Entrevista

Jordi Valls (Mercabarna): «Per abaratir l’alimentació s’han d’abaixar els costos energètics»

La falta de demanda obliga a replantejar el Biomarket i transformar el mercat més en un espai logístic que d’exposició, explica el director general del mercat central de l’àrea de Barcelona

La pujada de preus dels aliments evidencia la importància de les infraestructures que connecten la producció agrària amb els consumidors. Mercabarna, el mercat majorista alimentari que assorteix de producte l’àrea metropolitana de Barcelona, del qual Jordi Valls és director general, guanya pes. Actualment està en procés de creixement i afronta projectes per abaratir el subministrament energètic a les empreses que utilitzen el recinte, factor cada vegada més rellevant per reduir els costos. Paral·lelament s’adapta als canvis de la demanda. El Biomarket, espai destinat als productes BIO, no ha aconseguit els objectius i està en procés de reinvenció. El BIO s’entremescla amb els productes de proximitat i l’alimentació saludable.

BARCELONA 09/06/2021  Economía.  Entrevista con Jordi Valls, director general de Mercabarna. FOTO de ÀNGEL GARCÍA.

BARCELONA 09/06/2021 Economía. Entrevista con Jordi Valls, director general de Mercabarna. FOTO de ÀNGEL GARCÍA. / ANGEL GARCIA

5
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

Moments complexos per a la cistella de la compra...

La caiguda d’importacions de fertilitzants procedents de Rússia ha disparat els costos de producció. Els preus de l’alimentació creixen perquè s’han disparat els costos, especialment energètics, i també per falta de producció en alguns casos pel canvi climàtic.

I pujades de preus no vistes des del 1985...

Hi ha una dada que poques vegades es posa sobre la taula. Del que és la despesa de les famílies, als anys 70 l’alimentació suposava el 43%, a la vivenda es gastava l’11% i en transport el 4%. El 1992, l’alimentació va arribar al 29% i avui està entorn del 15%. La vivenda suposa actualment el 48%, i el transport el 17%. És cert que l’alimentació està tenint increments de preus, per l’alça dels costos, però s’ha de destacar l’evolució en quantitat i qualitat que han tingut els aliments en els últims anys. 

¿I l’alça de preus ha afectat l’activitat de Mercabarna?

Teníem un cert temor que l’alça de preus causés una caiguda de l’activitat o dels volums gestionats pel mercat majorista en fruites i verdures. Però no s’ha produït. S’ha registrat un creixement similar al de l’any passat. Amb un creixement de l’exportació important i vendes elevades per la recuperació del turisme. La campanya turística fins i tot s’ha avançat entorn de 15 dies. 

¿Més exportació?

Pensàvem que l’exportació es reduiria. Però la demanda del nord d’Europa ha sigut molt important. L’exportació de fruites i hortalisses des de Mercabarna a altres països ha aconseguit situar-se als mateixos nivells que el 2019, fet que suposa entre un 30% i un 35% sobre el total dels esmentats productes que es comercialitzen en el nostre polígon alimentari.

Però els preus també es mantindran alts...

Si es ven prioritàriament a l’estranger, perquè els preus de venda són més rendibles, la conseqüència també serà que els preus tendiran a pujar. 

¿I quina és la clau per abaixar els preus?

Una de les poques coses que podem fer per abaratir l’alimentació és abaixar els costos energètics.

¿És un dels plans previstos en el marc de l’ampliació de Mercabarna?

Hem fet una licitació pública i hem ampliat el termini fins al setembre. Tenim set empreses interessades o que han demanat informació. Esperem tenir a l’octubre un adjudicatari, que serà l’encarregat de crear una societat pública amb Mercabarna i l’Ajuntament de Barcelona i fer una inversió d’uns 4,5 milions d’euros per a la instal·lació de panells solars. Estem oberts que empreses i associacions de Mercabarna participin en la societat. La societat tindrà un 52% de capital privat.

L’objectiu és abaratir la factura energètica...

