilitat social que li va afegir una llei aprovada pel Govern el gener del 2022.

«Aquests aspectes, que són crítics en l’activitat que desenvolupa la companyia, requereixen una ràpida, prudent i eficient gestió de la recuperació judicial i extrajudicial de la possessió per evitar la tinença de balanç durant un termini més enllà del que és raonable, aconseguint d’aquesta forma una venda ràpida o assignació a les activitats de vivenda social o assequible. Addicional a aquest objectiu, però igual d’important, és conèixer la situació ocupacional i identificar les potencials situacions de vulnerabilitat amb la finalitat d’anticipar l’aplicació de les solucions previstes per aconseguir la sostenibilitat social i econòmica i evitar els impactes reputacionals», argumenta en el plec.

Procediments judicials 

Tot i que està oberta a un altre tipus d’actius, el principal objectiu és conèixer la situació dels immobles que ha rebut o rebrà com a conseqüència de l’impagament dels promotors amb un crèdit que va heretar el 2012 i 2013, ja sigui mitjançant procediments judicials d’execucions hipotecàries, dineràries o concursals o mitjançant la dació en pagament.

També busca comptar amb «assistència judicial lletrada» en uns 5.700 procediments civils (immobles ocupats sense contracte) i penals (amb contracte expirat o impagat) en dos anys. Així mateix, calcula que les empreses hauran de prestar unes 6.400 assistències presencials en el llançament judicial o desnonament de vivendes, dels quals calcula que uns 1.900 acabaran amb la recuperació de l’immoble.

Les empreses que guanyin el concurs hauran de fer «totes les visites físiques a l’immoble que calgui», amb un mínim de tres en diferents hores i dies, feiners o no, per determinar si està ocupat i, si és el cas, si els habitants són vulnerables, així com per comprovar-ne l’estat (habitabilitat i seguretat). Amb això elaboraran un ‘informe ocupacional’, que haurà d’incloure fotografies de l’exterior dels actius. També gravaran vídeos en el cas que sigui possible prendre possessió física de la vivenda.

Casuístiques diverses

Notícies relacionades

A títol orientatiu per a l’elaboració del pressupost, la Sareb calcula que en uns 17.700 casos les empreses emetran un informe en què s’acrediti la vulnerabilitat dels ocupants o en què els habitants no cooperin. En 8.700 casos més, calcula que constataran que el pis és buit i estaran presents «a l’hora de despanyar-lo i assegurar-lo». En 1.000 casos més, preveu que s’identificarà que està ocupat per una família no vulnerable i s’aconseguirà recuperar la possessió «de forma amistosa». En 840 més, calcula que els ocupants tindran un contracte de lloguer que es podrà regularitzar. I en 3.700 més, espera una «recuperació amistosa» dins els 30 dies des de la data en què consti l’ocupació quan no hi hagi contracte o estigui vençut o impagat.  

Sempre que els immobles estiguin ocupats, les empreses adjudicatàries hauran d’esbrinar «almenys indiciàriament» si els habitants estan en situació de vulnerabilitat o exclusió social i, «si és possible», obtenir la documentació que ho acrediti (informació sobre la situació econòmica i les circumstàncies personals, com el nombre d’ocupants, l’edat i el parentiu). Al tancament de juny, la Sareb tenia 1.243 vivendes amb lloguer social (famílies que ocupen immobles de la seva propietat provinents majoritàriament d’antics promotors, amb contractes previs al traspàs dels actius a la Sareb), i a més l’any passat va crear un nou sistema d’acompanyament social i laboral que preveu estendre a prop de 9.000 famílies que ja viuen en vivendes de la seva propietat (el juny, 1.297 ja estaven en procés).