Entrevista a la ministra de Transport

Raquel Sánchez: «De vegades tampoc és fàcil arribar a acords amb la Generalitat de Catalunya»

La ministra nega que hi hagi una baixa execució d’obres públiques a Catalunya i recorda al Govern la seva marxa enrere en projectes com el del Prat

Raquel Sánchez: «De vegades tampoc és fàcil arribar a acords amb la Generalitat de Catalunya»

José Luis Roca

3
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

Fa una setmana, el Govern central va anunciar una inversió de 1.100 milions pels peatges a l’AP-7 i l’AP-2 en un termini d’entre cinc i set anys. ¿No és massa temps per evitar el problema d’actual?

Presentem un paquet molt ambiciós de mesures d’actuació integral en aquests eixos. És un exercici de transparència explicar a la ciutadania que, pel volum i la complexitat d’algunes mesures, necessitarem temps per poder-les executar, però crec que és un exercici molt rigorós d’anàlisi i estudi que compta amb el consens del territori. Jo he sigut usuària de l’AP-7, les cues no són noves des que es van aixecar els peatges. Aquestes cues s’han produït sempre. Amb aquest pla hi contribuirem perquè l’impacte de la demanda més elevada d’aquestes vies es pugui millorar. 

El 2021 només es va executar a Catalunya el 36% del total pressupostat. ¿Per què?

Són dades d’un informe amb caràcter comptable que no reflecteixen la realitat. Si analitzem el volum d’inversió en termes absoluts, Catalunya és la comunitat en què més es va invertir en el conjunt de l’Estat l’any passat. Hem invertit més que mai en alta velocitat i en la xarxa ferroviària convencional: d’una mitjana de 240 milions d’euros el 2018 vam passar a una mitjana de més de 800 milions d’euros el 2020. Hem executat en carreteres entorn del 80% i també hem intentat explicar l’efecte que tenia en l’execució de Madrid el rescat de les radials i altres inversions que computen allà, però donen servei a tot el territori. Més enllà de la fredor de les xifres, cal explicar el ritme dels projectes. Per exemple, la Sagrera. El més fàcil és fer una comprovació de com estava la Sagrera quan vam arribar el 2018 i com està ara. La nostra voluntat és millorar aquests nivells d’execució, però insisteixo que cal fer-ne una lectura correcta.

¿Quina és llavors, segons vostè, la taxa d’execució?

Ens agradaria executar el màxim possible, però cal ser conscients de la situació en què som. El context de la guerra ha produït un increment en els preus dels materials i també, en certs moments, carència de certs materials, i això ha afectat el ritme d’execució de les obres. Però, en termes absoluts, hem certificat obra a Catalunya per sobre de qualsevol altra comunitat autònoma de l’Estat espanyol.

¿Cediran, finalment, el finançament de Rodalies a Catalunya?

Estem esperant que es pugui formalitzar aquest contracte programa perquè l’Estat pugui transferir els recursos per al finançament de Rodalies a la Generalitat, i no directament a Renfe. Això se soluciona amb aquest contracte programa que estem esperant que la Generalitat s’avingui a subscriure. La disposició és total i absoluta.

Notícies relacionades

¿S’ha descartat per complet l’ampliació del Prat?

Nosaltres no l’hem descartat. Continuem pensant que és un bon projecte per a Catalunya i per a Espanya. En aquest cas, és la Generalitat. Quan es diu al Govern central que no s’assoleixen els nivells d’execució que s’esperen, també deixem sobre la taula que de vegades tampoc és fàcil arribar a acords amb la Generalitat de Catalunya. La mostra és aquest pas enrere que va fer quan ja havia dit que li semblava un bon projecte. La mostra és també la decisió inesperada i incomprensible del Govern de la Generalitat, que no va voler presentar l’acord assolit a la B40 per a la connexió nord entre Sabadell i Terrassa, quan és un projecte que s’ha validat per part de la Generalitat, dels ajuntaments i dels agents socials i econòmics. Jo crec que cal ser valents. Quan s’està governant cal ser valents i assumir la complexitat de certs projectes i, en el cas de l’aeroport del Prat, és un projecte complex que ha de complir la normativa en matèria de compensacions ambientals, però és un projecte pel qual val la pena treballar.