Crisi energètica

El Govern central deixa en l’aire mantenir el descompte de 20 cèntims generalitzat a partir del gener

L’Executiu estudia l’evolució del preu dels combustibles per decidir si segueix amb la rebaixa per a tots els conductors o activa només mesures per als sectors més afectats

El Govern central deixa en l’aire mantenir el descompte de 20 cèntims generalitzat a partir del gener

RICARD CUGAT

2
Es llegeix en minuts
David Page

El Govern es planteja posar fi al descompte de 20 cèntims per litre de combustible que va activar l’1 d’abril com a mesura anticrisi. La rebaixes que s’apliquen a tots els conductors de manera generalitzada expiren el 31 de desembre i, de moment, la seva continuïtat segueix sota estudi i s’analitzen diferents opcions per substituir el descompte indiscriminat per mesures orientades específicament a protegir els sectors econòmics més afectats per la pujada dels carburants.

L’Executiu pretén esgotar fins a gairebé final d’any per adoptar una decisió després d’analitzar l’evolució dels preus dels combustibles durant les pròximes setmanes i les previsions per a l’any vinent. El preu dels combustibles han anat registrant caigudes al llarg de les últimes setmanes i s’han allunyat dels màxims del juliol passat, quan tant la gasolina com gasoil es van situar per sobre dels 2,10 euros per litre.

El Govern espanyol es planteja mantenir durant els primers mesos de l’any vinent o durant tot el 2023 algunes de les mesures adoptades per pal·liar l’impacte de la crisi energètica en llars i empreses, però la rebaixa dels combustibles està en dubte. La vicepresidenta i ministra d’Assumptes Econòmics, Nadia Calviño, ha deixat en l’aire la continuïtat del descompte de 20 cèntims a partir de l’1 de gener, remarcant en una entrevista amb RNE que es tracta d’una mesura amb un enorme enorme cost fiscal.

Els comptes públics paguen íntegrament el descompte a tots els conductors, particulars i professionals, i independentment del seu nivell de renda; tret del cas d’algunes grans petroleres en què l’Estat assumeix 15 dels 20 cèntims. La previsió oficial de l’Executiu només per als tres primers mesos d’aplicació era que el cost per a l’erari públic seria de més de 1.400 milions d’euros, i va reconèixer que seria finalment més elevat.

Calviño ha apuntat que s’està analitzant la conveniència de mantenir el descompte generalitzat en els combustibles o substituir-lo per mesures orientades a blindar els professionals de sectors econòmics amb activitats en el qual el preu dels carburants representa un llast especial per a les companyies. «Caldrà veure si cal prendre mesures sectorials, si cal mantenir-la per a tota la població o centrar-la en un sector o col·lectiu més afectat», ha apuntat.

Canvis en estudi

Notícies relacionades

Cada vegada que ha tocat renovar la mesura de la rebaixa dels combustibles, des del mateix Govern s’havia anat apuntant la possibilitat d’eliminar el descompte o modificar-lo si es constatava que no estava sent eficaç. I l’Executiu també havia deixat oberta la porta en altres ocasions a reconvertir-lo més endavant en un descompte que es repartiria en funció de la renda del consumidor si la crisi energètica i els alts preus de gasolina i gasoil es prolongaven i es feia necessari ampliar el suport als conductors.

El repartiment generalitzat del descompte de 20 cèntims per litre per a tots els clients i en tots els proveïments, amb independència del nivell de renda del consumidor i de la intensitat en l’ús dels vehicles, ha rebut crítiques per ser regressiva: al ser general, beneficia més les rendes altes. En qualsevol cas, des de diversos ministeris de l’Executiu (d’Hisenda a Transició Ecològica o la mateixa Economia) s’ha defensat que llançar la rebaixa de carburants per a tots els usuaris era l’única manera d’aplicar-ho ràpidament en un moment de crisi de preus extrema.