Resultats

Telefónica planeja una pujada de preus a Espanya davant l’increment de la inflació

El conseller delegat de la teleco ha afirmat que la companyia mantindrà aquesta estratègia que ha anat aplicant des del 2015

La companyia va guanyar 1.486 milions fins al setembre a nivell global i va disparar els seus ingressos un 11,2% en el tercer trimestre

Telefónica planeja una pujada de preus a Espanya davant l’increment de la inflació

SERIGO PÉREZ / REUTERS

4
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

S’acosta una pujada de preus al sector de les telecomunicacions. Vodafone va anunciar fa uns mesos que preveia actualitzar les seves tarifes cada any, a partir de l’1 de gener de 2023, en funció de la pujada de l’IPC. I Telefónica España acaba d’anunciar que també mantindrà aquesta política. «A Telefónica España hem implementat reposicions de tarifes cada any des del 2015, basats en criteris comercials, fonamentalment amb pujades per sobre de la inflació. Només els últims moviments van ser per sota de la inflació, ateses les circumstàncies. I contemplem continuar implementant aquesta estratègia», ha indicat el conseller delegat de la companyia, Ángel Vilá, en la presentació de resultats als analistes.

Vilá ha explicat que la companyia seguirà «en el més per més» a la seva agenda a curt termini, com ja havia anat fent, ja que la teleco ja va elevar les seves tarifes el febrer d’aquest any degut a l’alça dels preus. A més, Vilá ha advertit que la tendència és general al sector, ja que fins i tot «petits jugadors com Avatel» han inclòs als seus contractes una clàusula d’alça de preus en funció de la inflació.

Amb tot, Vilá ha indicat que Telefónica està fent un «fort esforç per l’eficiència en aquests temps d’incertesa i inflació» i en el cas d’Espanya preveu uns costos energètics menors perquè la companyia té cobert el 80% de la seva energia amb contractes a termini fix, acordats abans de la crisi però que han entrat en funcionament ara, a un preu d’uns 60 euros per megawatt-hora, molt per sota dels 100-200 euros per megawatt-hora que ha marcat el mercat en els últims mesos.

Dispara ingressos

Telefónica a nivell global va guanyar 1.486 milions d’euros fins al setembre, gairebé un 85% menys que l’extraordinari benefici de 9.335 milions d’euros en els nou primers mesos de l’any passat a conseqüència de les plusvàlues del tancament de la fusió d’O2 i Virgin Media al Regne Unit i de la venda de les torres de Telxius. La teleco ha facturat 29.793 milions d’euros milions d’euros, fet que suposa un increment del 0,6% respecte a l’any anterior, impulsat per l’alça de l’11,2% en el tercer trimestre (10.343 milions d’euros).

Aquest fort creixement dels ingressos en els últims tres mesos es recolza en les pujades de doble dígit del Brasil (+29%) i Hispam (+18,2%), així com en l’increment registrat en Espanya (+0,2%) i Alemanya (+6%), un patró que es reprodueix també en l’acumulat de l’any, segons ha informat la companyia.

Des de començaments d’any, el resultat operatiu abans d’amortitzacions ha sigut de 9,593 milions d’euros, un 53,5% inferior en comparació amb els resultats de fa un any, a l’haver de descomptar l’impacte de l’any passat de la fusió al Regne Unit (O2) i la venda de les torres de Telxius. Amb aquestes xifres i «malgrat l’inestable escenari global», Telefónica ha confirmat els seus objectius financers per al conjunt de l’any, revisats a l’alça en el trimestre anterior, i que passen per créixer un 4,1% en ingressos i un 2,9% en el resultat operatiu abans d’amortitzacions.

Dividend i deute

La remuneració a l’accionista per a aquest any, que consisteix en un dividend de 0,30 euros per acció totalment en efectiu, repartit en dos trams de 0,15 euros cadascun, que s’abonaran el desembre del 2022 i el juny del 2023.

D’altra banda, la generació lliure de caixa en els nou primers mesos de l’any ha ascendit a 2.474 milions d’euros, un 68% més en termes interanuals amb un tercer trimestre amb 1.125 milions d’euros generats, el doble que l’any anterior. La companyia ha tancat el trimestre amb el seu històric deute en 28.918 milions d’euros i ha informat que el 74% es manté a tipus fix. A més, ha registrat un impacte positiu de 293 milions d’euros dels tipus de canvi.

Mercats

Notícies relacionades

Per mercats, el Brasil ha encapçalat el creixement en ingressos de les unitats de negoci amb un 27,4% més de facturació, seguida d’Hispam (15,9%) i Alemanya (5,7%). Espanya per la seva banda ha crescut un 0,8% fins als 9.283 milions d’euros. Respecte al resultat operatiu abans d’amortitzacions, tant Espanya com Hispam registren un comportament negatiu amb caigudes del 3,7% i 2,8% fins als 3.403 milions d’euros i els 1.595 milions d’euros, mentre que el Brasil ha registrat un creixement del 16,2% d’aquesta magnitud amb 2.702 milions d’euros i Alemanya, un 5,5% amb 1.893 milions d’euros.

Per la seva banda, Telefónica Tech, la unitat de negocis digitals del grup, ha superat els 1.000 milions d’euros d’ingressos des de començament d’any, fet que suposa un creixement del 70% interanual i d’entorn del 30% en termes orgànics. Més del 85% de la facturació s’ha tancat, a més, en països amb divisa forta.