Energia

Les gasolineres es preparen per a una possible allau a final d’any si s’elimina el descompte de 20 cèntims

Les empreses indiquen que, com més trigui el Govern espanyol a anunciar-ho, més dificultats tindran per afrontar el canvi

Les gasolineres es preparen per a una possible allau a final d’any si s’elimina el descompte de 20 cèntims

Bombers

4
Es llegeix en minuts
Sara Ledo
Rosa María Sánchez

Què passarà amb el descompte de 20 cèntims al carburant l’1 de gener de 2023 és un dels secrets més ben guardats pel Govern de Pedro Sánchez, tot i que molts dels seus ministres han anat deixant algunes pistes que es dirigeixen cap a la desaparició del seu caràcter generalitzat. A falta d’un anunci oficial 10 dies abans de final d’any, quan acaba l’actual ajuda, les gasolineres es preparen per a un efecte acaparament típic previ a una pujada d’impostos o de preus.

«¿Si a tu et diuen que el dia 31 de desembre omples el dipòsit a un preu i el dia 1 de gener, al mateix preu més 20 cèntims, no et proveiries abans de la nit de Cap d’Any? És evident que hi haurà casos de desproveïment si això no es té previst amb prou temps de marge», adverteixen des de la Confederació Espanyola d’Empresaris d’Estacions de Servei (CEEES), que agrupa principalment estacions de servei abanderades (aquelles amb nom de grans grups però propietat de petites empreses). L’associació assegura que no tenen informació ni oficiosa ni oficial –van fer un requeriment a Hisenda que no ha tingut resposta–, malgrat ser «col·laboradors en la gestió de la prestació, segons el reial decret llei que la regula», i afegeixen que, com més temps passa, menys capacitat d’acció tenen sobre el subministrament i la plantilla que necessiten en l’última setmana de l’any.

Es preveu que l’anunci es faci el dimarts 27 després de l’últim Consell de Ministres de l’any, tot i que el president del Govern, Pedro Sánchez, va generar certa confusió a l’al·ludir de manera errònia al dia 29, en comptes del 27 en un acte aquest cap de setmana. L’últim a assenyalar el final de l’impost per a tots els conductors ha sigut el secretari d’Estat d’Economia, Gonzalo García de Andrés, aquesta mateixa setmana. Entre les justificacions per a la seva retirada n’hi ha tres que es repeteixen constantment: la seva finalitat «temporal» per controlar la inflació davant una situació d’urgència per la guerra d’Ucraïna; la seva elevada despesa al suposar més de 6.000 milions del pressupost públic i el seu caràcter regressiu perquè afavoreix els de més poder adquisitiu.

El Govern té a favor la conjuntura actual amb el preu de la gasolina en descens i ja per sota del que se’n pagava abans de la guerra. El litre d’aquest carburant es va pagar aquest dimarts 20 de desembre a una mitjana d’1,567 euros, per sota dels 1,589 euros d’un dia abans de la invasió d’Ucraïna, segons les dades del geoportal sobre hidrocarburs del Ministeri per a la Transició Ecològica. El cas del dièsel és molt diferent, gairebé un 12% més car i amb aparences de seguir en augment per la dependència europea d’aquest combustible de Rússia.

Les grans companyies com Repsol, Cepsa i BP prefereixen esperar l’anunci del Govern per fer qualsevol declaració. Però fonts del sector descarten que hi hagi d’haver problemes en els últims dies de l’any, més enllà de colls d’ampolla puntuals. Afirmen que els escenaris en què es treballa són dos: o que segueixi el descompte com està actualment o que es tregui, perquè de cap altra manera donaria temps a adaptar el ‘software’ de les estacions de servei. Això no treu que hi pugui haver xecs per a les famílies vulnerables o una bonificació per als transportistes, com han anat suggerint des del Govern, però els dos mecanismes previsiblement funcionarien sense intervenció de les petroleres.

Notícies relacionades

En cas d’una retirada general de la subvenció, el sector treballa ja en diverses estratègies de comunicació per donar tranquil·litat als seus clients. L’aposta passa per tornar a la política comercial de descomptes de fidelització amb un ull posat en la investigació anunciada fa una setmana per la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència. L’organisme va inspeccionar les seus de les grans petroleres després de la denúncia de les estacions independents pels seus agressius descomptes als clients finals i els elevats preus majoristes que cobren pels seus combustibles, que impediria als més petits competir en igualtat de condicions.

Fins i tot si desapareix el descompte, en gairebé totes les seves intervencions els diferents membres de l’Executiu salven sempre els transportistes. Des de la seva patronal, el Comitè Nacional de Transport per Carretera (CNTC), confirmen que no han tingut cap reunió amb el Govern sobre el tema, però confien que el descompte es mantingui per a ells, perquè forma part dels acords segellats entre el Ministeri de Transports i el sector. «A l’octubre l’hi vam demanar [la pròrroga del descompte a partir del gener] i l’esperit de l’acord és que mentre segueixi la crisi hi hagi alguna via d’alleujament», afirmen des de la CNTC. La fórmula podria ser similar a la del gasoil professional, a tall de devolució mensual vinculada a una targeta de pagament de fidelització, però estenent-se també als vehicles de menys de 3.500 quilos que no tenen accés a aquesta devolució. Sobre la possibilitat d’un efecte acaparament l’últim dia de l’any, coincideixen que «dependrà del temps que trigui el Govern» a anunciar-ho. Com més tard, més risc».