Frau milionari
El TSJ de Madrid avala la multa a Amazon per repartir amb 2.100 falsos autònoms
La UGT va denunciar la multinacional fa tres anys pel seu antic servei Amazon Flex
La ‘policia laboral’ ja havia detectat més de 4.000 repartidors en frau a Barcelona i Madrid

El Tribunal Superior de Justícia de Madrid (TSJM) ha avalat l’actuació de la Inspecció de Treball i ha certificat que Amazon va estar repartint amb una flota de falsos autònoms. Concretament la ‘policia laboral’ va poder acreditar, després de la denúncia de la UGT, uns 2.166 treballadors afectats a la capital espanyola, que se sumen a 2.000 més d’identificats al centre logístic del Prat, a Barcelona. Els magistrats madrilenys han confirmat les actes de la Inspecció i el requeriment milionari en concepte de quotes no pagades a la Seguretat Social. Fonts consultades d’Amazon afirmen estar estudiant si recorreran o no la resolució judicial.
🔴Hemos ganado el primer macrojuicio a Amazon.
— UGT (@UGT_Comunica) 2 de febrero de 2023
🚗2.166 personas que utilizaban su vehículo para repartir paquetes son reconocidos como repartidores.
Es la primera sentencia que declara la relación laboral de Amazon por su modelo 'Amazon Flex'.
➡️ @FeSMC_UGT @empleogob
Els fets examinats pel TSJM es remunten a una denúncia posada fa més de tres anys i que fa referència a l’antic model de repartiment d’Amazon, denominat Amazon Flex. Segons aquest, treballadors donats d’alta com a autònoms es personaven als magatzems de la multinacional per recollir els paquets i entregar-los a les cases dels compradors al llarg del dia. Cobraven les tarifes que Amazon –uns 60 euros la jornada– els marcava i circulaven per les rutes que el gegant logístic els traçava per poder entregar tots els paquets, segons certifica la sentencia.
És per això que els magistrats han considerat que la relació entre repartidors i la corporació fundada per Jeff Bezos era més pròpia d’assalariats, en tant que hi havia una subordinació dels primers als segons. I que Amazon incorria en aquest model per estalviar-se quotes a la Seguretat Social, ja que les pagava el repartidor i no l’empresa, així com no haver de fer-se càrrec de baixes, vacances o permisos, entre d’altres. Una pràctica per la qual diverses empreses de la coneguda com a ‘gig economy’ han sigut censurades a Espanya, com Glovo o Uber.
Gegant del comerç sense repartidors
Amazon es defineix com un «actor logístic» i defuig qualsevol associació amb el repartiment o la missatgeria. Milers de paquets amb el seu logo circulen per les carreteres espanyoles, però l’empresa de comerç electrònic més gran del planeta no opera a Espanya amb cap repartidor directament contractat en la seva plantilla.
El seu model de repartiment i entrega ha anat mutant amb el temps. Inicialment van testejar el model d’autònoms Flex, cosa que deixava la paradoxa que formalment l’empresa de comerç electrònic més gran del món no tenia cap repartidor contractat a tot Espanya
Notícies relacionadesAra Amazon reparteix a través del model batejat com a ‘DPS’. Consisteix a oferir a petits empresaris la possibilitat de muntar una flota de furgonetes i subcontractar-los a ells el procés de repartiment. Amb una petita inversió inicial de menys de 50.000 euros els permet aconseguir facturacions anuals que superen el milió.
Des de la multinacional al·leguen que no mantenen cap control sobre els processos de repartiment i que aquesta tasca està externalitzada completament. No obstant, segons una investigació publicada per l’‘eldiario.es’, Amazon planifica les seves rutes, coneix la ubicació dels missatgers en tot moment, segueix el procés d’entrega i els avalua periòdicament, i premia a través dels seus algoritmes els més eficients i penalitza els que ho són menys.
- Precampanya municipal Xavier Trias nega tres vegades Puigdemont al Círculo Ecuestre però reafirma el seu independentisme
- Club de fitnes Aitor Sánchez: «Ens qüestionem si és dolent sopar llegums però no si sopar pizza ho és»
- Conflicte mercantil La jutge ordena al nou operador del bar Pinotxo de la Boqueria deixar d’utilitzar aquest nom comercial
- Universitat de Barcelona Un mosso que fa classes a la UB deté un home després de colar-se a la facultat per robar ordinadors
- A l’Argentina Un micròfon obert en un concert de Rosalía destapa el que la cantant adverteix als seus ballarins
- Llegenda del rock Roger Waters sacseja el Sant Jordi amb el seu dia del judici final
- Primera plana de l’edició impresa La portada d’EL PERIÓDICO del 22 de març del 2023
- Sortejos Euromilions avui: resultats i comprovació de números premiats en el sorteig de divendres, 21 de març del 2023, en directe
- Funcionaris de presons es tanquen a Brians 2 com a protesta per les agressions de presos
- Instal·lada al febrer Barcelona bloqueja la tirolina de Gran Via a la nit després de les queixes per soroll