Transformació industrial

El repartiment del Perte deixa en l’aire alguns projectes clau del cotxe elèctric

Seat i el seu pla Future Fast Forward són els que més reben, amb gairebé 400 milions, una mica més lluny de l’esperat per posar en marxa la planta de bateries de Sagunt

El repartiment del Perte deixa en l’aire alguns projectes clau del cotxe elèctric
4
Es llegeix en minuts
Xavier Pérez
Xavier Pérez

Cap de redacció Motor

Especialista en Periodista de motor centrat en el sector de l'automòbil i la motocicleta, així com en totes les árees d'economía relacionades amb la industria de l'automoció, la movilitat sostenible i l'electrifcació.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Després d’anunciar l’activació del Perte del vehicle elèctric i connectat divendres passat per un import de 877,2 milions d’euros, el Govern ha fet pública avui l’assignació d’ajudes de la primera convocatòria. El repartiment no ha complert les expectatives, com era d’esperar, i els principals projectes tractors s’han quedat una mica lluny del que pretenien les empreses que van presentar les seves propostes als fons europeus.

El projecte que s’ha emportat una assignació més gran ha sigut el presentat per Seat, el Grup Volkswagen i 62 empreses més, el Future Fast Forward, que comptarà amb una inversion pública de 397,377 milions d’euros. Es tracta d’una quantitat sens dubte insuficient per donar cabuda als projectes que inclouen l’electrificació de les plantes de Martorell i Landaben, així com la construcció d’una planta de bateries a Sagunt. Tot i així, aquests gairebé 400 milions superen amb escreix els 167 milions previstos en la prèvia de l’agost passat. Des de Seat esperen detallar l’anàlisi del repartiment: «Estudiarem els seus efectes en tots els projectes per tal de trobar les solucions adequades per poder executar el màxim volum possible dels projectes d’inversió previstos», han assenyalat.

Per imports, el repartiment s’ha completat amb el projecte de Mercedes-Benz per a la transformació integral de la cadena de valor de la mobilitat elèctrica per a la sostenibilitat i competitivitat en el desenvolupament i fabricació a Vitòria d’un monovolum elèctric. La dotació d’aquesta iniciativa és 170,4 milions d’euros, un 6,9% dels repartit inicialment.

Vigo també rep

El segueix el projecte Hub-dCO2 de descarbonització per a la fabricació adaptativa, modular i multireferència de cotxes elèctrics a Barcelona rebrà 107,8 milions d’euros i el projecte Tesi, liderat per Opel (Stellantis), comptarà amb ajudes per 52,2 milions per a la planta de Saragossa i el seu entorn, cosa que permetrà que el grup Stellantis es converteixi a Espanya en una de les empreses industrials més grans.

La iniciativa de Renault per crear un ecosistema industrial d’innovació disposarà de 40,06 milions d’euros, mentre que el projecte liderat per SAPA obtindrà 32,86 milions. Faurecia obtindrà 28,24 milions, per 24,18 milions Irizar. La planta de Stellantis a Vigo s’emportarà finalment amb el projecte Aries 15,1 milions d’euros, i Fagor Electrónica comptarà amb 8,78 milions restants. En total són 10 projectes tractors que sumen 877,221 milions d’euros, un 30% dels fons europeus assignats a Espanya (2.250 milions d’euros) per al pla del vehicle elèctric i connectat.

De les tretze propostes presentades al principi només van quedar fora els consorcis d’empreses liderats per Rieju i per Global Gabes (vinculat a la gigafactoria de bateries de Navalmoral de la Mata a Extremadura), mentre que Ford va retirar la seva candidatura no sense abans atalaiar una nova convocatòria de Perte el 2023, més d'acord amb les seves necessitats industrials per temps d’execució.

La ministra d’Indústria, Comerç i Turisme, Reyes Maroto, ha assenyalat que «els 10 projectes finançats en aquesta primera convocatòria del Perte VEC mostren el gran potencial que té Espanya per liderar l’electromobilitat a Europa i reforcen el compromís del Govern a recolzar la transformació de la indústria de l’automòbil cap a una mobilitat més sostenible. Des del Ministeri continuem treballant per posar a disposició del sector més recursos públics per acompanyar les importants inversions que ha de fer el nostre ecosistema empresarial per electrificar la seva cadena de producció i nous actors globals que volen invertir al nostre país». 

La incògnita de Sagunt

Notícies relacionades

Aquest import queda curt davant la inversió total de 10.000 milions euros que el consorci alemany vol realitzar a Espanya. El punt crític serà la planta de bateries la inversió prevista de la qual superava els 3.000 milions d’euros. El repartiment d’aquests gairebé 400 milions per a aquests tres punts clau (Navarra, Martorell i Sagunt) es queda molt molt lluny del que en el seu dia havia previst Herbert Diess (president del grup Volkswagen) en la seva proposta inicial.  D’aquests 10.000 milions, 7.000 correspondrien al consorci i els altres 3.000 a les 62 empreses del projecte.

En el consorci alemany hi ha hagut canvi de rumb des de la foto a Sagunt amb l’adeu a Diess i l’arribada d’Oliver Blume, amb un altre perfil més tècnic i realista, cosa que podria condicionar la idea inicial, en cas de no existir alguna altra ajuda addicional per part del mateix Govern i les comunitats autònomes. Des del consorci no han comentat res respecte a això i, igual com la resta de projectes, tenen 10 dies per presentar al·legacions. A partir d’ara les empreses adjudicatàries hauran de presentar els avals exigits i la previsió és que comencin a rebre els diners abans de final d’any. Amb caràcter general, s’avançarà el 90% de l’import total de l’ajuda concedida a cada beneficiari. Una vegada finalitzada la primera convocatòria d’aquesta línia de suport a la cadena de valor industrial, es donarà continuïtat a través d’una nova convocatòria, en el primer trimestre del 2023.