Crisi de subministraments
Aquesta mitjanit comença una aturada del transport que podria costar 600 milions al dia
El cessament d’activitat tindrà lloc de cara a campanyes tan importants com el Black Friday i el Nadal
Els transportistes comencen aquesta mitjanit l’aturada indefinida convocada per la Plataforma Nacional en defensa del Sector del Transport que podria costar a l’economia 600 milions d’euros al dia, al tractar-se d’un cessament d’activitat de cara a campanyes tan importants com el Black Friday i el Nadal.
Aquesta previsió de pèrdues ha sigut feta pel professor de l’OBS Business School Eduardo Irastorza, segons les dades extretes de l’informe sobre el Black Friday, durant el qual es calcula que les vendes a Espanya s’incrementin en un 706%, tot i que el rècord a la Unió Europea el podria marcar Alemanya, on la pujada s’espera que sigui del 2.418%.
La plataforma, que agrupa autònoms i petites empreses, tot i que no es coneix el nombre d’associats, es mobilitza en protesta per l’incompliment per part dels carregadors (clients dels transportistes) de la llei que prohibeix treballar sota cost i la participació gratuïta dels conductors en les tasques de càrrega i descàrrega.
Es tracta de la mateixa organització que, el març passat, va protagonitzar una aturada del transport que va durar 20 dies, generant greus problemes en la cadena de subministraments.
A diferència d’aquella protesta, a la qual es van sumar algunes altres associacions com Fenadismer, Fetransa i Feintra, aquest cop, tant les organitzacions patronals com les sectorials agrupades en el Comitè Nacional del Transport per Carretera (CNTC), no han recolzat l’aturada.
Com a conseqüència d’aquesta primera aturada i una anterior amenaça del CNTC el desembre del 2021, entre el març i l’agost passat es van aprovar dos reials decrets llei amb mesures per millorar la situació del sector acordades entre el comitè nacional i el Ministeri de Transports.
A principis d’agost, es va publicar el reial decret llei 14/2022 de mesures de sostenibilitat econòmica en l’àmbit del transport, que incorpora modificacions en la Llei 15/2009 del contracte de transport terrestre de mercaderies, per mirar de garantir que el preu del transport sigui superior als costos i despeses individuals efectives en què incideix el transportista.
Incompliment de la llei
En canvi, els petits transportistes denuncien que les empreses carregadores «continuen sense oferir ni pagar uns preus que afrontin els costos que veritablement donin lloc a una economia justa, sana i viable», així com la passivitat de l’Administració en el control de l’aplicació de la llei.
Per això, en una carta enviada a finals d’octubre a la ministra de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, la plataforma suggeria una llista de canvis (copiats del codi de transports francès) al reial decret llei de l’agost per aconseguir que aquest aconsegueixi els objectius buscats.
El ministeri es va comprometre dijous passat, en una reunió amb la direcció de la plataforma, a «reforçar» les inspeccions per garantir que els transportistes no treballin per sota dels seus costos i aprovar, en les pròximes setmanes, un pla d’inspecció 2023, que inclourà per primera vegada una línia d’actuació específica per al control de preus, la morositat i la càrrega i descàrrega, d’acord amb la normativa aprovada.
Notícies relacionadesLa plataforma va demanar que els esmentats anuncis de compromís es recollissin en un document firmat abans de la mitjanit d’aquest diumenge, per tal que els transportistes sàpiguen que es compliran i en quin termini, per poder valorar la desconvocatòria de l’aturada, cosa que no ha passat, per la qual cosa la mobilització tira endavant.
Durant la primera jornada d’aturada, aquest dilluns, els transportistes participaran en una manifestació a Madrid que farà un recorregut a peu des de la plaça de Carlos V (Atocha) fins al Ministeri de Transports, i en què la plataforma espera que participin també associacions d’altres sectors com l’agricultura, la ramaderia i l’hostaleria.
- La situació blaugrana Sense llicència i sense marge
- Permís denegat Israel impedeix l’entrada a Collboni en el seu primer viatge oficial al Pròxim Orient
- Recomanacions «Dinar de 10»: els elogis al millor restaurant de Cornellà de Llobregat, segons Tripadvisor
- Alt Empordà Un ajuntament català suspèn un rodatge a un cineasta tarragoní acusat d’agressió sexual a una menor
- El gall de la plaça d’Espanya
- L’inici de la ronda espanyola El ciclisme i les banderes
- L’inici de la ronda espanyola La Vuelta reafirma la internacionalització del ciclisme
- Polèmica presència de l’equip d’Israel
- L’inici de la ronda espanyola Jordi Masquef, alcalde de Figueres: "La Vuelta va més enllà de la marca Espanya"
- Crisi migratòria Bolaños avisa a Prohens que ha de complir la llei i acollir menors