Empreses catalanes

El Port de Barcelona busca noves oportunitats de negoci a Tailàndia

Aquest país de l’Associació de Nacions del Sud-Est Asiàtic és l’elegit per portar a terme la missió empresarial del port de la capital catalana

Aquests viatges són una eina important per a la internacionalització

El Port de Barcelona busca noves oportunitats de negoci a Tailàndia
3
Es llegeix en minuts

Àsia és un gran aliat comercial del Port de Barcelona i ha sigut des de fa anys un dels principals orígens i destinacions de les mercaderies que transiten pels molls del recinte portuari.

La projecció econòmica dels països membres de l’Associació de Nacions del Sud-Est Asiàtic (ASEAN), la seva integració i les oportunitats comercials que ofereixen els converteixen un destí de gran interès per a la inversió estrangera. La unió comercial d’aquestes economies representa gairebé el 30% del PIB mundial, agrupa més de 2.000 milions d’habitants i concentra el 28% del comerç internacional.

Després d’uns anys on les missions empresarials del Port de Barcelona es van centrar en els mercats americans, el 2018 el Vietnam inaugurava un nou cicle en aquests viatges de caràcter multisectorial, amb la participació d’empreses importadores i exportadores, així com del sector logístic i portuari, amb el continent asiàtic com a protagonista. Amb l’excepcionalitat de les dues missions següents, que van ser en format ‘online’ a causa de la pandèmia, aquest any es recupera la presencialitat a Tailàndia, país escollit per a la missió comercial, que se celebrarà del 22 al 28 d’octubre d’aquest any.

Tailàndia és el tercer mercat del sud d’Àsia per mida i segon per rang del PIB. És també un dels mercats emergents del continent asiàtic, en contraposició al Japó, un mercat ja madur, alternança per la qual aposta el Port de Barcelona a les seves missions. Tailàndia és una de les economies més dinàmiques d’Àsia i té una renda per càpita en creixement. El país compta amb un clima apropiat per al desenvolupament de negocis i un sistema bancari sòlid, així com una bona posició quant a pagaments externs, ja que és membre de l’ASEAN. L’economia d’aquesta regió ha passat de tenir una base agrícola a ser una plataforma de fabricació de mà d’obra intensiva, sobretot tèxtils, calçat, components electrònics i peces de maquinària per a automòbils.

Localització clau

Com va dir el president del Port de Barcelona, Damià Calvet, durant la presentació de la nova missió empresarial al Saló de la Logística de Barcelona el mes de juny passat, «Tailàndia és un país amb una localització geogràfica estratègica i amb infraestructures i connectivitats potents per servir al mercat asiàtic, que s’està diversificant».

Calvet va destacar que «és un dels deu països emergents més atractius per a la inversió estrangera i té un gran potencial per establir aliances comercials i relacions sòlides amb els ports de referència del país». Catalunya ja té una presència destacada en els intercanvis comercials entre Espanya i aquest país. De fet, el Port de Barcelona és el primer port de l’Estat en valor de tràfic de mercaderies amb Tailàndia.

Concretament, el 2021 va arribar a una quota de mercat del 42%, un 2% més que el 2020. Alguns dels sectors que presenten interessants oportunitats d’internacionalització i cooperació a Tailàndia són el ‘packaging’, la salut i els equipaments mèdics, l’agricultura i l’alimentació, les energies renovables, els components electrònics i la indústria del cautxú, dels quals és el principal productor i exportador mundial en aquest àmbit.

Activitat bilateral

Les missions del Port de Barcelona s’han convertit en una valuosa eina per a la internacionalització de l’economia de Catalunya, la qual facilita a empreses del món logístic i a importadors i exportadors l’aterratge a nous mercats per explorar noves i interessants oportunitats de negoci. De fet, una vegada celebrada la missió del port, els intercanvis comercials amb el país de destí experimenten un increment substancial.

El Port de Barcelona organitza aquestes missions empresarials amb el suport de diverses entitats coneixedores del destí i es preparen agendes de contactes personalitzades perquè les empreses, tant logístiques com importadores i exportadores, totes integrants de la delegació del Port, puguin mantenir les reunions més adequades en funció dels seus interessos, facilitant la seva introducció i posterior consolidació dins del mercat en qüestió. 

Notícies relacionades

Aquests viatges, que van començar a celebrar-se el 1998, s’han convertit en una eina essencial de l’estratègia d’internacionalització als mercats amb més perspectives de creixement, així com un potent catalitzador de negoci per promocionar i millorar la posició dels clients del Port a l’exterior. El Japó, el Vietnam, l’Argentina, l’Uruguai, Panamà, Cuba, Xile, Mèxic, Colòmbia, el Brasil i Turquia han sigut algunes de les destinacions d’aquestes missions empresarials organitzades pel Port de Barcelona en els últims anys.

L’elecció del destí d’aquestes missions empresarials és proposada pel Consell Rector, on estan representats tots els membres de la Comunitat Portuària i, posteriorment, passa per un procés d’anàlisi de mercats impulsada des del Port de Barcelona.