Cercles concèntrics

L’optimisme desmesurat del sector turístic

La sensació que en aquest 2023 se superaran les xifres de viatgers i despeses prèvies a la pandèmia s’ha instal·lat en un sector que encara llepa les seves ferides.

L’optimisme desmesurat del sector turístic

Epi_rc_es

4
Es llegeix en minuts
Martí Saballs Pons
Martí Saballs Pons

Director d'Informació Econòmica de Prensa Ibérica.

ver +

Passar d’ingressar 1.800 milions d’euros i guanyar 121 milions a facturar-ne 528 i perdre’n 595 en un any no és un bon símptoma per a cap negoci. Si, a més, el deute suma 2.800 milions i el valor de l’acció cau de 8,2 a 2,7 euros en un mes i mig, el futur penja d’un fil. Meliá, primer grup hoteler espanyol i tercer europeu és l’única de les cadenes hoteleres espanyoles cotitzades en Borsa. El seu vicepresident i primer executiu, Gabriel Escarrer Jaume, es va convertir al llarg del 2020 i bona part del 2021 en la cara més visible del sector turístic espanyol. Com a president de l’associació sectorial Exceltur no parava de cridar l’atenció al Govern sobre la necessitat d’ajudar el sector. Una altra representant, Carmen Riu, copresident del grup d’hotels Riu, va afirmar en una entrevista el març del 2021 a qui firma: «El Govern ha infravalorat el Turisme i el sector de l’hostaleria». En privat, des del sector, les paraules van arribar a ser més gruixudes en plena pandèmia.

Les famílies Escarrer, Riu, Barceló, Fluxá, Piñero o Matutes, per citar només alguns dels cognoms més reconeguts del negoci hoteler, van sortir de l’uvi empresarial del coronavirus gràcies a la relació històrica amb els bancs que els va permetre renegociar deute i a la capacitat de preparar-se per competir agressivament quan el mercat de la demanda va començar a obrir-se.

En el cas de Meliá, la família Escarrer va decidir deixar anar llast en la propietat dels seus actius immobiliaris, proposant-se anar venent el maó i centrant-se en la gestió. I fa menys d’una setmana, anunciava la seva intenció d’assumir la gestió d’un símbol hoteler de Barcelona, tancat des de fa dos anys: l’hotel Joan Carles I, al qual proposa rebatejar, després de reestructurar-lo, amb el nom de Miranda de Pedralbes. En els primers nou mesos del 2022, Meliá ja ha facturat 1.273 milions i ha guanyat 52,6 milions. En borsa, fins i tot sent la més petita de les empreses de l’Ibex, val 1.240 milions. La seva acció va tancar ahir en 5,67 euros, amb un 24% de revalorització en el que va de mes.

¿Aconseguirà Meliá el 2023 arribar a les xifres del 2019? És la pregunta d’aquesta cadena i d’un sector que se les promet molt felices per a aquest any. La Fira de Turisme (Fitur) que comença aquest dimecres a Madrid, es reprèn a plens pulmons i amb les alforges plenes d’optimisme. La ministra d’Indústria, responsable també del sector, Reyes Maroto, va augurar en un fòrum organitzat per la cadena Hotusa, que el 2023, Espanya podria superar les xifres de viatgers i despeses turístiques del 2019. Aquest any, Espanya va rebre 83,7 milions de viatgers internacionals –només per darrere de França, amb 89 milions– i la despesa va sumar 92.337 milions. Segons el ministeri, el nombre de llocs de treball turístics ascendiria ja a 2,4 milions, 160.000 més que abans de la pandèmia. Exceltur calcula que el PIB turístic espanyol el 2022 va sumar 159.490 milions d’euros, i representa un 60,86% de l’aportació al creixement nacional. El turisme representa un 12,2% del PIB en el seu conjunt. 

Entre les demandes del sector després de la pandèmia: formar part d’un Perte –Projecte Estratègic per a la Recuperació i Transformació Estratègica– que els posi al nivell d’indústries considerades claus per al futur. Que només s’hagin pressupostat 3.400 milions, dels quals s’han repartit menys del 60% es considera una xifra minúscula.

Juntament amb les expectatives de Meliá, reflectides en borsa, hi ha dues companyies més de l’Ibex 35 que marcaran, per diferents raons, l’evolució del turisme: IAG i Amadeus. Aquesta central de reserves, que és la sisena companyia amb més valoració de l’Ibex 35 amb una capitalització de 25.500 milions, és el principal baròmetre del sector a nivell europeu. El 2022 haurà fet la volta al compte de resultats, tornant als números negres i facturant més de 4.000 milions. Des de principis d’any guanya en borsa un 16,5%.

Un dels valors amb pitjor registre borsari en els últims cinc anys de la borsa espanyola, IAG (entre els quals s’engloben British Airways, Iberia, Vueling), espera poder recuperar valor el 2023. Ja porta guanyat un 28% a l’any, tot i ser molt lluny dels seus rècords. Els ingressos van camí de superar els 20.000 milions el 2022 i els beneficis els 1.000. ¿Al radar? Els costos energètics i l’espera que la tan prevista crisi sigui menor del que es vaticina. 

Notícies relacionades

Recuperar el vol

Meliá, Amadeus i IAG, les tres empreses més relacionades amb el sector turístic de l’Ibex 35 han iniciat l’any amb rellevants pujades a la Borsa. Després de superar els dos pitjors anys de la seva història, el seu objectiu és recuperar les pèrdues i enfrontar-se als nous desafiaments d’un sector que vol oblidar-se del coronavirus.