Junta d’accionistes
El 93,3% dels accionistes de Ferrovial recolza el canvi de seu malgrat la pressió del Govern
Rafael del Pino apel·la a la llibertat d’establiment i nega que el trasllat als Països Baixos sigui per pagar menys impostos
Una aclaparadora majoria del 93,3% dels vots de la junta d’accionistes de Ferrovial ha donat suport aquest dijous a la proposta del seu president, Rafael del Pino, de traslladar la seu de la multinacional de Madrid als Països Baixos a fi d’aconseguir una cotització més fàcil de la companyia a la Borsa de Nova York, on espera trobar més bon finançament per als projectes del que s’ha convertit en el mercat principal de la concessionària: EUA Les pressions del Govern esgrimides fins a l’últim minut (i que s’han reiterat després de la junta) només han servit per alimentar el malestar d’alguns dels accionistes: «Considero excessius, improcedents i al límit de la legalitat els atacs que han fet les autoritats espanyoles», va dir el secretari de la Federació Mundial d’Inversors. Al tancament de la jornada la cotització de Ferrovial va aconseguir una pujada del 0,92% a la borsa.
«L’operació s’emmarca en la llibertat d’establiment que nodreix l’essència mateixa de la Unió Europea», va reivindicar el president i primer accionista de Ferrovial (20,4% del capital), Rafael del Pino, en la seva primera intervenció pública després de conèixer-se, el 28 de febrer, la decisió de traslladar la seu a Amsterdam, que ha provocat una agra bronca política les set últimes setmanes. «Ferrovial no se’n va d’Espanya. Mantindrà l’activitat, l’ocupació, els projectes, el pla d’inversions, la contribució fiscal i la cotització a les borses espanyoles. Espanya ha sigut sempre el nostre país i no hi renunciem», ha dit Del Pino.
Ferrovial ja ha constituït una filial a Espanya de l’holandesa Ferrovial International SE (FISE) amb Ignacio del Pino Fernández-Fontecha, segon fill del president del grup com a apoderat de la sucursal. Aquesta firma assumirà l’activitat a Espanya de la pròxima Ferrovial holandesa.
A més, el president de la companyia va defensar que, en contra dels arguments esgrimits del Govern, sí que existeixen «motius econòmics vàlids» que justifiquen el trasllat, ja que «no és fàcil ni immediat establir el camí de cotització als Estats Units directament des d’Espanya i tant el procés com el termini d’execució són incerts avui dia». Davant d’això, «està contrastat que es pot fer en un termini breu» des d’Amsterdam, ha argumentat. Per això, Del Pino es va mostrar convençut de poder aplicar en l’operació els avantatges fiscals espanyols per al règim de fusions, en contra de les advertències en sentit contrari llançades pel Govern.
«L’operació no es fa per motius fiscals, ja que és neutra per a la companyia a aquests efectes. Els impostos que pagarà Ferrovial després de l’operació seran semblants als que està pagant abans de fer-la. Com mostra la jurisprudència dels tribunals espanyols i comunitaris, l’existència de motius econòmics vàlids i el fet que no perseguim cap avantatge fiscal permeten que l’operació es pugui acollir al règim de neutralitat fiscal de les fusions», va resoldre Del Pino.
Pocs minuts després de rebre el suport dels accionistes al trasllat de la seu, des del Ministeri d’Economia es va expressar el «respecte» a la decisió adoptada, mentre tornava a insistir que «com ha quedat clar, per les anàlisis del supervisor del mercat de valors (CNMV) i Borses i Mercats Espanyols (BME), les empreses cotitzades a Espanya poden cotitzar a la borsa nord-americana si així ho sol·liciten, ja que no existeixen obstacles legals, normatius o d’operació que ho impedeixin». La vicepresidenta Teresa Ribera va dir després que el Govern «vigilarà» si cal aplicar alguna mesura «fiscal o de seguiment» de Ferrovial.
Notícies relacionadesEl 93,3% dels accionistes va votar a favor del trasllat de la seu, però hi pot haver fins a un 6,7% de ‘nos’ (la companyia no va fer públic ahir el percentatge exacte de vots negatius). Els accionistes en desacord amb la decisió podran exigir que Ferrovial els recompri les accions. L’empresa s’ha compromès a fer-ho a 26 euros per títol, amb un pressupost màxim de 500 milions d’euros. Això equival al 2,57% del capital social. Si més d’aquest percentatge dels accionistes reclamés el reemborsament de les seves participacions, posaria en perill el trasllat. Segons el cronograma de la fusió publicat per Ferrovial, entre el 14 i el 20 de maig finalitzarà el període d’«oposició de creditors i el termini per exercitar el dret de separació». Fins aleshores no se sabrà amb certesa si l’operació tirarà endavant. En cas que prosperi, la fusió es faria efectiva el segon semestre. Entra en els plans de la companyia començar a cotitzar a Wall Street abans de finals d’any.
- Barcelona, protagonista La compra més gran al passeig de Gràcia des del 2017
- Informe de la Cambra de Comerç Més de 33.000 persones a Catalunya cuiden els pares i fills i treballen
- La transformació de la ciutat La plaça de les Glòries entra en la recta final de la seva metamorfosi
- Ciclisme Crítiques a l’UCI per la mort de la suïssa Muriel Furrer
- Investigació oberta Els Mossos busquen un agressor de dones taxistes a Barcelona
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Dos ferits de gravetat en un xoc frontal entre dos cotxes a l'N-152 a Puigcerdà
- Efectes a la Terra ¿Què són les tempestes solars?
- La planta que has de posar al costat de la dutxa per evitar que es produeixi humitat
- Ciclisme Crítiques a l’UCI per la mort de la suïssa Muriel Furrer