A partir d’hidrogen verd

El gegant del transport marítim Maersk anuncia una inversió per fabricar metà verd a Andalusia i Galícia

El Govern estudia la seva entrada com a inversor estratègic en el projecte, que calcula que requerirà una inversió total de 10.000 milions d’euros fins al 2030

El gegant del transport marítim Maersk anuncia una inversió per fabricar metà verd a Andalusia i Galícia

ALBERT GEA/REUTERS

3
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

El gegant del transport marítim danès Maersk tria Espanya per impulsar la descarbonització de la seva flota amb la creació de dues plantes a Andalusia i Galícia per produir metanol verd per al seu propi consum, segons ha anunciat en un comunicat. La inversió podria arribar als 10.000 milions d’euros d’aquí al 2030, segons estimacions governamentals a partir del cost actual de produir aquesta tecnologia.

Aquestes mateixes fonts apunten que hi ha una alta probabilitat d’entrada de l’Estat com a inversor estratègic en el projecte, fet que provocaria un ‘efecte crida’ sobre altres inversors, a més que es podria presentar a fons europeus a través d’algun dels PERTEs (hidrogen verd, sector naval o descarbonització de la indústria).

El president del Govern, Pedro Sánchez, s’ha reunit aquest dijous amb els directius de l’empresa, després de les negociacions entre l’Executiu, les comunitats autònomes i la companyia per ubicar aquest projecte. Les fonts governamentals descarten que hi hagi alguna contrapartida per al desenvolupament del projecte en aquest país, més enllà de les seves bondats per a l’impuls d’aquesta tecnologia –amplis recursos naturals i foment de les renovables–, així com l’acompanyament públic perquè el projecte avanci quant a permisos d’accés a la xarxa elèctrica o espai als ports.

Maersk és, juntament amb MSC, una de les principals navilieres dedicades al transport de mercaderies en l’àmbit global. Amb una quota de mercat del 20%, la companyia disposa de 750 barcos en la seva flota, més de 100.000 empleats i és present a 120 països. A Espanya té 1.700 empleats directes a 10 ciutats i opera a 12 ports marítims. És un dels grans consumidors de petroli, sobretot gasoil, amb 10 milions de tones a l’any.

El gegant danès s’ha compromès a descarbonitzar les seves operacions abans del 2040 i ha decidit fer-ho, almenys en una primera fase, amb metanol verd. Això és un combustible baix en carboni que es pot obtenir a través d’electròlisis d’hidrogen verd amb CO2 (diòxid de carboni que s’allibera durant la descomposició de matèria orgànica com les restes dels aliments).

La companyia ha fet una comanda de 19 grans barcos (17 tones) amb motors de combustible dual, que permeten metanol verd i combustible brut, per a la seva entrada en funcionament abans del 2023. I ja ha assolit set aliances estratègiques amb empreses arreu del món per produir almenys 730.000 tones a l’any a partir el 2025. Les empreses en qüestió són CIMC ENRIC (Xina), European Energy (Dinamarca), Orsted (Dinamarca), Proman (Suïssa), WasteFuel (Estats Units) i Debo (Xina).

Notícies relacionades

La companyia necessita uns 20 milions de tones de metanol verd –l’equivalent a aquests 10 milions de tones de gasoil que consumeix ara– i li està sent difícil trobar socis disposats a fer inversions grans per arribar a aquesta xifra, atesa la baixa competitivitat actual de la tecnologia. I és per això que ha decidit produir-ne per al seu propi consum poc més de la meitat, uns 12 milions de tones, expliquen des de la Moncloa. I és aquí on entra la inversió a Espanya. Maersk ha identificat sis ‘hubs’ d’aquesta tecnologia repartits al voltant del món. Un és Egipte i un altre serà aquest país, amb l’objectiu de fabricar 2 milions de tones d’aquí al 2030 a dues plantes, ubicades a Andalusia i Galícia.

El projecte serà en tres fases. En un primer moment, que s’iniciarà el segon semestre de l’any que ve, es posarà en marxa la primera instal·lació per produir unes 200.000 tones abans del 2023. A partir del 2027 arribarà la segona, que tindrà l’objectiu d’arribar a 1 milió de tones i el 2030 s’espera arribar als 2 milions. En funció de l’èxit de la primera fase del projecte, la companyia decidirà a mitjans de la dècada si a la segona planta fabrica metanol verd o amoníac, això és a partir de l’hidrogen verd i el nitrogen atmosfèric. Aquesta és l’altra solució que s’entreveu en l’horitzó per descarbonitzar el transport marítim.