Consum

El comerç de proximitat carrega contra la cistella de la compra a preu congelat de Yolanda Díaz

  • La Confederació Espanyola de Comerç assegura que la mesura incentivarà la compra a grans magatzems en detriment dels negocis més petits

  • El ministre Planas insisteix que no es poden fixar els preus dels aliments ni des del punt de vista legal, ni des del sentit comú

El comerç de proximitat carrega contra la cistella de la compra a preu congelat de Yolanda Díaz

EFE / LUCA PIERGIOVANNI

2
Es llegeix en minuts
Paula Clemente
Paula Clemente

Periodista

Especialista en start-ups, sector emprenedor

ver +

No només entre la gran distribució ha aixecat polseguera la proposta; el comerç de proximitat tampoc veu gens clara la nova estratègia del Govern per afrontar la inflació. La vicepresidenta segona i ministra de Treball i Economia Social, Yolanda Díaz, va dir ahir que en cap cas la idea d’una cistella de la compra a preu congelat que proposarà dilluns formalment als grans supermercats va per al petit comerç. «L’esforç l’hi demanem a les grans distribuïdores i no al petit comerç, que no té capacitat per a això», va aclarir aquesta portaveu governamental. La qüestió és que el petit comerç s’ha esvalotat igual: «Aquesta iniciativa atemptaria directament contra el comerç de proximitat».

Així ho ha denunciat la Confederació Espanyola de Comerç (CEC), representant d’associacions i gremis de tota mena d’oficis a Espanya. Aquesta entitat argumenta que un moviment així exerciria un efecte crida sobre els consumidors que operaria en detriment de la resta de comerciants, «que no poden competir en marges ni assumir els costos».

«Som abans que res empreses familiars, per la qual cosa som coneixedores de primera mà de la difícil situació que travessen moltes llars espanyoles: estem rebaixant marges i contenint preus des de fa mesos», planteja el president de CEC, Rafael Torres. «Però la solució per ajudar el consumidor (final amb què ens mostrem totalment compromesos) no ha de passar en cap cas per una mesura que perjudiqui directament el comerç de proximitat», afegeix.

Sobretot, continua l’entitat, perquè fa mesos que aquest tipus de negocis fan front a un «desorbitat» augment dels seus costos fixos (energia, lloguer...) i variables (per l’alça del preu dels productes). «Respectem la competència i el lliure mercat, però entenem que un acord amb les grans distribuïdores suposaria per als formats més petits una pèrdua d’ocupació enorme i posaria en risc la continuïtat de milers de comerços», rematen.

En aquest sentit, l’associació ha demanat també assistir a la trobada que ha convocat la ministra amb les principals associacions de gran distribució i de consumidors. Aquesta ronda de contactes va començar ahir amb Díaz i el ministre de Consum, Alberto Garzón, reunint-se amb el director executiu de Carrefour Espanya, Alexandre de Palmas, que, segons el relat posterior de la ministra, estudiarà la proposta.

Asprors polítiques

Notícies relacionades

El cas és que abans de llançar-la formalment hi ha asprors per llimar internament. La primera amb el ministre d’Agricultura, Pesca i Alimentació, Luis Planas, que des que es va començar a parlar de la proposta insisteix en el fet que aquest divendres ha recalcat en declaracions a l’Aragó TV recollides per Europa Press: «Evidentment ningú té a la seva mà, ni des d’un punt de vista del sentit comú, ni des d’un punt de vista de la llei, la possibilitat de fixar preus o indicar-li preus a la distribució, és una qüestió que ha de fer-se d’acord amb les regles del funcionament de la societat, del nostre mercat i de les regles de la mateixa Unió Europea», ha indicat Planas. «El que demana el Govern, que és el que demano jo com a ministre d’Agricultura i d’Alimentació, és que cada baula de la cadena assumeixi la seva responsabilitat», ha afegit.

La mateixa Díaz ha defensat estona després de nou la seva proposta: «La butxaca dels ciutadans incumbeix a tot el Govern» i hauria de ser precisament «tot el Govern», ha dit, el que hauria de donar solució a aquest «enorme problema».