Tecnologia publicitària

Google s’enfronta a una demanda de 25.000 milions per abús de la publicitat digital

Una sèrie de denúncies des de la Unió Europea i el Regne Unit acusen el gegant d’una conducta anticompetitiva que perjudicaria tant mitjans de comunicació digitals com petites empreses

Google s’enfronta a una demanda de 25.000 milions per abús de la publicitat digital
2
Es llegeix en minuts
Carles Planas Bou
Carles Planas Bou

Periodista

Especialista en tecnologia i el seu impacte sociopolític.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

A Google se li acumulen els problemes legals a Europa. La multinacional nord-americana s’enfronta a una sèrie de demandes que l’acusen d’abusar del seu domini al mercat de la publicitat digital per perjudicar els seus competidors i que podria arribar als 25.000 milions d’euros, segons ha avançat ‘The Guardian’.

Les demandes, llançades des dels Països Baixos i des del Regne Unit, assenyalen que Google hauria incorregut en una conducta anticompetitiva que perjudicaria el negoci de mitjans de comunicació digitals i de petites empreses, entre altres actors. Així, les demandes busquen «obtenir una compensació per als editors de la Unió Europea (UE) i del Regne Unit».

«Aquesta important demanda representarà un grup de víctimes de la conducta anticompetitiva de Google en l’àmbit de la tecnologia publicitària que han perdut col·lectivament uns 7.000 milions de lliures (uns 8.045 milions d’euros)», ha explicat a ‘The Guardian’ Toby Starr, soci del bufet britànic d’advocats Humphries Kerstetter.

La presentació d’aquestes demandes no significa que totes dues es resolguin de forma favorable. Google ja ha assegurat que «combatrà enèrgicament» unes demandes que veu «especulatives i oportunistes». El litigi, encara per obrir, podria allargar-se als tribunals durant anys.

Gegant de la publicitat

Notícies relacionades

Google és molt més que el principal cercador del món. El gegant és el principal líder del mercat de la publicitat digital, ja que utilitza el poder del seu cercador per coordinar la venda d’espais publicitaris. Els anunciants paguen grans sumes de diners per col·locar els seus anuncis i arribar així als usuaris dels serveis de Google. L’any passat la companyia va ingressar 209.490 milions de dòlars només en publicitat, cosa que suposa el 81,3% del seu negoci. Així, la publicitat és de lluny el principal motor d’un negoci que també es recolza en altres serveis com el núvol.

Aquest no és l’únic problema a què s’enfronta Google a Europa. Durant els últims anys, Brussel·les ha reforçat la seva vigilància sobre l’activitat de gegants tecnològics nord-americans com Google, però també sobre Meta (Facebook), Amazon o Apple, entre d’altres. El juliol del 2018 la Comissió Europea va multar la companyia amb una sanció rècord de 4.340 milions d’euros pel seu domini abusiu del mercat de la telefonia mòbil a través del sistema Android, que també controla. El Tribunal General de la UE es pronunciarà demà sobre aquest cas. El novembre passat, la justícia europea ja va avalar una altra multa a Google, llavors de 2.424 milions d’euros, a l’afavorir el seu servei de comparació de preus (Google Shopping) davant el dels rivals al seu cercador.

Temes:

Google