Xoc per uns permisos

Amazon va pressionar l’Ajuntament de Martorelles per rebre tracte de favor

La Generalitat i el consistori neguen haver donat cap euro públic a la multinacional des de la seva instal·lació, el 2017

Amazon va pressionar l’Ajuntament de Martorelles per rebre tracte de favor

Ricard Cugat

5
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Amazon està negociant el seu tancament a Martorelles per deixar al seu darrere una superfície equivalent a quatre camps de futbol, de l’activitat de la qual viuen actualment 800 famílies. La clausura d’aquesta nau de 30.000 metres quadrats arriba després d’un any de soroll de sabres, que l’empresa insistia a desmentir, reafirmant la seva aposta per la continuïtat de la planta. Aquests rumors coincideixen en el temps amb un xoc entre Amazon i l’Ajuntament de Martorelles per una sèrie de permisos, en el qual la multinacional va reclamar un tracte de favor al consistori que no va aconseguir. I un any abans d’anunciar el tancament, la multinacional va rebutjar ampliar la seva operativa al polígon.

El gegant logístic pretenia créixer a un ritme que excedia el dels tràmits ordinaris i va pressionar el consistori perquè li donés un tracte especial de cara a un pàrquing de camions imprescindible per mantenir l’alt trànsit de mercaderies que entraven i sortien del seu centre i que va condicionar l’activitat de tot el polígon, segons afirmen fonts coneixedores de les converses amb el consistori. 

«Sempre ens han demanat un tracte preferent, però entenem que èticament no podem fer aquest tipus de tractes si no els fem també a un veí. A més estem parlant d’una empresa gegant, que reparteix dividends milionaris i que té capacitat per gestionar les coses correctament», explica l’alcalde de Martorelles, Marc Candela, en conversa amb EL PERIÓDICO.

Amazon ha aixecat i es disposa a abandonar un centre logístic que allotja 800 empleats en temps rècord. En menys d’un lustre l’espai li ha quedat petit i a la recerca de més beneficis trasllada les seves produccions a Saragossa i Figueres, territoris on pagarà sous més baixos. «Del 2018 al 2022, vam invertir més de 10 milions d’euros a Martorelles, amb l’objectiu de convertir el centre en una part sostenible de la nostra xarxa a Espanya. Desafortunadament, la mida del centre, la seva ubicació i la incapacitat per créixer més fan impossible que sigui una part viable de la nostra xarxa de cara al futur», afirmen des d’Amazon.

L’Administració nega ajudes públiques

La breu història de la multinacional d’origen nord-americà a Martorelles no ha sigut regada amb diners públics, segons afirmen les institucions implicades. La Generalitat, per la seva banda, afirma que no ha donat ni un euro públic ni ha perdonat ni un euro en taxes o impostos a Amazon per a la seva instal·lació i activitat durant aquests cinc anys, segons fonts de la conselleria d’Empresa consultades per EL PERIÓDICO. «Ni un euro», coincideix l’alcalde de Martorelles. 

L’alcalde d’aquest municipi de 4.859 habitants del Vallès Oriental explica que Amazon sí que va tractar de rebaixar el preu que paga pel terreny. Terreny que pertany a l’empresa Segro, grup immobiliari d’origen britànic que és propietària al seu torn de múltiples terrenys per a usos logístics per tot Catalunya. 

Va ser aquesta la que va sol·licitar al municipi una rebaixa de l’impost sobre béns immobles (IBI) amb l’objecte de facilitar la implantació d’aquesta corporació que el 2017, quan es va instal·lar, va registrar uns beneficis de 3.000 milions de dòlars. El 2021 la multinacional es va anotar un rècord de 33.364 milions de dòlars, impulsada pel boom del comerç electrònic durant la pandèmia.    

Xoc en l’antiga Derbi

El xoc entre Amazon i l’ajuntament de Martorelles sorgeix arran dels terrenys que abans va ocupar la fàbrica de la icònica marca de motos Derbi. El 2013 es va acoblar allà l’última motocicleta i Segro, el 2021, va adquirir la propietat del terreny, ubicat en el mateix polígon que el magatzem d’Amazon. La seva intenció era construir allà un pàrquing de camions, segons fonts coneixedores de les negociacions amb l’ajuntament. 

El pàrquing era un requisit indispensable per continuar operant a la mateixa capacitat, perquè el nombrós trànsit que la multinacional va traslladar al polígon va condicionar l’activitat de la resta d’empreses allà instal·lades i fins i tot va obligar uns anys abans a modificar la normativa viària municipal per a això. Una cosa a què el consistori va accedir per facilitar-ne l’arrelament. «Mai els hem donat un tracte preferent, però sí que hem sigut proactius», afirma Candela.

Tornant al 2021, la multinacional va començar a pressionar el consistori perquè accelerés els permisos d’obres de l’estacionament, una cosa que era incompatible, segons va estimar l’alcaldia, amb el fet que el reduït grup de treballadors municipals garantissin el correcte compliment de tota la normativa. El consistori, segons explica el seu alcalde, sí que va intermediar per convèncer un privat que permetés el pas de camions per la seva propietat, permetent a Amazon continuar creixent en trànsit i activitat.

«El setembre del 2021 ens van presentar formalment la llicència d’obres i al novembre la vam autoritzar. Llavors ens van replicar que ja no els interessava», afirma l’alcalde. ¿Per què la multinacional renuncia, després de més de mig any de tràmits, a escometre l’obra esmentada una vegada rep el vistiplau? «No ens els van justificar. Decisions de dalt, ens van venir a dir», explica l’alcalde. Des d’aleshores la comunicació entre el consistori i la multinacional s’apaga. 

Notícies relacionades

Uns mesos després, el febrer del 2022, la direcció d’Amazon va convocar informalment el comitè d’empresa de Martorelles i els va comunicar que el centre deixaria d’estar especialitzat en emmagatzematge i enviament de paquets i passaria a ser una planta de devolucions, garantint-hi l’ocupació. Promesa que finalment la companyia ha incomplert, posant els seus 800 treballadors en la tessitura d’acceptar un trasllat a entre 120 o 300 quilòmetres o quedar-se sense feina, però amb una indemnització mínima. 

«Avaluem constantment la nostra xarxa d’operacions per assegurar-nos que s’ajusta a les nostres necessitats com a companyia i per millorar l’experiència dels nostres empleats i clients. Com a part d’aquest esforç, obrim nous centres, millorem les instal·lacions existents o tanquem centres més antics», afirmen des d’Amazon.

Temes:

Amazon Empreses