Protestes a la carretera

L’aturada de transportistes arrenca amb una manifestació pel centre de Madrid

  • Els convocants concentren les seves forces en una mobilització a la capital d’Espanya i apel·len agricultors, ramaders i hotelers a unir-s’hi

4
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +
Paula Clemente
Paula Clemente

Periodista

Especialista en Consum, start-ups, sector emprenedor

ver +

La Plataforma en defensa del Transport ha iniciat la seva aturada indefinida concentrant les seves forces al centre de Madrid, on han cridat a una gran manifestació a partir de les 10 del matí a la rotonda d’Atocha. Els convocants, aïllats de totes les patronals del sector, han apel·lat agricultors, ramaders i hotelers a unir-s’hi. La principal reivindicació dels transportistes autònoms i empresaris organitzadors de l’aturada és que el Govern apliqui mesures efectives per evitar que poguessin treballar a pèrdues. És per això que han demandat més inspeccions al Ministeri de Transports per certificar que les grans empreses compleixen la normativa. Segons càlculs de l’OBS Business School, l’aturada de transports pot arribar a traduir-se en una pèrdua de fins a 600 milions d’euros diaris. 

Finalitzada sense acord la reunió de dijous passat entre el portaveu de la Plataforma, Manuel Hernández, i l’alta direcció del Ministeri de Transports, els contactes posteriors no han tingut més èxit i finalment l’aturada ha començat. Des del Govern han preparat un dispositiu per minimitzar-ne els efectes, aprofitant l’experiència del març passat, quan durant 20 dies consecutius de vaga els transportistes afins a la Plataforma van aconseguir tensar les cadenes de subministraments del centre i nord-oest d’Espanya. A Catalunya, no obstant, l’afectació va ser menor.

Coordinat amb el Ministeri d’Interior, l’Executiu desplegarà forces policials als punts calents de les protestes que ja van tenir lloc al març. És a dir, mirarà de garantir el lliure pas en zones portuàries i mercats majoristes, que és on es van enfocar les protestes fa sis mesos. També promourà l’estratègia de combois perquè els transportistes que pretenguin continuar operant s’agrupin i puguin ser escortats més fàcilment per cossos policials cap a un mateix destí. Una altra mesura serà incrementar la comunicació amb els transportistes a la carretera per detectar ràpidament els piquets i mobilitzar-hi agents policials en conseqüència, segons expliquen fonts del ministeri.

Supermercats preparats

En qualsevol cas, els supermercats preveuen arrencar la setmana amb els magatzems més plens de l’habitual de manera preventiva. «Això té una dimensió econòmica que preocupa molt: des del moment en què s’anuncia l’aturada això ja té un cost», expliquen fonts del sector. «El fonamental és que es garanteixi la seguretat i la lliure circulació de mercaderia, i que no hi hagi incidents violents», afegeixen. Sobretot, perquè, per molt que a finals de la setmana passada incrementessin el volum d’existències per fer front a la hipotètica falta d’alguns productes, molts, com per exemple els frescos, han d’arribar aquell mateix dia al supermercat. 

En aquesta línia, tan bon punt es va anunciar l’aturada, les grans associacions empresarials del sector es van pronunciar (AECOC, ACES, ANGED, Asedas...). «Som un sector essencial i estratègic, com ha quedat demostrat en les recents crisis que hem patit, i creiem que ha arribat el moment que el Govern adopti mesures que garanteixin el bon funcionament de la cadena alimentària i el proveïment d’aliments i begudes al conjunt de la població en qualsevol situació, per molt excepcional que sigui», van afirmar en un comunicat conjunt.

600 milions de pèrdues al dia

Notícies relacionades

La Plataforma afronta una nova aturada indefinida més aïllada que fa sis mesos, quan aquests transportistes autònoms van aconseguir bastir ponts amb alguns dels associats de les principals associacions. Va ser el cas, per exemple, de Fenadismer, que va acabar secundant les protestes. «Estan intentant per tots els mitjans que desapareguem d’una santa vegada. [...] Ja estan començant a contraatacar i ja estem començant a retrocedir. I això és el que no pot ser. Per això ens hem de mantenir ferms i no continuar fent passos enrere», ha afirmat el portaveu de la Plataforma, Manuel Hernández, en un vídeo per les xarxes socials.

Les crides a desconvocar les protestes amb l’objecte d’evitar els seus efectes econòmics han sigut durant aquesta setmana generalitzats. A les portes de l’inici de la campanya del Black Friday hi havia preocupació entre les principals organitzacions d’empresaris. Segons càlculs de l’OBS Business School, l’aturada dels transportistes pot arribar a significar una pèrdua de 600 milions d’euros diaris. És per això que des de les patronals han demanat una especial protecció per a aquells transportistes que haguessin volgut mantenir la seva activitat durant les protestes, ja que, al no ser una vaga, no estan estipulats uns serveis mínims. La CEOE va emetre un comunicat en el qual demanaven al Ministeri d’Interior prou desplegaments policials per minimitzar-ne els efectes. I Pimec, per la seva banda, també va reclamar protecció per al comerç urbà essencial. «Està en joc la viabilitat de milers de petites activitats econòmiques», va alertar el president d’Upta, Eduardo Abad.