Hem posat com a condició que el preu màxim sigui de 70 euros el megawatt, amb una producció de 5,4 megawatts de potència instal·lable. El preu actualment és d’uns 200 euros el megawatt. A més la font energètica serà d’origen renovable. No és només un tema de tarifa. El sector privat podrà instal·lar 13 megawatts i podria ser interessant unir esforços amb l’objectiu que el 25% de l’energia consumida per Mercabarna sigui d’origen renovable en poc temps. 

¿Consens publicoprivat?

Podríem tenir un acord també amb el sector privat a l’octubre. S’ha de tenir en compte que en la unitat alimentària hi ha 800.000 metres cúbics de magatzems frigorífics –és una de les concentracions de fred industrial més grans d’Espanya–, fet que genera unes emissions de 22.500 tones de CO2 anuals i suposa una despesa econòmica considerable per als majoristes. Amb el nostre projecte d’Energia Verda, REPower Mercabarna, crearem un sistema d’energia fotovoltaica per a l’autoconsum, aprofitant les cobertes (teulades) dels edificis de Mercabarna (127.000 metres quadrats) i les de les empreses situades al nostre recinte (234.000 metres quadrats)

¿De quina manera ha impactat la pandèmia i l’alça de preus en el Biomarket?

No s’han complert les expectatives en termes de demanda i és necessari millorar la rendibilitat de l’espai. És difícil la consolidació d’un espai BIO quan aquest tipus de productes es venen a tot el mercat. 

Suposa això el tancament de l’àrea destinada a venda de Biomarket?

Biomarket continuarà sent un mercat de productes BIO i de proximitat i ampliarem les seves capacitats logístiques. La producció i venda creix, no gaire i menys de l’esperat. Però mantenir un espai físic és complicat i estem buscant solucions. Potser una d’aquestes solucions sigui reduir el passadís central i transformar el mercat en un espai logístic. 

¿És una qüestió de metres quadrats o de concepte del mercat destinat a productes BIO?

Els metres quadrats d’exposició no són tan importants en el mercat BIO, en què les relacions de confiança entre productors i clients es poden establir fins a via whatsapp. 

Problemes de demanda i preus alts...

Sí. El preu no és tan important, però la tendència actual de consum és la de producte saludable, proximitat i prèmium i d’altra banda el producte centrat en el preu. Aquest últim és el que creix més. Però com Mercabarna hem de tenir tota mena de productes. 

¿És un problema dels agricultors o és que els consumidors no poden assumir els preus més alts dels productes BIO?

La quota de consum d’aliments ecològics està estancada al nostre país, i se situa en l’1,3% del valor de la cistella de la compra. Tanmateix, les empreses de Mercabarna dedicades a l’exportació d’aquests productes continuen comercialitzant-los a bon ritme. Des de principis aquest any, Mercabarna disposa d’una Àrea d’Alimentació Sostenible. Aquest àrea té com a principal objectiu potenciar la presència del producte de proximitat i l’ecològic en la unitat alimentària, recolzar la producció local i contribuir al desenvolupament dels projectes de Mercabarna encaminats a promoure la sostenibilitat del sistema alimentari. S’està reconvertint aquest mercat en un espai més logístic que presencial, ja que s’ha comprovat que els compradors locals, a qui estava destinat l’esmentat mercat, efectuen les seves compres per internet o telèfon sense desplaçar-se dels seus establiments de venda. Mercabarna és garantia de proveïment als ciutadans. Hem de tenir productes BIO, de proximitat, prèmium i també aquells que garantint les seves propietats saludables i de seguretat alimentària, es distingeixen pel seu menor preu.

Notícies relacionades

I sobre residus, ¿què s’està fent?

Aquest any, hem inaugurat un centre d’aprofitament alimentari, el Fooback, que ens permetrà reduir el malbaratament dels aliments consumibles però no són comercialitzables i distribuir-los entre persones vulnerables. En cinc anys, Mercabarna pretén passar de les 1.500 tones recuperades ara a les 3.000 tones.