Entrevista

Jordi Soler (LVP): «Els ‘e-sports’ mai han despertat tant interès com ara»

Parlem amb el director executiu de la Lliga de Videojocs Professional sobre l’auge dels esports electrònics i la seva nova temporada amb l’arribada de Piqué i Ibai

Jordi Soler (LVP): «Els ‘e-sports’ mai han despertat tant interès com ara»

Grupo Mediapro

5
Es llegeix en minuts
Carles Planas Bou
Carles Planas Bou

Periodista

Especialista en Xarxes, algoritmes i la intersecció entre política i tecnologia

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Els esports electrònics han sortit de la crisi pandèmica reforçats. Tot i que la irrupció de la Covid va paralitzar la seva activitat presencial, els campionats de videojocs com League of Legends o Fortnite han seguit a tota vela, i normalitzen un sector que és cada vegada més potent en el món de l’entreteniment.

Al centre de moltes d’aquestes competicions hi ha la Lliga de Videojocs Professional (LVP), companyia catalana del Grup Mediapro que, amb presència a més de 30 països, s’ha convertit en l’organització més gran d’e-sports en llengua hispana i una de les més grans del món.

Després de 10 anys apostant per la normalització dels tornejos de videojocs, l’LVP ha fet un salt al davant en un any marcat per les turbulències causades per la pandèmia del coronavirus. Així, el 2020 va registrar els seus millors resultats, amb una audiència global de 56 milions d’espectadors acumulats, un 43% més. La superlliga estiuenca d’aquest 2021 va acumular cinc milions d’espectadors i va tancar amb una final que va assolir els 300.000 espectadors únics.

Parlem amb Jordi Soler, director executiu de l’LVP, per conèixer millor el negoci dels ‘e-sports’, les novetats de la nova temporada i la seva expansió per altres mercats.

Tot i que els inicis de la pandèmia també van perjudicar el sector dels videojocs, sembla que heu sortit de la Covid amb un negoci més fort.

Sí, el 2021 ens ha anat molt bé i estem tornant a una cosa similar a la normalitat. Hem crescut qualitativament i hem fidelitzat molt la nostra audiència. Durant la pandèmia vam augmentar les hores de consum i de temps mitjà, una cosa que s’ha estabilitzat aquest estiu. D’aquí un mes celebrarem el primer esdeveniment presencial a Barcelona, i això ens permet encarar l’any que ve amb molt optimisme.

Hem sigut molt obedients amb les restriccions i és que comptem amb l’avantatge que hem seguit la nostra activitat al món digital. Això ens ha permès no sentir-nos amb la pressió de necessitar fer alguna cosa per subsistir, com ha passat en altres sectors. No fer esdeveniments presencials és una pedra al camí, però les competicions no han parat i les audiències han seguit des de casa. Ara ho reactivarem de forma segura.

Aquesta nova temporada es preveu més competitiva. ¿Quines novetats estan reforçant el vostre projecte?

Hi ha, òbviament, l’arribada a la lliga de l’equip que han comprat el futbolista del Barça Gerard Piqué i l’‘streamer’ Ibai Llanos. Però també la unió de Fnatic amb Team Queso. Un dels millors equips d’‘e-sports’ del món ha decidit venir a l’LVP i això suposa un salt qualitatiu per a la competició que ens omple d’orgull.

Cada vegada hi ha més equips que són més sòlids com a projecte i econòmicament. L’arribada de nous equips d’altres zones del país també és una bona notícia, perquè ajuden a consolidar la lliga i fer que la competició sigui més professional i competitiva.

¿Com beneficia l’aliança de Piqué i Ibai per tenir una plaça a la superlliga del League of Legends la popularització dels ‘e-sports’?

Ens dona moltíssima visibilitat. Tothom coneix Piqué i Ibai i que apostin pels ‘e-sports’ ens reforça i confirma que som una aposta més en el món de l’entreteniment amb audiències que són molt atractives. Mai havíem tingut tanta expectació i interès per entrar a la lliga, des d’equips d’altres competicions que volen venir a inversors que ens pregunten com fer-ho. Molta gent està descobrint el negoci dels esports electrònics i volen formar-ne part.

Abans de ser un dels ‘streamers’ més influents del món a Twitch, Ibai va començar com a ‘caster’ del League of Legends. ¿Com viviu que torni a col·laborar amb l’LVP?

Ho volem molt. Ell ha crescut aquí, però ha creat un projecte personal molt important i estem contents de poder compartir-lo.

El salt d’un futbolista com Piqué no és una cosa nova. A l’Argentina, clubs tradicionals com River Plate o Boca Juniors ja han creat els seus equips per competir al LoL. ¿Què porta aquests clubs a voler entrar als esports electrònics? ¿Arribar a més gent i fer més negoci?

Per als clubs d’esports tradicionals és una via per fidelitzar els fans més joves. El món dels videojocs forma part de l’oci de la gent de menys de 40 anys. Oferir aquesta alternativa ajuda els clubs a involucrar els seguidors i crear comunitat. Quan el Betis va crear el seu equip per entrar a competir a l’LVP vam notar un fort augment en les audiències, perquè van portar molts seguidors. Fer el salt als ‘e-sports’ sempre summa, però s’ha de fer cuidant el teu projecte.

Només el Betis ha fet aquest salt a Espanya. ¿S’hi preveu l’entrada de grans clubs com el Barça o el Madrid?

Hem parlat amb clubs que hi estan interessats i ens fan preguntes, però no puc dir res més.

¿Passa el mateix amb patrocinadors vostres com Mahou, El Corte Inglés o Cacaolat?

Sí, entrar a l’LVP els reforça. El model televisiu i d’oci ha canviat moltíssim i estem normalitzant-nos com una alternativa més que competeix pels teus minuts.

A més de l’LVP també organitzeu tornejos per a tercers i us encarregueu de la retransmissió en espanyol d’altres campionats. ¿És important aquesta branca del negoci?

Ho és molt i cada vegada hi ha més interès. Estem planificant el 2022 com un any per recuperar l’activitat normal abans de la Covid. Tothom té ganes de fer moltes coses presencials i tenim molts projectes sobre la taula. Però ho farem adaptant-nos a la pandèmia i a les condicions sanitàries que hi hagi a cada país.

El mes passat vau renovar el vostre acord amb Riot Games per organitzar les lligues a l’Amèrica Central i el Carib. ¿És Llatinoamèrica el mercat clau per a la vostra expansió?

Fa quatre anys vam fer el salt a Llatinoamèrica perquè molta audiència és d’allà i perquè el Grup Mediapro ja té infraestructura perquè puguem aterrar-hi i replicar el model a cada país.

Gran part de la retransmissió de les vostres competicions es fa a Twitch. ¿Us beneficia el seu model de pagament?

El model de Twitch està dirigit a potenciar la monetització dels ‘streamers’ i no a actors com nosaltres. Esperem que evolucioni en els pròxims anys perquè ens penalitza els ingressos.

Notícies relacionades

Els ‘e-sports’ són un negoci cada vegada més consolidat. ¿Arribarem a veure’ls algun dia als Jocs Olímpics?

Penso que els ‘e-sports’ no són un esport i no té cap sentit que siguin olímpics. Una altra cosa és que els Jocs necessitin reinventar-se i tenir nou contingut per continuar sent atractius per captar determinades audiències. La paraula ‘e-sports’ ens dona mal joc en aquest sentit.